Täta tank??

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Tror ni man kan täta en tank med kemisk metall??

Jag har en XR tank som läcker lite. (Se bild)

Jag vill inte offra mkt pengar på det, jag har en ny tank på hojen, men fick en extra över, så att säga... :)
Kan ju vara bra att ha??

Det läcker mellan metallen och plasten. :)
 

Bifogat

  • XR_Tank_2.JPG
    XR_Tank_2.JPG
    32 KB · Visningar: 95
Last edited:
Men är det orginal tank.

läste på enduromx.com en som ville sälja en stortank
 
PutteLiten skrev:
Tror ni man kan täta en tank med kemisk metall??

Jag har en XR tank som läcker lite. (Se bild)

Jag vill inte offra mkt pengar på det, jag har en ny tank på hojen, men fick en extra över, så att säga... :)
Kan ju vara bra att ha??

Det läcker mellan metallen och plasten. :)
Marinepoxy eller silikon borde vara mest lämpat för detta. Så länge som ytorna är rena från oxid och färg så ska det nog inte vara några problem med kemisk metall heller. Problemet är dock att kemisk metall är svår täta med. Koncistensen är liknande den som halvtorkad lera har.
 
PutteLiten skrev:
Tror ni man kan täta en tank med kemisk metall??

Jag har en XR tank som läcker lite. (Se bild)

Jag vill inte offra mkt pengar på det, jag har en ny tank på hojen, men fick en extra över, så att säga... :)
Kan ju vara bra att ha??

Det läcker mellan metallen och plasten. :)


Har sett exempel på när folk tätat genom att svetsa ihop med nån sorts lödkolv....
 
om man läser så är det reserv tanken han ska fixa.. fick en ny ´på garantin.
 
Ska kolla runt lite, Marinepoxy låter ju kul. :)

Smältlim. Ska kolla om det tål bensin.

Kemisk metall får väll bli sista utvägen om jag inte hittar något bättre. :)

Tackar för svaren. :hej
 
Dom som lagar plastbåtar (pioneer) svetsar plast och läger till plasttråd som att svetsa i plåt fast i plast :)

Kolla annars med större lackeringsfirmor dom brukar laga plastdetaljer på samma vis.

Tanka inte fullt :D
 
Din Tank

De finns killar som svetsar plast som vi brukar anlita men jag har inte nr. i huvet men jag ska kolla om jag kan lösa de.........Mvh Joms
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top