Tänkte trimma XT125X

nja de får du nog prova dig fram, det är ju olika från maskin till maskin hur stor procentskilnad med luft den får. alternativt så frågar du bara efter vilken storlek som brukar funka bra eftersom att de är flera i denna tråd som har bytt.

Ok, vilka munstycken passar då? eftersom det va nån här i tråden som sa att ja skulle skita i originalmunstycken
 
Beror helt på va du har för förgasare

Ja tyckte ja såg att utter skrev att du har mikuni vm. Kika in på www.vrm.se o kika där, han har munstycken till allt typ ;)

Ok tack, om det är VM ja har så verkade det finnas där men det står olika på alla ställen ja läst, på de flesta står det att det är en Mikuni 3D6, har för mig ja läste det på nån Yamaha sida också

Edit: Dom nya har Mikuni 3D6, 05:an har Mikuni VM20SS
Går inte å länka så ja citerar infon på VRM.se
Mikuni orginal VM11-22 munstycke

Mikuni standard munstycke passande
Scooterförgasare som VM16-438 VM20-327.
Gänga M6 x 0,75 mm.
Total längd 10,5 mm.

Finns i storlekar mellan 50 upp till 150.
Munstycket ökar storleken i steg 2,5.

Reservdelsbeteckning:
VM11-22+storlek.

Pris 56 kr styck
Dom borde passa va? :)
 
Last edited:
Ok tack, om det är VM ja har så verkade det finnas där men det står olika på alla ställen ja läst, på de flesta står det att det är en Mikuni 3D6, har för mig ja läste det på nån Yamaha sida också

Edit: Dom nya har Mikuni 3D6, 05:an har Mikuni VM20SS
Går inte å länka så ja citerar infon på VRM.se

Dom borde passa va? :)

Ja de borde dom fan göra ;)

DU får väl ta ur de du har o mäta o jämföra med artikelbeskrivningen annars...
 
Ja de borde dom fan göra ;)

DU får väl ta ur de du har o mäta o jämföra med artikelbeskrivningen annars...

Bra att du sa det där :) Det var nämligen ett annat munstycke än det jag länkade, ifall nån vill veta var det dom här som var rätt:
Mikuni orginal N100604 munstycke


Mikuni standard munstycke passande
RS / TM 4-taktsförgasare.
Men även TMR / TDMR samt flera modeller till Suzuki,Yamaha och Kawasaki.
Gänga M5 x 0,75 mm.
Total längd 9 mm.

Finns i storlekar mellan 50 upp till 250.
Mellan 50 till 190 ökar storleken i steg 2,5.
Från 195 till 215 ökar i steg av 5.
Från 220 till 250 ökar i steg av 10.

Reservdelsbeteckning:
N100604+storlek.


Pris 43 kr styck
Beställde dock Dellorto 5mm munstycken istället då dom funkar lika bra enligt vissa på moppenet (bespara mig moppefucko-kommentarerna :)) och är mycket billigare.
 
Ja har dellorto 6mm ligger hemma och dom passar helt klart inte i min originalförgasare, ja tror inte 5mm skulle göra de heller så ja antar att vi har olika förgasare ;)
 
Ja har dellorto 6mm ligger hemma och dom passar helt klart inte i min originalförgasare, ja tror inte 5mm skulle göra de heller så ja antar att vi har olika förgasare ;)

Kollade specsen på din senda och står att du har Mikuni VM20, på min står det Mikuni VM20SS, min kanske är nån "special"modell, typ som Dellorto 19mm och Dellorto 19mm Black Edition.
Fast tror nog jag köper riktiga Mikuni-munstycken från vrm.se istället, känns säkrast att ha riktiga som man vet passar :)
 
Kollade specsen på din senda och står att du har Mikuni VM20, på min står det Mikuni VM20SS, min kanske är nån "special"modell, typ som Dellorto 19mm och Dellorto 19mm Black Edition.
Fast tror nog jag köper riktiga Mikuni-munstycken från vrm.se istället, känns säkrast att ha riktiga som man vet passar :)

Jepp de kan nog vara bra ;) Och så dyrt är de inte... Men ska du ha många munstycken kan du kanske ägna några timmar på google tills du hittat en annan hemsida med lägre pris ;)

Enligt derbis hemsidor ska ja ha en 26mm förgasare original men de verkar inte stämma :gnissla

Men oavsett hur stor den sägs vara är de en fjuttig liten trottel så den minsta arean igenom förgasaren är ännu mindre då den liksom blir oval .....
 
ni snacka om kam axlar som gjorde mer och mindre, vad har den där hotcamen från usa för öppningstider respektivt lyft jämte orginal ? :)

//emil
 
ni snacka om kam axlar som gjorde mer och mindre, vad har den där hotcamen från usa för öppningstider respektivt lyft jämte orginal ? :)

//emil

De undrar ja också ;)

Men de ja vet är att powrolls kam ( http://www.powroll.com/P_YAMAHA_TTR125.htm ) är bland dom värsta. Har hört att de ska finnas 5-6 kammar till TTR, och av dom är bbr-kammen sämst. Ja vet inget om hotcammen än, ja väntar på svar från utter som har köpt en :)
 
Har precis kört en sträcka på nästan 50 mil i sträck (sthlm-kalmar) med hotcams kammen. Tyvärr var oljskrapringen(eller vad den nu heter^^) sönder på nya hogkomps. kolven så fick sätta på original igen:näsblod

Men den går faktiskt en hel del bättre:tummenupp´

Det var svag motvind hela vägen ner och de blev ca 25 mil ren motorväg. Låg runt 105-115 MÄTARFART hela tiden med halv till 3/4 gas beroende på vägens lutning och det gick mycket bra att hänga med tempot och köra om lastbilar och husvagnar i ca 117 mätarfart :D

Av någon anledning när jag skulle köra om en lastbil i en UPPförsbacke en gång fick den någon slags extra effekt kick och gasa upp i 125 mätarfart:tummenupp

Inte för att det känns någon direkt skillnad i axxet men den verkar helt klart fungera bättre:)

Mätte kammen mot original och de är ca 2 mm mer lyft på hotcamen om jag minns rätt^^

ingen som har tips om var det går att köpa nya kolvringar till wiseco kolvar? känns segt å beställa från usa igen^^ me all tull å skit:p

Måste bara avsluta med att XT är grymt bra även på långa resor, inga som helst problem även fast man får en del träsmak efter någon timme :yoparty

Sen blev de plötlsigt mycket lättare att dra alla MoPpeFuCkOs som de va lite problem med när de började skaffa 70cc å skit :D
ps. 3d6 och wm20ss är precis samma förgasare....
 
Har precis kört en sträcka på nästan 50 mil i sträck (sthlm-kalmar) med hotcams kammen. Tyvärr var oljskrapringen(eller vad den nu heter^^) sönder på nya hogkomps. kolven så fick sätta på original igen:näsblod

Men den går faktiskt en hel del bättre:tummenupp´

Det var svag motvind hela vägen ner och de blev ca 25 mil ren motorväg. Låg runt 105-115 MÄTARFART hela tiden med halv till 3/4 gas beroende på vägens lutning och det gick mycket bra att hänga med tempot och köra om lastbilar och husvagnar i ca 117 mätarfart :D

Av någon anledning när jag skulle köra om en lastbil i en UPPförsbacke en gång fick den någon slags extra effekt kick och gasa upp i 125 mätarfart:tummenupp

Inte för att det känns någon direkt skillnad i axxet men den verkar helt klart fungera bättre:)

Mätte kammen mot original och de är ca 2 mm mer lyft på hotcamen om jag minns rätt^^

ingen som har tips om var det går att köpa nya kolvringar till wiseco kolvar? känns segt å beställa från usa igen^^ me all tull å skit:p

Måste bara avsluta med att XT är grymt bra även på långa resor, inga som helst problem även fast man får en del träsmak efter någon timme :yoparty

Sen blev de plötlsigt mycket lättare att dra alla MoPpeFuCkOs som de va lite problem med när de började skaffa 70cc å skit :D
ps. 3d6 och wm20ss är precis samma förgasare....

härligt, då kanske man ska satsa på den kammen då ;) För de ä ju toppvarven man vill åt, och dom verkar ju finnas i den kammen eftersom de gick så pass fort för dig :D
 
De undrar ja också ;)

Men de ja vet är att powrolls kam ( http://www.powroll.com/P_YAMAHA_TTR125.htm ) är bland dom värsta. Har hört att de ska finnas 5-6 kammar till TTR, och av dom är bbr-kammen sämst. Ja vet inget om hotcammen än, ja väntar på svar från utter som har köpt en :)


nja sämst och sämst vet jag icke :näsblod

vad jag lärt mej inom kam och portningshistorierna (väldigt lite) så är det ofta portningen som gör att kamen funkar dåligt och sedan är det upp till vad du eftersträvar för register, tex mkt duration ger mycket skoj på låga varv ^^
 
nja sämst och sämst vet jag icke :näsblod

vad jag lärt mej inom kam och portningshistorierna (väldigt lite) så är det ofta portningen som gör att kamen funkar dåligt och sedan är det upp till vad du eftersträvar för register, tex mkt duration ger mycket skoj på låga varv ^^

Noobfråga men duration..., är de lika med lyft eller? :D

Med större cylinder, portar osv borde de ju vara ett måste att ha mer lyft/öppningstid för att motorn ska kunna andas maximalt :P
 
tänker du sälja sendan bensinskalle?:näsblod

precis beställt nya kolvringar till wiseco kolven så får vi se hur den går:yoparty

han du fixa något mer på sendan? köpte du hotcams kammen?:va
 
tänker sälja min xt till nu när hösten kommer och då kommer nog trimmet plockas av, så om det är någon som är intresserad av att köpa något av mitt trim så PMa mig. Kommer sälja grejerna till väldigt billigt pris=)
 
Jepp sendan ligger ute för försäljning.

Just nu sitter originalmotorn i och satan va tråkig den är... De är en ganska ordentlig skillnad mot 150cc:n osv, den är mycke mer rapp och accar fan så mycke bättre ;)
 
Nån som vet var man kan köpa hårdare kopplingsfjädrar i Sverige? Finns på procycle.us men pallar inte köpa från USA :(
 
tror tyvärr det kan bli svårt att hitta rätt fjädrar till just ttr motorn från Sverige :va

men om du tar ut en fjäder så kanske du kan leta efter en med samma mått som är styvare?

varför ska du ha styvare fjädrar föresten?

lycka till :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top