Tänkte eventuellt bygga en instrumentpanel, vill ha tips och design!

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
Har en gammal xr600r -90 utan instrumentpanel som jag tänkte liva upp lite. Har funderat på att det skulle vara rätt kul att bygga en helt customgjord instrumentpanel från scratch, men det är ju bara värt besväret om det blir riktigt ballt, så jag tänkte söka lite inspiration från er andra sporthojare. :tummenupp
Tanken är alltså att köpa så lite färdiga grejer som möjligt, har en del elektronikkunskaper så det borde inte vara omöjligt.

Om ni fick välja helt själv, vad skulle ni ha för grejer på mätaren? Hastighetsmätare är ju givet, digital eller analog? Någon intressant annorlunda idé på hur hastigheten/varvtalet/bensinnivån/motorvärmen skulle kunna representeras? Andra mätare som kanske inte är helt vanligt, men rätt najs att ha? Allmän design och utseende på grejerna? Hit me! Brainstorma vilt! Paint! Photoshop! Kör bah! :yoparty

Cykeldator för hastighet. Klart.

Går väl att bygga en egen digitalmätare från komponener också om du vill göra något "eget".

Jag har bara cykeldator.

Skulle jag bygga själv (Kunna)
Så hade det varit Digital Hastighetsmätare. Analog varvmätare.
Digital vattentemp och oljetemp, samt varningslampor när det blir för varmt.
En vinkelmätare hade varit häftig med :D

Sen det vanliga blinkers osv osv osv.

Hastighetsmätare, digital eller analog
Blinkersindikator
Neutrallampa
Helljuslampa (den blåa:tungan)

Lampa för oljetryck/nivå ifall det går..

Det är ju en xr, det ska inte vara för mycket krimskrams på off-roader ;)

Jag har bara cykeldator.

Skulle jag bygga själv (Kunna)
Så hade det varit Digital Hastighetsmätare. Analog varvmätare.
Digital vattentemp och oljetemp, samt varningslampor när det blir för varmt.
En vinkelmätare hade varit häftig med :D

Sen det vanliga blinkers osv osv osv.

På en xr600r -90?, den är f.ö. luftkyld...

På en sporthoj däremot så kan jag förstå att man vill vara lite kreativ och hitta på lite egna lösningar.

Kan lägga till en bränslemätare som förslag också för att det är praktiskt. Analogt.

På en xr600r -90?, den är f.ö. luftkyld...

På en sporthoj däremot så kan jag förstå att man vill vara lite kreativ och hitta på lite egna lösningar.

Kan lägga till en bränslemätare som förslag också för att det är praktiskt. Analogt.

Du ville ha förslag och det fick du, att jag inte har stenkoll på vad som är luft/olje/vattenkylt kan jag stå för :)

Du ville ha förslag och det fick du, att jag inte har stenkoll på vad som är luft/olje/vattenkylt kan jag stå för :)

Det är inte jag som behöver tips... :tungan

Kikar gärna i din byggtråd då och då för att kolla in dit bygge och dina budgetlösningar, gillar det. :tummenupp

Det är inte jag som behöver tips... :tungan

Kikar gärna i din byggtråd då och då för att kolla in dit bygge och dina budgetlösningar, gillar det. :tummenupp

Haha, trotts att jag läste första inlägget igen tog det en stund innan jag förstod :fattartil

Baaahhh. Budgetlösningar :5sure

:hihi

Måste väl vara en stor färgskärm inkapslad, sedan gör du instrumenten så de visas på displayen. Enkelt att göra om ifall du tröttnar eller vill addera givare och mer info.

Gör som tex F1 där man med knapp trycker fram extrainfo :tummenupp

Måste väl vara en stor färgskärm inkapslad, sedan gör du instrumenten så de visas på displayen. Enkelt att göra om ifall du tröttnar eller vill addera givare och mer info.

Gör som tex F1 där man med knapp trycker fram extrainfo :tummenupp

Ja, det vore ju rätt ballt, men just stor färgskärm landar nog lite över budgeten. Dessutom kräver det nog väldigt mycket mjukvarujobb, och jag tror att det är svårt att få det snyggt(layouten liksom) om man inte har massa designblod i sig.

http://www.calsonickansei.co.jp/english/products/meter.html
Kolla in de översta två. :tummenupp
Synd att de är till bil. Hade varit klockrent på hoj.

Snygga, men det passar nog bättre på sporthoj.

Funderade på såna här. Så USSR ryskt retrotungt på nåt vis. Tre såna i rad för hastighetsmätaren typ.
6.jpg

Jobbigt att dom ska gå på 200-300 volt bara. :)

Ja, det vore ju rätt ballt, men just stor färgskärm landar nog lite över budgeten. Dessutom kräver det nog väldigt mycket mjukvarujobb, och jag tror att det är svårt att få det snyggt(layouten liksom) om man inte har massa designblod i sig.

Snygga, men det passar nog bättre på sporthoj.

Funderade på såna här. Så USSR ryskt retrotungt på nåt vis. Tre såna i rad för hastighetsmätaren typ.
6.jpg

Jobbigt att dom ska gå på 200-300 volt bara. :)

De första miniräknarna som kom på typ 1970-80(?) talet hade gröna lysande siffror i displayen. Kanske det kan vara något?
(Skickar med en taskig bild som exempel, fanns med större siffror också)

Bifogat

• minir.jpg
    minir.jpg
    53.6 KB · Visningar: 87
De första miniräknarna som kom på typ 1970-80(?) talet hade gröna lysande siffror i displayen. Kanske det kan vara något?
(Skickar med en taskig bild som exempel, fanns med större siffror också)

Ja, har kollat på såna displayer också. Tror det är VFD-display det är frågan om. Vore också lite ballt.

Edit: mer VFD
10093091.jpg

Den är ju annorlunda och intressant iaf. :gnissla Vet inte om den är så förbannat snygg bara.

Edit 2: Mer vfd.
VFDround_01.jpg

Egentligen en klocka, men visarna är ju praktiska.

Last edited:
Hehe något som kunde vara coolt är att ha en hastighetmätare som fungerar som en gammal "digital" klockradio med siffror som satt på plastskivor som sedan lades över den nuvarande siffran när den ändrade klockslag :yoparty Hur coolt som helst när man accelererar och se dessa skivor snurra fort :D Eller bygga en tankmätare med detta, hur många hojar har det? :D

Ett annat alternativ är att ha en hastighetmätare som exempelvis i en gammal Amazon eller Saab 92 som går längs med instrumentpanelen eller som en badrumsvåg som användes i bland annat Citroen DS :tummenupp

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra