Täta kylare som läcker (bil)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Har fått ett litet läckage i kylaren på bilen. Har lokaliserat det till plasten på övre delen, precis intill muttern där man luftar den. Det är en liten spricka intill som inte syns med blotta ögat. Däremot ser man tydligt att det kommer kylarvätska när motorn fått upp lite temperatur och tryck uppstått.

Mekanikern föreslog att vi kunde testa att täta den med lim. Det är tydligen ett lim som tål en hel del. Tänkte mest höra vilka övriga alternativ det finns att tillgå innan jag skrider till verket. Håller det så håller det. Annars är det bara att bita i det sura äpplet och byta den senare.

De tätningsmedel som man häller i kylare som läcker fungerar väl inte på plast? Inser så klart att det är en temporär lösning som inte håller för evigt.

Ingefära är en beprövad kylarkrydda.

Den malda på burk förstås. Men det antar jag gäller för Anders kanelförslag oxå.

Verkar jobbigt att få i färsk ingefära och en kanelstång...

Jag tätade en gammal volvo med kanel. Den läckte typ två-tre liter i veckan. En halv påse kanel och den höll tätt de resterande fyra åren jag hade den... Inget jag hade prövat med en bil för mer än 20' men då var det en kul grej som visade sig funka ypperligt.

Ok, inga seriösa svar.. tolkar jag det rätt så är det indirekta svaret att byta kylaren. Som sagt en temporär lösning. Verkstaden håller stängt för semester. Kunde vara kul att se hur en fullagnig håller för en gångs skull. Håller det en månad är jag nöjd. Men det hade inte skadad om det höll ett år.

Vad säger SHs samlade erfarenhet?

Ok, inga seriösa svar.. tolkar jag det rätt så är det indirekta svaret att byta kylaren. Som sagt en temporär lösning. Verkstaden håller stängt för semester. Kunde vara kul att se hur en fullagnig håller för en gångs skull. Håller det en månad är jag nöjd. Men det hade inte skadad om det höll ett år.

Fixa med epoxin, kolla bara vad det är för plast i kylet, det brukar stå någonstans ingjutet.

Det finns både kylartätning och limpistol på Bil-Buttriks.
I kombination så borde det hålla ett bra tag.
Rått ägg funkar faktiskt, prova!

Jag hade rengjort ordentligt, slipat området med grovt sandpapper, spridit ut ett lager välblandad epoxy, tryckt fast ett lager tunn glasfiberväv i det och täckt med mer epoxy. Håller det så håller det, håller det inte så bör läckan inte vara större än den var från början ändå. Eventuellt hade jag försökt smälta ihop sprickan med en lödkolv före limningen om plasten verkar gå bra att arbeta med på det viset, med lite tur blir det tätt av det så limmet bara blir en extra försäkring.

Har märkt att en del epoxyvarianter blir väldigt mjuka (=värdelösa) när temperaturen närmar sig 100 grader, så testa på något annat först.

Tack för svaren grabbar så här långt. Får fundera lite på hur jag gör, men jag tror jag låter testa det som mekanikern tänkt sig. Håller det så håller det som sagt.

Synd man bygger så klena konstruktioner på modernare bilar. Om detta vore en riktigt gammal bil hade man kunnat lämna in den på reparation. Nu är man hänvisad till en "ful" lagning eller köpa nytt för en micro spricka i plasten. Jag hade snarare trott att det skulle vara oxidation eller en direkt träff som skulle innebära slutet.

Blir allt mer tacksam för min luftkylda 911, men man kanske inte ska säga för mycket :D

1025-580044_h.jpg

Fungerar faktiskt riktigt bra, även på en kylare i plast.

Edit: Jag tog en extra stor bild, så du inte missar den. :rolleyes:

Är det plastbaljan som är sprucken kanske rep-plast funkar, sån där tvåkomponents grej man lagar spruckna stötfångare med...

Kolla med en bilplåtverkstad.

Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...