täta bensinpump med silikontätning, fara för lambdasonder?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag planerar att använda bensintålig silikongörja (vad nu Mekonomen har hemma som påstår sig tåla vibrationer, bensin och etanol) för att täta flänsen mellan bensinpump och bränsletank på min hoj. Då jag har dubbla bredbandslambdasonder i avgassystemet så vill jag försäkra mig om att den här silikonen inte kommer att ta sig in i bensinen och förstöra lambdasonderna.

Någon som vet?

Försök att få tag på tädning som är till för oljetråg på bilar. tror det funkar bäst :)... Har prövat endel mekonomen/jula/biltema produkter lovar mer än vad det klarar av missnöjd till 90% mvh

Försök att få tag på tädning som är till för oljetråg på bilar. tror det funkar bäst :)... Har prövat endel mekonomen/jula/biltema produkter lovar mer än vad det klarar av missnöjd till 90% mvh

Då det är två mjuka plastytor (med glipa) som ska tätas, så vill jag nog ha något som inte härdar ut på samma sätt som oljetrågstätning gör.

Är det inte så att det ligger en oring och tätar mellan tank och pump på Rsv orginal?
Eller minns jag fel?
Har ett svagt minne av att det va någon som försökte täta med diverse siliconmedel på en likadan hoj, o det var inte lätt o få tätt.

Ligger en o-ring, dock är ytorna mjuka samt slår sig, så folk brukar få eftertäta med något mjukt. Det är även gjort på min hoj, därför jag planerar att göra om operationen när jag har haft ur pumpen.

Är det inte så att det ligger en oring och tätar mellan tank och pump på Rsv orginal?
Eller minns jag fel?
Har ett svagt minne av att det va någon som försökte täta med diverse siliconmedel på en likadan hoj, o det var inte lätt o få tätt.

tar sig bitarna igenom spridarna lär dom vara så små att det är skit samma, dessutom har jag svårt att tro att lambdasonderna skulle ta skada av ens större bitar studsa med ut i avgaserna. (elelr har du hört att just silicone ska vara skadligt för dom?)

A lambda sensor’s normal life span is 30,000 to 50,000 miles, but the sensor may fail prematurely if it becomes clogged with carbon, or is contaminated by lead from leaded petrol or silicone from an antifreeze leak or from silicone sealer.

tar sig bitarna igenom spridarna lär dom vara så små att det är skit samma, dessutom har jag svårt att tro att lambdasonderna skulle ta skada av ens större bitar studsa med ut i avgaserna. (elelr har du hört att just silicone ska vara skadligt för dom?)

Vanlig, pransparent silikon (glassilikon) brukar jag använda lite här och där.
Man brukar dock behöva rugga upp ytan lite för att det skall klistra.
Det som eventuellt tar sig igenom filter, spridare, förbränningsrum och ventiler tror jag inte kan göra någon skada.
Tror.

Vanlig, pransparent silikon (glassilikon) brukar jag använda lite här och där.
Man brukar dock behöva rugga upp ytan lite för att det skall klistra.
Det som eventuellt tar sig igenom filter, spridare, förbränningsrum och ventiler tror jag inte kan göra någon skada.
Tror.

:tummenner :tummenner

Tänk inte ens tanken att lägga vanligt dj*vla silikon i närheten av nåt som innehåller bensin. :brinnerup

På vår racebåt så monterade polarn (han är rörmokare) brandsläckaren på golvet, vad han inte tänkte på var att det är "taket" på tanken, han insåg sitt misstag och tätade med vanligt silikon, vi hann komma en bra bit ut på fjärden innan motorn stannade. Som tur var så hade bara bensinfiltrena satt igen och silarna i webrarna, reservfilter var med men vi fick paddla 2 distans iallafall när de nya filtrena hade kleggat ihop. Sen var det bara försöka rengöra 2st weber 45'or i alla kanaler och munstycken :huvet:huvet:huvet

INGET SILICON I TANKEN

Hade just en kund som fick problem med detta

Hojen gick bra efter mapning hos mig , men började senare gå riktigt dåligt

Inget fel på mapningen, men väl massor med silicon i hela bränslesystemet

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/6413357.stm
Verkar ju mer vara flytande silicone (måste vara typ siliconeolja av nåt slag)
Iofs kan ju packningssilicone säkert avge lite olja, men det borde vara så lite så det är försumbart på den mängd bensin som passerar.
Aldrig hört talas om det tidigare iaf...

edit:
Andersson:"silicone i hela bränslesystemet", märkbart klägg altså?
Nån klarhet i var det kom ifrån?

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/6413357.stm
Verkar ju mer vara flytande silicone (måste vara typ siliconeolja av nåt slag)
Iofs kan ju packningssilicone säkert avge lite olja, men det borde vara så lite så det är försumbart på den mängd bensin som passerar.
Aldrig hört talas om det tidigare iaf...

edit:
Andersson:"silicone i hela bränslesystemet", märkbart klägg altså?
Nån klarhet i var det kom ifrån?

Nån hade tätat mellan pumpen och dess hållare med silicon i stället för avsedd packning

Nån hade tätat mellan pumpen och dess hållare med silicon i stället för avsedd packning

Vad tros om att istället använda Loctite 5922? Det ska ju tåla bensin samt förbli elastiskt. Jag tror inte mina ytor är plana nog att kunna dra med original-oring helt enkelt..

Det här är grymt bra:01.1407 EASY GASKET 275ML.

Bifogat

• 313d_35.jpg
    313d_35.jpg
    4.1 KB · Visningar: 101
Last edited:
Ja, men hur kom du fram till att det var silicone i hela systemet, var det märkbart siliconeklägg att skrapa ur det alltså?

Om du tar silikonblandad bensin och "gnuggar" mellan fingertopparna så får du en kletig förnimmelse, sen sätter sig silikonet mot insidan av rör och kanaler.
På båtmotorn så märkte vi inget på avgassidan, förvisso var det bara ett extractorrör på den så eventuella rester som kan ha följt med genom motorn försvann rätt fort.

Testa gärna med att blanda silikon och bensin och häll genom ett bensinfilter ;)

Ja, men hur kom du fram till att det var silicone i hela systemet, var det märkbart siliconeklägg att skrapa ur det alltså?

Jag kan bara återberätta vad min kund sa att han hittade i systemet

Tydligen tillbringat åtskilliga timmar nere på nån spansk räserbana med att rengöra grejorna

Jag gjorde ett svälltest med vanlig fönstersilikon mot bensin för några månader sedan. Det var ett förutsättningsskapande test för att se om jag kunde använda så silikon till att tillfälligt plugga en kanal i insuget.

En klutt silikon fick härda ut ngn vecka. Sedan la jag lutten i en bensinfylld glasburk. Redan efter ngt dygn var silikonklumpen gulaktig och hade svällt till ca dubbla volymen. Så fönster/vvs-silion och bensin är ingen hit.

Använde "bensintålig" silicon för att täta en läckande bensinkran en gång. Funkade kanon!! Iaf i nästan ett år... sen löstes sk*ten upp och fastade i ett munstycke och kostade någon semesterdag i felsökning :( Aldrig mer silicon i närheten av bensin för mig iaf! :gnissla

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back