luka
Vaddå trasigt!? Jag har inte gjort nåt!
Hej!
Behöver lite hjälp med möjliga teorier angående ett problem jag fick nu på morgonen. Har en teori, kanske kan ni hjälpa mig att bekräfta eller stjälpa mina antaganden. Här är scenariot:
Jag har en Suzuki GSX750F -96 som jag bytt motor på för den gamla skar. Den nya motorn är en GSXR750 motor från -89, ska enligt skroten ha gått ca 2500 mil. Har kört ca 15-20 mil med denna cykel efter bytet denna säsong. Inga problem innan idag. Nu till idag:
Första gången jag vågat dra ur den ordentligt, en piskade den inte till bristningsgränsen eller så. Märkte att kopplingen slirade, började misstänka att lamellerna kanske var slitna i den nya motorn. Lugnar ner mig och efter en liten stund börjar oljetryckslampan glöda, sen lyser den med fast sken. Stannar direkt och kör in till kanten och stoppar motorn. Ställer upp den på centralstödet och kollar oljenivån, den ser bra ut. Dock är oljan väldigt blaskig, nästan som vatten. Känner på oljekylaren och oljerören till den, dom är helt kalla!
Detta har hänt, nu till vad jag tror kan ha hänt:
Kan oljekylaren vara täppt? Min tanke där är att vid lugn körning kyls oljan av tillräcklit för att inte bli överhettad, men nu när jag drog på så kyldes den inte tillräckligt, oljan blev kalastunn och oljepumpen klarade inte av att pumpa runt oljan. När oljan blev tunn släppte också kopplingen, för den är väl oljedränkt på denna motor?
Denna teori bygger naturligtvis på vissa antaganden jag gjort angående motorn:
*Att oljekylaren inte tar hela oljeflödet och kyler utan bara ett deflöde.
*Att man kan få oljeflöde på toppen och resten av motorn utan att det flödar genom oljekylaren.
*att det är oljedränkt koppling på denna motor.
*Att oljepumpen tappar "sugen" om oljan blir för tunn.
All hjälp som kan fås är väldigt uppskattad!
Luka
Behöver lite hjälp med möjliga teorier angående ett problem jag fick nu på morgonen. Har en teori, kanske kan ni hjälpa mig att bekräfta eller stjälpa mina antaganden. Här är scenariot:
Jag har en Suzuki GSX750F -96 som jag bytt motor på för den gamla skar. Den nya motorn är en GSXR750 motor från -89, ska enligt skroten ha gått ca 2500 mil. Har kört ca 15-20 mil med denna cykel efter bytet denna säsong. Inga problem innan idag. Nu till idag:
Första gången jag vågat dra ur den ordentligt, en piskade den inte till bristningsgränsen eller så. Märkte att kopplingen slirade, började misstänka att lamellerna kanske var slitna i den nya motorn. Lugnar ner mig och efter en liten stund börjar oljetryckslampan glöda, sen lyser den med fast sken. Stannar direkt och kör in till kanten och stoppar motorn. Ställer upp den på centralstödet och kollar oljenivån, den ser bra ut. Dock är oljan väldigt blaskig, nästan som vatten. Känner på oljekylaren och oljerören till den, dom är helt kalla!
Detta har hänt, nu till vad jag tror kan ha hänt:
Kan oljekylaren vara täppt? Min tanke där är att vid lugn körning kyls oljan av tillräcklit för att inte bli överhettad, men nu när jag drog på så kyldes den inte tillräckligt, oljan blev kalastunn och oljepumpen klarade inte av att pumpa runt oljan. När oljan blev tunn släppte också kopplingen, för den är väl oljedränkt på denna motor?
Denna teori bygger naturligtvis på vissa antaganden jag gjort angående motorn:
*Att oljekylaren inte tar hela oljeflödet och kyler utan bara ett deflöde.
*Att man kan få oljeflöde på toppen och resten av motorn utan att det flödar genom oljekylaren.
*att det är oljedränkt koppling på denna motor.
*Att oljepumpen tappar "sugen" om oljan blir för tunn.
All hjälp som kan fås är väldigt uppskattad!
Luka
Last edited: