Täta avgassystem?

Tack för alla svar.

Jag ska först testa Kemisk metall pasta. det verkar bra.
Skriver om det blir bra/dåligt

kommer även prova värmesköld http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...or/Varmeskold/ för att ta bort värmen från kåpan

Prova ren transparent silikon i slipjointen, det är det man sedan 30 år använder för att täta där. Både på skogs- och banhojar. Det är lätt att ta bort vid demontering, kan stålborstas bort efter att kopplingen dragits isär.

Mycket smidigt.

Rent silikon kan inte smälta. Många har inte förstått det.

Last edited:
Prova ren transparent silikon i slipjointen, det är det man sedan 30 år använder för att täta där. Både på skogs- och banhojar. Det är lätt att ta bort vid demontering, kan stålborstas bort efter att kopplingen dragits isär.

Mycket smidigt.

Rent silikon kan inte smälta. Många har inte förstått det.

ok, ska jag skita i kemisk metall? vad för silikon ska jag köpa. Det blir väldigt varmt där grenröret och förlängningen går ihop.

ok, ska jag skita i kemisk metall? vad för silikon ska jag köpa. Det blir väldigt varmt där grenröret och förlängningen går ihop.

Du kan köpa speciell högtempssilikon, inget fel i det.
Men saken är den att om du köper vanlig transparent (=lite tillsatser i form av pigment, fyllnadsmedel etc) silikon. Så har du redan där en stor temperaturtålighet. Silikon kan nämligen inte smälta, den är elastisk ända tills den övergår till aska. Så all silikon som har ringa andel tillsatser (tex transparent silikon) tål redan den flera hundra grader.

Jag använder som sagt vanlig transparent silikon av den typ som används för limning av tex akvarier, till glidskarven efter krökarna.

Låt dock silikonet härda innan du kör.

Det jag pratar om är alltså att göra spalten i slipjoints tät, inte laga hål eller dyligt.

Last edited:
Du kan köpa speciell högtempssilikon, inget fel i det.
Men saken är den att om du köper vanlig transparent (=lite tillsatser i form av pigment, fyllnadsmedel etc) silikon. Så har du redan där en stor temperaturtålighet. Silikon kan nämligen inte smälta, den är elastisk ända tills den övergår till aska. Så all silikon som har ringa andel tillsatser (tex transparent silikon) tål redan den flera hundra grader.

Jag använder som sagt vanlig transparent silikon av den typ som används för limning av tex akvarier, till glidskarven efter krökarna.

Låt dock silikonet härda innan du kör.

Det jag pratar om är alltså att göra spalten i slipjoints tät, inte laga hål eller dyligt.

ne ne, ine laga hål. grenrören går in i andra rör. dom går in i varandra men det är inte tät. runt där villjag täta.

hoppas jag har förklarat bra :)

ne ne, ine laga hål. grenrören går in i andra rör. dom går in i varandra men det är inte tät. runt där villjag täta.

hoppas jag har förklarat bra :)

Iväg och köp en tub silikon nu. Stryk det på den utvändiga ytan på röret som ska in i det andra, så att överskottet hamnar på utsidan.
Stryker du på insidan av det yttre röret, då kommer överskottat att hamna inne i röret. Inte bra, det kan man tappa ett par hästar på. Farligt farligt

Iväg och köp en tub silikon nu. Stryk det på den utvändiga ytan på röret som ska in i det andra, så att överskottet hamnar på utsidan.
Stryker du på insidan av det yttre röret, då kommer överskottat att hamna inne i röret. Inte bra, det kan man tappa ett par hästar på. Farligt farligt

så jag ska köpa vanlig silikon som man användr till akvarium? hm...tål det verkligen mycket värme?

Jag kletade på en grå massa som stelnar efter efter ett tag, tätt blev det men det kanske aldrig går att få isär igen..?

Men det är ju i sig inget problen, då är det ju bara att ta bort hela systemet.

jag har nu testat högtemp silikon som klarar upp till 1100 grader. för se hur länge det håller

jag har nu testat högtemp silikon som klarar upp till 1100 grader. för se hur länge det håller

det gick ganska bra i några dagar :mad:, nu har ja bestämt mig för att svetsa i vinter om ingen har ett väldigt bra förslag om hur man kan täta.

det gick ganska bra i några dagar :mad:, nu har ja bestämt mig för att svetsa i vinter om ingen har ett väldigt bra förslag om hur man kan täta.

Lägg gärna upp en bild på den läckande skarven. Det måste vara rejält glapp i din slip joint.

Last edited:
ska ta kort och lägga upp här. jag blir galen snart :huvet

Vad är det för silikon du använt, alltså vad är namnet på produkten?
Det ska ju vara silikon som härdar (som tex sån billig silikon jag rekommenderat flera ggr i tråden), alltså inte ngn silikon typ tex Hylomar och liknande, som bara semihärdar. Sånt är jättbra till packningsytor och liknande. Men i en slipjoint är det helt kass, fel produkt, det blåses bara ut.

Det ska som sagt vara vanlig billig transparent silikon av den typ man tex fogar ihop akvarier med. Det ger en elastist, seg och fogfyllande tätning.

Last edited:
det går inte att täta skiten. snart lutar det åt att köpa nytt system. :)

vart kan jag hitta avgassystem billigt? 4-1 system

Back