täppa igen uppborrade hål i avgasröret?

Naim

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
zx7r
Har en gsx 600f 92, så till problemet :rolleyes:
ett av avgasrören har en tidigare ägare borrat 3 mindre hål i utöver det större som det är vanligen. den andra är som den ska helt orginal och inga modifkationer. detta resulterar ju till ett helt annat ljud från andra avgasröret som är högre och mer "smällande" vilket inte är så kul att ha på enbart ena. finns det något sätt att täppa igen de hålen, för det borde väl vara det som gör att ljudet blir annorlunda och starkare där?
vet inte varför en tidigare ägare har gjrort det men kan väl tänka mig att han ville ha mer effekt eller att det skulle låta mer. det märktes inte med den förra motorn men nu när jag bytt motor hörs det väldigt tydligt att avgasrören inte låter likadant.

sedan gnistlar även bakbromsen när man bromsar men det är en annan historia....

Naim skrev:
ett av avgasrören har en tidigare ägare borrat 3 mindre hål i utöver det större som det är vanligen. den andra är som den ska helt orginal och inga modifkationer. detta resulterar ju till ett helt annat ljud från andra avgasröret som är högre och mer "smällande" vilket inte är så kul att ha på enbart ena. finns det något sätt att täppa igen de hålen, för det borde väl vara det som gör att ljudet blir annorlunda och starkare där?
vet inte varför en tidigare ägare har gjrort det men kan väl tänka mig att han ville ha mer effekt eller att det skulle låta mer. det märktes inte med den förra motorn men nu när jag bytt motor hörs det väldigt tydligt att avgasrören inte låter likadant.

Pja, utan att ha alltför stora kunskaper om detta så tänker jag spontant på att hitta 3 st. plåtskruvar i passande storlek och dra fast dem i hålen. Alternativt hårdlöda hålen med lämplig fyllning.

Borra 3st lika hål i andra dämparen också :) :) :) :)

nä.. det kan säkert vara svårt att täppa till dom utan att det
blir styggt... fixa en till dämpare :rolleyes:

Det går att täta hålen på massor av sätt, det beror ju lite på hur snyggt det ska bli.
Det enklaste sättet är nog som nån sa att dra i skruvar i hålen, det kan även vara bra att smeta in skruvarna med lite ljuddämparpasta innan du drar i dom i hålen så att dom tätar ordentligt och inte vibrerar loss.

Naim skrev:
...sedan gnistlar även bakbromsen när man bromsar men det är en annan historia....
Det går att fixa genom att plocka bort oket och lägga på lite kopparpasta på ytorna mellan bromsbelägget och oket.

Micke_Lindstrom skrev:
... Det går att fixa genom att plocka bort oket och lägga på lite kopparpasta på ytorna mellan bromsbelägget och oket.
Eller siloko silko sliko silokn silikongummi (svårt ord det där!). Samma verkan som koppargojan.

Vagnsbult, om du kommer åt insidan...

Naim skrev:

popnita :tummenupp

jo ska nog skruva igen dem med 3st framskärms srkuvar från en amazon.. bromarsna ska få känna på lite kopparpasta tackar grabbar...

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!