Tänkte kolla på en Yamaha TZR 125 -89

  • Thread starter Thread starter JBF
  • Start date Start date

JBF

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2010
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha TZR 125 -89
Hej, behöver lite tips, ska åka och kolla på en Yamaha TZR 125 -89 om några dagar. Är det något särskilt jag borde kolla på den?
Skulle få den för 5000 kr, är det ett bra pris?

Hur är dom i övrigt? Är dom roliga att köra? Rapp?
 
Inga direkta svagheter på den cykeln

Kolla ramnummer mot reg.beviset och leg på säljaren. 5000kr är för billigt om den inte är förjäkla sunkig.

Hyffsad cykel, för att vara en 125a.. Inte lika vassa som de nyare cyklarna på nån punkt, men dom är pålitliga och prisvärda
 
Som sagt, väldigt pålitliga och prisvärda hojar, går jävligt bra :)
Annars så har jag en -87a ligger ute här på sporthoj ;)
 
Utmärkta 125:or. När du drar om nyckeln, lyssna så att YPVS:en börjar sin lilla sång för att veta att den fungerar. Oljelampan ska lysa varje gång du har i neutral som en kontroll att den fungerar förutsatt att dom tidigare ägarna inte har kopplat bort oljeblandaren.

Relativt rappa när du väl kommer till 7000 varv men det är i praktiken så på dom flesta 2-taktare.
 
Sån hoj som jag började med för drygt 5 år sedan;) tror jag gav ca 9000kr för min då. Gick ju bra men 125a är alltid bara 125a. Fick krypa ihop för att bräcka 120kmh-vallen och 150 gick väl i medlut/medvind. Lite ostadigt när det blåste mycket pga den låga vikten så sidvind var aldrig populärt i 110..
 
Tack för alla svar! :)

Åker och kollar på den om några dagar som sagt...
Batteriet var dåligt. Då går det inte kolla om YPVS:en fungerar eller?
 
Tack för alla svar! :)

Åker och kollar på den om några dagar som sagt...
Batteriet var dåligt. Då går det inte kolla om YPVS:en fungerar eller?

Det blir knepigt då YPVS:ens sång kommer med hjälp av batteriets kraft. Bör gå att kolla på något annat sätt dock känner jag inte till hur. Frågan är hur dåligt batteriet är? om det tar lite laddning bör du efter en tur kunna stänga av hojen och vrida om tändningen, detta borde ge tillräckligt med kraft för att lyssna om YPVS:en fungerar.
 
Min gick som fan vill jag minnas trots strypning, hade farsan bakpå när vi övningskörde och då orkade den upp i 120-125 utan problem.

Sen kändes den slö, strypningen åkte bort och superdrevningen blev väl inte så värst, tror hojen toppade 120 men den gick hyfsat upp dit iaf :)
 
Om TZR:en är kass så kommer här ett alternativ.
http://www.blocket.se/ostergotland/Honda_ns_125_R_28511700.htm?ca=17&w=3

En riktig klenod, ägaren själv tycks inte veta vad det är han har. Den heter alltså Honda NS 125 R2. Dubbla bromsskivor och Rothmans-lack.:yoparty Det fanns en NS 125 R också, helkåpa på den med men vit med röda och svarta stripes och enkel skiva fram...

Jag känner igen regnumret... Undrar just om inte en kille här i byn ägde den när den var ny.
 
glöm inte kolla det gamla vanliga , däck , plast ,ram o diverse annat

starta min hojkariär med just en tzr, dock lite dekaltrimmad men har inget ont o säga om den
 
Kolla att den laddar...
Köpte en 90:a till sonen förra året som inte laddade. Köpte tre begagnade laddningsregulatorer som alla tre var felaktiga, så det verkar vara ett vanligt förekommande fel. Att batteriet på "din" var dåligt gör att en varningsklocka ringer.

Annars har våran fungerat klockrent och som de flesta skriver så tycker jag att det är ett bra val.
 
Nu har jag äntligen vart och tittat på den :) han hade laddat batteriet men det tog bara lite laddning, men det räckte iallafall till för att höra YPVS:ens lilla "sång".

Lite små skavanker såsom en liten buckla i tanken, kåporna var lite smårepiga på vissa ställen, m.m, men jag tycker det är helt ok för en 89a. Däcken var ganska ok. Den gick bra och växelarna gick i fint, men den har gått ca 5000 mil, hur länge går dom innan man måste börja renovera halva motorn?
 
Last edited:
Nu har jag äntligen vart och tittat på den :) han hade laddat batteriet men det tog bara lite laddning, men det räckte iallafall till för att höra YPVS:ens lilla "sång".

Lite små skavanker såsom en liten buckla i tanken, kåporna var lite smårepiga på vissa ställen, m.m, men jag tycker det är helt ok för en 89a. Däcken var ganska ok. Den gick bra och växelarna gick i fint, men den har gått ca 5000 mil, hur länge går dom innan man måste börja renovera halva motorn?

Har den gått så långt så bör man nog redan ha delat på motorn en gång.
 
När jag sålde min TZR hade den gått drygt 5000mil. Första kolvbytet och uppborning gjordes av mig några hundra mil innan den såldes. Innan det gick den som en påse nötter... Enda egenheten den hade under min tid var att den käkade tändstift. Troligen pga felaktig bränsle- och oljeblandning, fick aldrig rätt på det. 5000 låter som ett bra pris om (!!) den är ok i motorn, jag sålde min -90 för 6000:- det var dock några år sedan. Min var ok i motorn när jag sålde den men kåporna såg risiga ut.
 
Ok tack för svaret :tummenupp

Tycker den gick bra, så det blir nog affär imorn :)
Ska fråga han om kolven är bytt nån gång också
 
Ok tack för svaret :tummenupp

Tycker den gick bra, så det blir nog affär imorn :)
Ska fråga han om kolven är bytt nån gång också

Närmare 5000mil på en kolv är alltså inte något normalt, den bör vara bytt både en o två gånger +ev öd. Fördelen med en 125cc 2T är dock att om något går sönder så kan man oftast laga mkt själv och den enkla konstruktionen gör att det inte kostar allt för mkt flis.
 
Var och köpte den idag :) men har lite problem med den...

1. När jag gasar så lyser framlyset mindre, och om jag bromsar så lyser det starkare, vad är fel? Laddningsregulatorn?

2. Jag måste ha choken i för att kunna köra, annars dör den. Den har stått i 3 år så det kanske bara är skit i förgasaren?

3. Vart kan man få tag på en hastighetsmätarvajer?
 
Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top