Täta avgassystem?

alex_81

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2011
Hoj
GSXR 750
Hej!

det läcker från mitt avgassystem. Mellan grenrören och ljuddämparen finns en förlängningssats. där grenrör och förlängningen går ihop läcker det. hur kan jag täta detta utan att svetsa?

hoppas ni förstår frågan

ja just, en sak till. behöver nåt som jag kan klistra på innanför kåpan så den inte smälter av grenröret. nåt som tar bort värmen från plasten.

Tack, jag tror att http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...or/Varmeskold/ kommer bli bra isolering för värmen. ska testa

Är rören ihopskjutna som dom ska?

Det finns värmeisolerade mattor på tex Biltema som du kan klistra på kåpan.

dom är ihopskjutna men håller inte tätt

Last edited:
Ta isär rengör och prova om du får tätt.

Annars kan du, men skulle inte rekommendera. Använda avgasmonteringspasta avsedd för bilar. Ta isär smeta på sätt ihop. Varmkör.

Då blir det tätt, men inte så kul att få isär sen om du vill.

Jag har tätat slip-on skarv med biltemas packningssilikon med ok resultat. Men det är tveksamt om det pallar värmen ända framme vid grenröret...

tror faktiskt inte att högte-silicon skulle hålla. det blir nog ganska varmt där och att det vibrerar säkert.

har testat med pasta som man lagar ljuddämpare till bilar. smeta på o sen stelnar när det blir varmt. det spricker vid vibration. känns som jag inte orkar mer. störande moment hehe. snart svetsar jag ihop skiten.

Ta isär rengör och prova om du får tätt.

Annars kan du, men skulle inte rekommendera. Använda avgasmonteringspasta avsedd för bilar. Ta isär smeta på sätt ihop. Varmkör.

Då blir det tätt, men inte så kul att få isär sen om du vill.

har testat men det vibrerar sönder :(

Jag har tätat slip-on skarv med biltemas packningssilikon med ok resultat. Men det är tveksamt om det pallar värmen ända framme vid grenröret...

tror inte det heller, att det ska vara så svårt att hitta nåt. fattar inte att det inte finns nåt bra. det e väl inte bar ajag som har detta problem :)

Last edited:
Kanske går att sätta en bättre/starkare klämma/bandklammer om det är en sådan som håller ihop det hela?

Annars har jag tätat med Plastic paddings Gasket (röd packning på tub) vid grenrörsanslutningen. Den tål iaf 250 grader och är elastisk även när den härdat.

viktigt är ju att du tar isär och smetar pastan liksom mellan det omlott liggande delarna.

Smetar du bara utanpå förstår jag att det vibrerar bort.

Men är det rostangripet eller på annat sätt skadade rör?

skit i vad dom andra säger, kroma dom istället. Det hjälper inte men det blir snyggt :):tummenupp

Kemisk metall pasta.Blir ungefär som någon form av stål / betong när det formats och torkat.Kan däremot bli svårt att få isär igen.Har använt detta på ett mindre hål mellan skarvrör och ljuddämpare.Håller fortfarande efter några hundra mil.

tror faktiskt inte att högte-silicon skulle hålla. det blir nog ganska varmt där och att det vibrerar säkert.

har testat med pasta som man lagar ljuddämpare till bilar. smeta på o sen stelnar när det blir varmt. det spricker vid vibration. känns som jag inte orkar mer. störande moment hehe. snart svetsar jag ihop skiten.

har testat men det vibrerar sönder :(

tror inte det heller, att det ska vara så svårt att hitta nåt. fattar inte att det inte finns nåt bra. det e väl inte bar ajag som har detta problem :)

Du kan använda vanlig transparent silikon till avgas-slipjoints, finns på tub på tex classe.
Behöver inte vara högtempsilikon.

Rätt lätt att få isär sen.

Last edited:
Om du har springa i en ihopskjuten skarv så är inte klippbitar av ölburk att underskatta, jag brukar täta mina byggen på det sättet.

Om du har springa i en ihopskjuten skarv så är inte klippbitar av ölburk att underskatta, jag brukar täta mina byggen på det sättet.

Alutejp och COLAburkar är grejen. Skämt åt sido så ölburk gör jobbet lika bra. Klipp remsa och stoppa mellan och tryck ihop. Har man tummen rätt i hand fungerar det varje gång!

Skall fungera med flera silikonsorter med för all del, men i vissa fall har ölburk varit mer lämplig. Sedan är den ju återanvändningsbar några gånger så man slipper kleta med nytt silikon varje gång!

Är det nära cyllarna skall man nog ta ta nån stålplåtskonserv och istället för aluminium som inte är så där jätte värmetåligt

Svårt att få tag på tillräckligt tunn och mjuk så att det tätar bra.

Är det ett rör som skjuter över ett annat bör det fungera bra att ha mellan ytorna i de flesta fall även en bit upp på grenröret. Själva metallen behöver gå över 500 grader beroende på legering för att ge med sig och det är sällan det blir det på en standardbåge utanpå grenröret.

Så om inte aluminiumet ligger i direktkontakt med de heta avgaserna så skall det fungera bra i de flesta fall.

Grenrörspackning som har kontakt med avgaserna till stor del är väl kanske något som är dömt att misslyckas skulle jag tro spontant. Men har inte provat...

Stålull har jag provat att trycka mellan 2 skarvmuffar med framgång också och kan vara ett alternativ

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti