Tänkte göra tailrisers

• Thread starter Thread starter RC
  • Start date Start date

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
-
Hej å hallå!
I brist på bättre saker att göra tänkte jag åka till en bekant å få tailrisers fixade. :)
Tänkte höra lite om någon har tips på hur mycket kortare de nya ska vara, tänkte ung att höjningen bak ska bli som de på s-racing alltså ca 30-40mm...

Tänkte nog göra några olika å prova men om någon vet på lite närmare så blir det lättare :tummenupp

650+frakt är ju rena rånet och jag vill ju prova :mad:

å är det någon mer med zx6r 95-97 så hade det ju gått att lösa för en billig peng ;)

har läst de tidigare trådarna i ämnet men inte hittat något...

knurra skrev:
2065585 Hej å hallå!
I brist på bättre saker att göra tänkte jag åka till en bekant å få tailrisers fixade. :)
Tänkte höra lite om någon har tips på hur mycket kortare de nya ska vara, tänkte ung att höjningen bak ska bli som de på s-racing alltså ca 30-40mm...

Tänkte nog göra några olika å prova men om någon vet på lite närmare så blir det lättare :tummenupp

å är det någon mer med zx6r 95-97 så hade det ju gått att lösa för en billig peng ;)

har läst de tidigare trådarna i ämnet men inte hittat något...

Tror S-Racings är ca 3 mm kortare centrum centrum (hålen) om vi nu snackar "hundben"
Gör ca 25 mm på en gammel Gixxer i röven iaf, en 88a

Hade en zx9:a -96:a som jag höjde därbak. 20 mm skiljde mellan original o S-racings hundben o det höjde ....tja....kommer inte riktigt ihåg , men det blev en mycket roligare hoj ! :D

Bifogat

• e4ac.jpg
    e4ac.jpg
    31.7 KB · Visningar: 83
knurra skrev:
2065585

Då kommer du billigt undan till en R6:a kostar de 1250 kr. Så jag tog och svängde ihop en egen. Skillnaden mot för original var bara 4mm men gav ändå en höjning på ca 30 mm. Så att tillverka en egen är helt rätt linje att gå på.
Den röda på bilden är den egentillverkade.

Bifogat

• mars 2006 012.jpg
    mars 2006 012.jpg
    43.3 KB · Visningar: 102
men fasen :va
ska ju till killen imorrn! hade tänkt göra ett par som är 4-5mm kortare

men får kanske göra ett par som är 10mm kortare och ett par som är 20mm kortare

det borde ju räcka och funka :3freak

eller? :gnissla

Det där går väl att räkna ut .Jag gjorde egna tailrisers till min hoj.10mm kortare.Det är 40cm från hjulaxeln till infästningen av länksystemet,den blev alltså 40mm högre vid hjulaxeln.

ja jag byter bakdämpare på mitt bygge.
från 41 - 36 cm.
den går från offroad hög till glidar låg med den sänkningen :hihi

tjena, då har man provat, gjorde ett par som var 20mm kortare å det gick åt helvete :4skrika
höjde knappt en decimeter där bak :skrämd, hojen ser för jävlig ut å det känns som man ska trilla över rutan när jag provsatt :hihi

ska testa med ett par som är 4-5mm kortare än orginal så blir det nog bra, syn att det är så bökigt att byta bara...
jaja skål :fyllisar

kan ju meddela för arkivets skull att nya hundben med 175mm (orginal är 180mm) c/c hål ger höjning bak på ca 25mm...
återstår att testa :kryckor

Blev det bra?

knurra skrev:
2077542 kan ju meddela för arkivets skull att nya hundben med 175mm (orginal är 180mm) c/c hål ger höjning bak på ca 25mm...
återstår att testa :kryckor

Lyfter denna tråd lite. Är lite nyfiken på hur det gick? Blev det 25 mm höjning och hur blev körbarheten?

Vad gjorde du dom i för material? Kör en zx6r 97:a själv och skulle vilja testa och höja den lite.

/R

Är också intresserad hur det gick. Har själv en zx6r -96 som ser lite väll låg ut där bak.

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden