Täppt oljeflöde GSXR?

luka

Vaddå trasigt!? Jag har inte gjort nåt!
Gick med
4 Jan 2004
Hoj
Suzuki GSX750F -95 hybRid
Hej!

Behöver lite hjälp med möjliga teorier angående ett problem jag fick nu på morgonen. Har en teori, kanske kan ni hjälpa mig att bekräfta eller stjälpa mina antaganden. Här är scenariot:

Jag har en Suzuki GSX750F -96 som jag bytt motor på för den gamla skar. Den nya motorn är en GSXR750 motor från -89, ska enligt skroten ha gått ca 2500 mil. Har kört ca 15-20 mil med denna cykel efter bytet denna säsong. Inga problem innan idag. Nu till idag:

Första gången jag vågat dra ur den ordentligt, en piskade den inte till bristningsgränsen eller så. Märkte att kopplingen slirade, började misstänka att lamellerna kanske var slitna i den nya motorn. Lugnar ner mig och efter en liten stund börjar oljetryckslampan glöda, sen lyser den med fast sken. Stannar direkt och kör in till kanten och stoppar motorn. Ställer upp den på centralstödet och kollar oljenivån, den ser bra ut. Dock är oljan väldigt blaskig, nästan som vatten. Känner på oljekylaren och oljerören till den, dom är helt kalla!

Detta har hänt, nu till vad jag tror kan ha hänt:

Kan oljekylaren vara täppt? Min tanke där är att vid lugn körning kyls oljan av tillräcklit för att inte bli överhettad, men nu när jag drog på så kyldes den inte tillräckligt, oljan blev kalastunn och oljepumpen klarade inte av att pumpa runt oljan. När oljan blev tunn släppte också kopplingen, för den är väl oljedränkt på denna motor?

Denna teori bygger naturligtvis på vissa antaganden jag gjort angående motorn:

*Att oljekylaren inte tar hela oljeflödet och kyler utan bara ett deflöde.

*Att man kan få oljeflöde på toppen och resten av motorn utan att det flödar genom oljekylaren.

*att det är oljedränkt koppling på denna motor.

*Att oljepumpen tappar "sugen" om oljan blir för tunn.

All hjälp som kan fås är väldigt uppskattad!

Luka

Last edited:
Liten uppdatering.

Har varit tillbaka på brottsplatsen och startat hojen nu när den kallnat lite. Blocket var lite ljummet, mycket kallare än innan, då brände man sig nästan! Men oljelampan lyser hela tiden. Jag hoppades på att det hela berodde på att oljan blivit för blaskig så pumpen inte kunde pumpa runt den, men så verkar det ju inte nu...

Några tips?

Luka

Byt till en 15w50 olja typ motul delsyntet 15w50 det kör jag på och min sambo med på sin 400 och det funkar klockrent, bägge våra hojar är suzuki.
På sambons 400 började olje lampan att lysa pga att det var blaskig olja, bytte till 15w50 motul delsyntet och nu funkar den bra igen, testa det // lycka till

För tunn olja är inte alls omöjligt, dom blir rätt varma dom där, min 750F -99a blev mycket gladare av just Motul 5100 15W50.
Men det skadar ju inte att kolla kylarn när du ändå tömmer oljan. Om jag inte missminner mig helt sitter det en bypass på oljefiltret om det blir för igensatt, det sitter ingen liknande för kylarn? Eller någon termostat? :va

Du brände inte lamellerna och skit/rester från friktionsmaterialet satte igen oljesilen? Det havererade jag en VFR-motor på..

Du brände inte lamellerna och skit/rester från friktionsmaterialet satte igen oljesilen? Det havererade jag en VFR-motor på..

Har tänkt tanken på både tjockare olja och sprängd lamell, ska prova och rengöra och kontrollera lamellerna och kylaren/slangar... Ingen mer som vet något om den eventuella bypass/termostar kopplingen på kylaren. Termostat tror jag inte det sitter, men kanske en bypass ventil. Hur pass mycket rivande är det för att kontrollera lamellerna, sitter på jobbet utan min verkstadsbok. Antar att oljepumpen sitter inbyggd i blocket, måste man klyva motorn för att byta den eller? Hittar inga priser på oljepump eller lameller på nätet, ingen som vet nån bra sida?

Luka

Ta bort lamell kåpan på höger sida så ser du lamellerna, ta bort oljetråget så kommer du åt oljepumpen.

Ta bort lamell kåpan på höger sida så ser du lamellerna, ta bort oljetråget så kommer du åt oljepumpen.

Lamellkåpan är jag med på, man plockar väl helt enkelt bort ett "steg" mer än när man blottlägger signalgeneratorn. Men oljetråget? Man kan väl inte lossa något på undersidan av motorn förutom oljepluggen och anslutningarna till oljekylaren som sitter en bit upp fram på motorn? Eller har jag missat nåt? :3freak

Luka

En liten bifråga angående oljan. Har nu läst mig till här på forumet att en del oljor lirar bättre ihop med speciella hojar. Vad har ni för erfarenheter av oljor till äldre olje/luftkylda Suzuki motorer, typ GSRX 88-93, GSXF 92-97, eller vad de exakta årtalen är... Tidigare i tråden har Motul 5100 15W50 nämnts, är detta en lämplig olja? Ska man till och med gå upp till 20W50 eller vinner man inget på detta?

Luka

suzuki har en tendens att slira på kopplingen, använd 5100 motul delsyntet 15w50 det har jag i min gsx750 motor från 03 den är exakt lik gsxr 750 från 1985-1991. och gsx 750f 1996-och frammåt.

Angående olje tråget så sitter det en ca:10 st skruvar uppskruvade i motorn från undersidan som man lär ta bort för att få bort olje tråget.

Last edited:
Jag kör min gammelgixxer på Q8 SBK Racing 15w-50 och det fungerar alldeles utmärkt :tummenupp

Oljepumpen sitter mellan motorhalvorna, bara pickupen/oljesilen du kommer åt från undersidan.

Oljepumpen sitter mellan motorhalvorna, bara pickupen/oljesilen du kommer åt från undersidan.

Det låter rimligt, men då måste man alltså klyva motorn om det skulle vara oljepumpen som är sönder? I så fall får man ju be om att det inte är den!

Luka

En fråga till:

När man tömt på olja och eventuellt har skit liggandes i motorn, kan man utan problem "skölja" up motorn med exempelvis diesel. Eller är dte ina att rekomendera? Vore ju skönt att få ut så mycket skit som möjligt. Borde ju inte vara några problem att blåsa in diesel i oljepåfyllningshålet så det sedan rinner ut ur oljepluggen. Om det får stå ett tag så borde väl kvarvarande diesel ånga bort eller?

Luka

Ring skroten där du köpt den, det är ju garanti på allt du köper från skrotar!! Garantin börjar ju gälla från den dagen du monterat delen alltså när du startat din motor

Ring skroten där du köpt den, det är ju garanti på allt du köper från skrotar!! Garantin börjar ju gälla från den dagen du monterat delen alltså när du startat din motor

Hej!

Har pratat med skroten tidigare. Nu är det ca 1,5 år sedan jag köpte motorn, har dragit ut på tiden! Men den "garantin" dom hade var väl i princip om något strulade precis i samband med igångkörningen, och det gjorde det inte. I alla fall inte med motorn. Och nu har den ju hunnit rulla en bit, så dom svär sig fria från ansvar...

Luka

Har du tagit av kopplingskåpa eller motsvarande så du kan se vad du har liggande på botten av motorn? När jag kokade min koppling såg det ut som om jag hade några nävar kaffesump liggande i motorn, vilket såklart satte igen oljesilen och rispade sönder oljepumpen totalt.

Har du tagit av kopplingskåpa eller motsvarande så du kan se vad du har liggande på botten av motorn? När jag kokade min koppling såg det ut som om jag hade några nävar kaffesump liggande i motorn, vilket såklart satte igen oljesilen och rispade sönder oljepumpen totalt.

Har inte hunnit ännu, ska försöka i helgen. Men det gick alltså så illa för dig? Kan man ha tur och silen/filtret har tagit smällen och pumpen e ok? Eller suger pumpen in skiten direkt? VILL INTE KLYVA BLOCKET!!! :mad:

Luka

Har inte hunnit ännu, ska försöka i helgen. Men det gick alltså så illa för dig? Kan man ha tur och silen/filtret har tagit smällen och pumpen e ok? Eller suger pumpen in skiten direkt? VILL INTE KLYVA BLOCKET!!! :mad:

Luka

Bygger den oljetryck efter rengöring/etc så är det diagnos nog..

Men jag misstänker att mitt haveri är rätt unikt, så öppna och kolla innan vidare spekulation..

Bygger den oljetryck efter rengöring/etc så är det diagnos nog..

Men jag misstänker att mitt haveri är rätt unikt, så öppna och kolla innan vidare spekulation..

Som alla vet som har haft problem hojar så är det omöjligt att låta bli att spekulera! Det verkar dock vara den enda rimliga förklaringen jag hittat ännu som stämmer på symptomen: först slirande koppling vid kraftigt pådrag, sen glödande oljetryckslampa som övergick i fast sken rätt snabbt. Motorn går helt ok, inga missljud. Kopplingen verkar dock fungera helt ok, kunde inte känna någon skillnad när jag körde av vägen och växlade ner/stannade...

Ska bli jävligt intressant att se insidan! Ska hursomhelst rengöra/inspektera sump, slangar, kylare. Byta till Motul 5100, byta filter och hoppas! Om inte pumpen ser sunkig ut såklart...

Luka

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...