Täta läckande avgasventiler på Yamaha RD 350

Kan man inte montera cylindrar från en 82a på en 83a då om man även byter toppen?

Bultmönstret är olika för 82ans cylindrar och 83ans. Det ser man då man lägger cylinderfotspackningarna ovanpå varandra. Äldre modeller av TZ har cylindrar som passar på 82ans motor. En annan väsentlig skillnad mellan motorerna är att avståndet mellan centrum på förbränningsrummen är en millimeter bredare på 83ans motor. Det hänger ihop med att de undre vevstakslagret är 1 mm bredare och därmed breddar motorn med 2 mm. Annars är vevaxlarna nästan helt identiska. De tätningarna som slits vid avgasporten kan ersättas med svarvade distanser, tätade med värmetåliga o-ringar.
 
Kan heller inte hitta några gamla tätningar.Men menar du dom så packboxarna? Köpte nya för flera år sen och dom kostade inte många hundra eller är det mer som är trasigt.
Har också filat ner en väldigt sliten avgasventil och shimsat upp det med en lagom tjock plåtbit!
 
Bussningarna (eller vad man ska kalla dem) köper man rikligtvis Yamaha original för en vettig peng.
Själva YPVS-ventilerna (som är isärtagbara på mitten) brukar glappa och djävlas. Detta fixar man genom att ta ur de glappa stiften och borra nya, aningen större hål, och i med större stift.
Kopplingen mellan de båda ventilerna fixade jag undefär som på bilden ovan. Lade i någon typ av kemisk metall och slipade till det så att det blev plant igen. Viktigt att tänka på när man gör detta är att båda ventilerna får sina platta delar på rätt ställe så att de passar bra ihop sedan när man monterar allt. Annars får man en ventil som öppnar fullt och en som inte gör det i cylindern bredvid.

Sist så rekommenderar jag att köpa en ny koppling mellan ventilerna (den som skruvas ihop med två små insexor) för att få det tight och fint hela vägen. Vips så är YPVS som ny igen!
 
Riktigt snyggt. Det där blev ju otroligt bra! Håller det?

Peter 11 här på sporthoj är den som äger RDn med de lagade ventilerna. Eftersom den var med till Portimao i september och 3 olika personer körde runt på den kontinuerligt så får vi säga att det håller bra med Zink. Gamla RD cup vinnaren Stefan Schönberg och kompisen Benke Gerlström upplevde gamla minnen då de körde runt på den RDn. Slipa ned matrialet så det blir en färsk yta, så värmer man alu biten till 380 grader. Zink-lodet smälter och lägger sig som en droppe ovanpå Alu ytan. Stick med en smal mejsel genom det smälta lodet, och peta sönder oxidskiktet under, så flyter lodet ut över ytan. Fila efteråt till önskat utseende. Ventilen går sönder då man använder tvåtaktsolja som beckar fast ventilerna. Elmotorn är så stark att den bryter sönder ytan där kraften ska föras över till den bortre ventilen då den är fastbränd. Putsa av ventilerna med svinto varje år slipper man detta bekymmer.
 
Det fungerar lika bra med zink anoder från biltema till valfri båtmotor o grymt mycket billigare än alutite.
 
Det fungerar lika bra med zink anoder från biltema till valfri båtmotor o grymt mycket billigare än alutite.

Var det så enkelt!? :tummenupp Känner en gubbe lite som säljer Alutite och har sett hans demonstrationer och det ser smidigt ut när han jobbar. Sen tror jag karln är mytoman men han påstår att det är hans egen produkt framtagen av metalurger på beställning från honom. Firman ligger på Cayman Islands trots att han bara är verksam i Sverige och Norge, han är även pilot... Ja det var helt enkelt så mycket att man direkt tänker mytoman, men jag känner honom för dåligt. Kanske är allt sant...

Lite komiskt om det nu bara är ren zink. Lögnen ovan passar ju ganska bra för att dölja det.
 
ja, jag har två olika zink-lod, den här gången var det alutite om jag inte minns fel.
 
Ventilen går sönder då man använder tvåtaktsolja som beckar fast ventilerna. Elmotorn är så stark att den bryter sönder ytan där kraften ska föras över till den bortre ventilen då den är fastbränd. Putsa av ventilerna med svinto varje år slipper man detta bekymmer.

Vilken slags tvåtaksolja rekomenderas för att undvika detta problem ?
 
För bästa smörjning är det enligt mig, motul 800 eller castrol 747, de ska endast blandas i bensinen, då oljepumpen är bortkopplad. För att slippa sot har jag själv använt syntetiska oljor som är avsedda för tvåtaktare då oljepumpen är inkopplad, märket för mig är Texaco, men det berodde mest på att det var rea på den oljan då. Hur hårt motorn går, påverkar om sotet bränns bort eller får chans attt becka fast.
 
Om någon undrar så slutade det med att jag fixade den dåliga ytan vid kopplingen mellan ventilerna med zink.
Våtslipade sedan bussningar och ventiler med 1500 papper för att få så fin yta som möjligt för packboxarna och o-ringarna att täta mot. Passningen mellan ventiler och bussning var extremt dålig med ID på bussningarna på säkert 1-2 mm större än OD på ventilerna.
Så det jag gjorde för att få allting tätt var att sätta fast bussningarna med sjuka mängder högtemp silikon. Har nu kört 20 mil och ännu håller de tätt och motorn orkar dra runt ventilerna.
Skillnaden i effekt mellan att låsa ventilerna i öppet läge eller låta motorn gå är enorm så det är ett alternativ att låsa dem i öppet läge men det känns inte lockande.

Vet någon om det finns ritningar på ventiler samt bussningar?
Funderar nämligen på att ställa mig i verkstan och svarva ihop något. Men då måste jag ha rätt dimensioner.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top