Tänkte trimma XT125X

Skulle en högkompskolv, Hotcams kam, 26mm förgasare, konfilter och kanske ett Arrow helsystem göra att man kan åka på E18 utan att bilda köer? :)
Ligger ju å pressar i ca 90-95 (100-105 på mätaren) som det är nu å då är den omdrevad för axx (av ägaren innan)* och annan slutdämpare.

*Fick med originaldrevet också men det vore ju nice om man kunde behålla axxet :tummenupp

Plana toppen istället för att köpa en högkompskolv. Visst skulle det göra skillnad men inte mycket. Ett par hk knappt, tror inte du kommer upp i 15.
 
Med en högkompskolv så höjer du kompen, genom att plana toppen så höjer du också kompen. Blir mycket billigare, du känner säkert någons kompis kusins farsa som kan göra det gratis, ingen svår operation.
 
Med en högkompskolv så höjer du kompen, genom att plana toppen så höjer du också kompen. Blir mycket billigare, du känner säkert någons kompis kusins farsa som kan göra det gratis, ingen svår operation.

Ok, hur gör man det? (fuckofråga jag vet men har inte gjort förr :))
Morsans kille har en fet verkstad med alla möjliga maskiner då han håller på mkt med traktorer, grävmaskiner osv
och polarens farsa är bilmekaniker med verkstaden hemma på gården så annars kan ja åka dit :)
 
Last edited:
Ok, hur gör man det? (fuckofråga jag vet men har inte gjort förr :))
Morsans kille har en fet verkstad med alla möjliga maskiner då han håller på mkt med traktorer, grävmaskiner osv
och polarens farsa är bilmekaniker med verkstaden hemma på gården så annars kan ja åka dit :)

http://www.roadster.se/portning.html

Här står det mesta om effektökning, är egentligen för bilar.
 
En gammal cb 125 t från 80 talet har ju 17 hk så potentialen finns.

jo men det är för att då hade man inga krav på strypningar och massa avgaskrav och liknande, dagens tillverkare lägger inte ner energi på att få ut mer. Men jag tror inte din cb har 17 hk längre om du inte har gjort något med den.

Men du, hur går det med projektet? Har varken hört eller sett något
 
jo men det är för att då hade man inga krav på strypningar och massa avgaskrav och liknande, dagens tillverkare lägger inte ner energi på att få ut mer. Men jag tror inte din cb har 17 hk längre om du inte har gjort något med den.

Men du, hur går det med projektet? Har varken hört eller sett något

Kolla caferacer/streettråden, ganska långt bak. Ganska dålig respons, släng in en kommentar!

Men jag tror inte din cb har 17 hk längre om du inte har gjort något med den.


Jag har köpt en cb till som reservdelshoj, motorn har bara gått 1300 mil! Går som en klocka, 130 km/h. Ska trimma den sen så man kan hänga med polarnas 2 taktare :)
 
Last edited:
Inte plana toppen och kolv då? :wiggle

Jag tror inte man ska satsa på färdig trim från USA och andra länder utan att lämna in grejjorna till en mekansik verkstad och få ventilsätena frästa, toppen planad och portad m.m, tror även det blir billigare.
 
Jag tror inte man ska satsa på färdig trim från USA och andra länder utan att lämna in grejjorna till en mekansik verkstad och få ventilsätena frästa, toppen planad och portad m.m, tror även det blir billigare.

äh! vem har sakt något om delar från usa? :rolleyes:
Verkstadsjobb kostar en del de med men då kan ju hoppas på att de blir ordentligt. :tummenupp
 
äh! vem har sakt något om delar från usa? :rolleyes:
Verkstadsjobb kostar en del de med men då kan ju hoppas på att de blir ordentligt. :tummenupp

Hittat en verkstad som tog 2600 för en portning av en 2cyl 2ventil cylle och då ingick fräsning av ventilsäte! Tror det blir dyrt att köpa hotcams m.m som ger ganska lite.
 
Skulle en högkompskolv, Hotcams kam, 26mm förgasare, konfilter och kanske ett Arrow helsystem göra att man kan åka på E18 utan att bilda köer? :)
Ligger ju å pressar i ca 90-95 (100-105 på mätaren) som det är nu å då är den omdrevad för axx (av ägaren innan)* och annan slutdämpare.

*Fick med originaldrevet också men det vore ju nice om man kunde behålla axxet :tummenupp

Och snälla, lägg ner med alla j*vla "4-takt suger, sälj skiten å köp 2-takt!"-kommentarer... :fatta!
Vill jag lägga ner 50.000 å tjäna 15km/h så låt mig göra det! :arsele

Allt beror på hur kammen beter sig, jag är enormt spänd på att få veta hur den är :D

Min senda med 150cc o allt går förjävligt, inte en km fortare än original, men ja hoppas verkligen att de beror på bbr:kammen ja har i, som enligt rykte ska ha samma form som originalkammen... Stämmer de så borde hotcamen vara ett steg framåt om inte den ä fusk också :näsblod
 
Hittat en verkstad som tog 2600 för en portning av en 2cyl 2ventil cylle och då ingick fräsning av ventilsäte! Tror det blir dyrt att köpa hotcams m.m som ger ganska lite.

okej, det är ju inte så farligt, tar de tvåtaktare också så kan du gjärna lägga upp lite mer information om firman eftersom grabben som skulle göra det åt mig inte dök upp i sommar :tummenupp
 
okej, det är ju inte så farligt, tar de tvåtaktare också så kan du gjärna lägga upp lite mer information om firman eftersom grabben som skulle göra det åt mig inte dök upp i sommar :tummenupp

Topplocksverkstan i lund, de tar tvåtakt. De lär ha en zundapp på 19 bkh! Vet dock inte vad det kommer att kosta.. Är det inte redan tillräckligt med power i en crm? :lol
 
FÖr er som vill ha portad fyrtakt: Boost3 här på forumet är grym!! Han portade min topp för 1000 kr och jag är mkt nöjd helt klart ;)
 
Topplocksverkstan i lund, de tar tvåtakt. De lär ha en zundapp på 19 bkh! Vet dock inte vad det kommer att kosta.. Är det inte redan tillräckligt med power i en crm? :lol

jodå, den drar iväg rätt bra, men man tackar ju inte nej till en liten knuff till utan att behöva byta upp till större cylinder :tummenupp
 
FÖr er som vill ha portad fyrtakt: Boost3 här på forumet är grym!! Han portade min topp för 1000 kr och jag är mkt nöjd helt klart ;)

om det överhuvudtaget ska bli någon mer effekt så måste toppen portas, även min topp är portad av boost3, tror inte det är många som kmr lyckas så bra som honom, riktigt prisvärt också:tummenupp

en verkstad kommer oftast endast göra kanalerna lite bredare, men det som även måste göras är att plasta igen delar av kanalerna som är effektsänkande
 
Är det samma tumregel som för moppe att man går upp ca 10 storlekar i munstycke när man monterar konfilter?
 
Är det samma tumregel som för moppe att man går upp ca 10 storlekar i munstycke när man monterar konfilter?

nja de får du nog prova dig fram, det är ju olika från maskin till maskin hur stor procentskilnad med luft den får. alternativt så frågar du bara efter vilken storlek som brukar funka bra eftersom att de är flera i denna tråd som har bytt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top