Tänkte köpa en Triumph Sprint ST -04

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
Efter att ha åkt på lite långturer har jag tröttnat på min hoj. Har blivit lite biten av att åka långt.

Sedan har tjejen klagat på att min bulle inte är nå skön att sitta på.

Ett elände att få med sig saker är det också.

Hittade en ST -04 på affären som gått 300 mil med väskor och värmehandtag, rena touringloket...

Mina önskemål:
-billig försäkring
-bra att skjutsa med
-gärna udda märke
-mer klös i spisen
-lite vrid
-snälla köregenskaper till min söliga körstil

Där kändes STn spontant som en bra deal, nu pratar vi "gamla" modellen som man kan få för en snäll peng.

Är det ett bra köp? :confused:

Jag har en sån, fast en -03. Inga väskor och värmehandtag, men i övrigt så är de identiska. Jag är väldigt nöjd med min.. Har iofs inte varit på några långa turer, det längsta är nog runt 45 mil på en dag, det kändes helschysst. Ingen rövkramp där inte :)

Hallå...

Har haft en 00:a och en 02:a... JÄTTEnöjd med båda egentligen... Gjorde en resa ner till alperna och tillbaka med en styck sambo... både en och två personer fungerar görbra.

Kör nu en Ducce monster, men såsmåningom blir det nog en Sprint igen.

//U

Vi hade en sådan innan och den var ett bra mellanting mellan sporthoj och touringlok. Vi åkte 2 pers. tor till Prag utan problem :tummenupp
Jag gillade ST:n skarpt, väldigt lättkörd var den oxå!
Kvalitèn var väl däremot sisådär...lite småfel redan från början.

Aha! Nu måste jag vara med och slänga in mina 5 öre. Det du behöver är en stor stark v-twin från Italien: Aprilia Caponord! :tummenupp

Sport (njae, kanske inte - men det var inga probs att hänga med på twin-träffen, fast det kanske var du som låg före och bromsade :tungan . Aprilian fick gå 67 mil den dan, apropå touring...), komfort för 1 eller 2, lättkörd, billig i inköp och försäkring.

Last edited:
Alla känner väl till att Sprinten slutade handtillverkas -02, dessutom kom en helt ny motor då. Det är tydligen en rätt stor skillnad mot de tidigare årsmodellerna.

bikerwoman skrev:
Jag gillade ST:n skarpt, väldigt lättkörd var den oxå!
Kvalitèn var väl däremot sisådär...lite småfel redan från början.

Kul!

Hade en Bonneville innan, två garantirep. Lite onödiga saker som någon slangklämma som glappade och att framljuset läckte in vatten. Driftmässigt var det inga probs.

Har hört att det skiljer en del kvalitetsmässigt mellan tidiga och sena ST.

Lättkörd gillar jag!

Flyer skrev:
men det var inga probs att hänga med på twin-träffen, fast det kanske var du som låg före och bromsade

Jag slökör lite, fast på rakorna fick jag tokgasa för att kunna hänga med potenta maskiner som SV650... en kurvkurs är bokad...fast lite mer kräm i spisen skadar inte.

Min australiensiska jobbarkompis hade en CapoNord som han sa va kanon förutom bakdämparen som han bytte snabbt.

Bonnie skrev:
Kul!

Hade en Bonneville innan, två garantirep. Lite onödiga saker som någon slangklämma som glappade och att framljuset läckte in vatten. Driftmässigt var det inga probs.

Har hört att det skiljer en del kvalitetsmässigt mellan tidiga och sena ST.

Lättkörd gillar jag!

Jag tyckte det var skillnad på växellådorna mellan 00 och 02... 02:ans var mycket bättre... Annars hade jag i princip inga problem... Jo, ett styrlager på 00:an som gav sig... Och två "inkallelser" från fabrik... men jag skulle utan vidare köpa mig en sprint till! :tummenupp

Hade en 2000-modell som jag körde långt på. Inte jätte kul, visst rät kurva, sitter bekvämt, drog inte så mycket soppa, fina bromsar men man slog varvräknaren i botten vid lite mer aktiv körning. Körde bana med min också, funkar men skrapar i efter lite inspiration. Nu har jag inte provat nya motorn och ännu mindre nya modellen som verkligen fått uppsving tycker jag!

Funderat nått på en Sportourer med betoning på just SPORT då? Vi snackar motorn från Ducatis 996:a och sen Öhlinare på bak i original samt fullt justerbar gaffelfram i ett både bekvämt och sportigt koncept och klart fett chassi? :7peta

Ducce St4s så klart! Behöver dock inte bli superbilligt, beror väl lite på dig och dina förutsättningar men jag säger bara... Bilsport & MC. Lär ju inte klå Tirumphförsäkringen men kolla. Kul hoj med bra klipp i. Körde till Venedig förra året med skjuts och packning.

Annars kör på 2005-Sprinten, den är fin, hoppas den är kul också. Sista Performence Bikes provkör dom den och berättar lite kort om den.

Utan att kunna jämföra med andra liknande hojar tycker jag att Trajjan är en utmärkt hoj, skön körställning, kanonbromsar, mulligt ljud, tycker den är lättsvängd och med hygglig effekt. Bra bottenstyrka. Provkör, och ta med frugan, man åker riktigt bra bakpå.

Har Triumph fortfarande sin märkesförsäkring som gör det förmånligt att köra trajja? En av anledningarna till mitt hojval var låg försäkring - Capon går att offroad-försäkra till skillnad från de mer utpräglade sporttourer-hojarna.

Bilsport&MC:
Försäkringspriset styrs enbart av mc:ns kubikstorlek och vart du är mantalsskriven, det gäller fr o m 050401.

Pris om du är mantalsskriven i storstad (Stockholm, Göteborg, Malmö), i närliggande ort till storstad eller i en större stad som t ex Uppsala, Eskilstuna, Linköping, Norrköping, Jönköping, Huskvarna, Helsingborg, Borås, Örebro och Västerås.

Offroad-mc upp till 800 cc
- helförsäkring 6 027 kr/år
- halvförsäkring 4 191 kr/år

Offroad-mc mer än 801 cc
- helförsäkring 7 194 kr/år
- halvförsäkring 5 008 kr/år

Pris om du är mantalsskriven i övriga landet.

Offroad-mc upp till 800 cc
- helförsäkring 3 493 kr/år
- halvförsäkring 2 161 kr/år

Offroad-mc mer än 801 cc
- helförsäkring 4 194 kr/år
- halvförsäkring 2 594 kr/år

Det blev kanske inte så billigt i alla fall om man bor i Sthlm... :rolleyes:

bikerwoman skrev:
På tal om sporttourer så e ju min fina Aprilia Falco till salu :tummenupp

Näää... du låg och framför och hindrade mig på twinträffen.... :hihi

Skämtar bara... hojen verkar bra när den är hel...

Har en viss förkärlek för Triumph sedan vi lekte med våra Bonneville i trajjaklubben.

Tjejen får bestämma efter en provtur, hon gillar inte min nuvarande... Försökte få med henne till Visingsö och det kändes som om jag måste ha en bättre hoj... stajla med en Saab 900 -87 automat gick inte heller hem...

Känns allt bra på provturen blir det nog affär av. :yoparty

Efter besöket på duccefabriken ligger också ST4 bra till. Blev impad av fabriken och fick en rejäl dos duccefeeling. Säkert en kanonhoj, fast slantarna lär inte riktigt räcka till...

Annars kan du höra av dig om du vill känna på Capon. Fast då kanske du måste ändra dig angående trumpeten...

Provkörning i lördags.

Hojen var kul att köra, tyvärr saknades vänster backspegel och den var klotad. Hade alla karakteristiska repor på högersidan, även om det verkar vara en krypkörningsvältning.

Tjejen satt ok även om det är svårt att säga hur det känns efter 40 mil. Eftersom jag satt hukad över tanken blev det lite blåsigare där bak.

Lite mer vrid än de fåtal radfyror jag kört, varvar gärna och det går att köra fort.

Visst kanske jag ska ha en Tiger eller Multistrada, fast de är så fula. Hade det varit snygga hade jag nog kunnat tänka mig en sådan hoj.

Idag är det dags att kolla en oklotad Sprint.

Fick råsmisk av en stage III trimmad ombyggd Intruder 1400 på min nuvarande hoj. Om jag inte ens kan hänga på en kromsläde i kurvorna, då finns det inte mycket hopp kvar...

Bifogat

• sprint_st.jpg
    sprint_st.jpg
    38.7 KB · Visningar: 47
Jag har gjort dagsetapper på ST:n på ~60 mil både som förare och passagerare och kan varmt rekommendera ett sadelbyte, det ska finnas gelesadel till dom där och den är nog värd sitt pris.

originalsadeln ger träsmak till förbannelse.

Tycker du att ST:n varvar? Jag tycker att varvtalsstoppet går i för tidigt.

Blip skrev:
Jag tycker att varvtalsstoppet går i för tidigt.

Beror nog på vad man har för erfarenheter. De sista två hojarna jag haft har inte varvat över 7500.

Lär ta ett tag innan jag varvar ur Sprinten.

Det blev affär till slut, en -04 med väskor, värmehandtag, pakethållare, kolfiberrör, ommappad insprutning. Hämtas på fredag.

Provkörde igen i måndags och den kändes väldigt bra. Gillar när den känns kontrollerat och snällt. Även om det fanns mycket mer att ta av.

Att sedan Yamaha i avsaknad av sina storsäljande glidare går ut och dumpar priserna påverkar såklart inbytespriserna och blocketpriserna. Bulldog ny -04 dumpad från 93900:- till 79.900:- vilket sänker andrahandsvärdet lika mycket. Fast det är bara att titta på Kawa och deras prissänkningar så förstår man att det finns en del osålda hojar just nu som måste bort.

Fortsättning följer...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...