Tänkte dreva ner hojen, men hur mycket?

StiFf

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Suzuki Gsxr 750 k2
Tänkte testa och dreva ner min gixxer 750 nu, men har ingen aning om hur mycket man ska ta.
Funderade på att köra en kugg mindre fram och en mer bak, men sen har jag hört olika åsikter, både att det blir för mycket och eller att jag inte kommer märka någon skillnad om jag bara drevar ner framdrevet en kugg.

Det jag är ute efter är lite kvickare acc men vill inte ta i för mycket så det blir som en helt annan hoj :P

En mindre fram motsvarar ungefär tre mer bak.
Du KOMMER märka skillnad.
Det kan bli mycket, funkar på bana men på gatan blir det nog jobbigt. Börja med +1 eller +2 bak...?

Last edited:
Min är rätt högt drevad från fabrik känns det som, kör man lagliga 110-120 så är det precis att man kan använda högsta växeln.
Ska byta drivpaket nu om ett par veckor och provar +3 bak, hoppas på en livligare hoj som ger skenet av lite mer mos i spisen :D
Kan återkomma med resultat

-1 +2 är rätt vanligt på 750'n och det är vad jag gjort på min dvs ner en kugg fram och upp 2 bak så från 17 till 16 fram och från 45 till 47 bak. Hur roligt som helst även på gatan. Orginal skall du ha 17 fram och 42 bak så prova 16 resp 44. Glöm inte någon form av speedohealer om du vill att hastighetsmätaren skall visa rätt. Jag köpte min från http://www.speedohealer.de/ för 805:- inkl frakt.

-1 +2 är rätt vanligt på 750'n och det är vad jag gjort på min dvs ner en kugg fram och upp 2 bak så från 17 till 16 fram och från 45 till 47 bak. Hur roligt som helst även på gatan. Orginal skall du ha 17 fram och 42 bak så prova 16 resp 44. Glöm inte någon form av speedohealer om du vill att hastighetsmätaren skall visa rätt. Jag köpte min från http://www.speedohealer.de/ för 805:- inkl frakt.

Ok, tack för det, då får jag lita på en redan beprövad uppsättning :)

Min tyska är jävligt knackig men det är typ som en cykeldator eller?
Det har jag också kollat runt lite på så man kan lita på hastigheten

Jag kör med +2 kuggar bak för att få ett bättre alternativ för rätt växel på bana.
Det fungerar även på gata.
Allt är beroende på vad man är ute efter.

Tänk på att om man tar ett mindre drev fram så blir kedjevinkeln inte så snäll mot kedjan mot sving etc.
Kör man endast gata så finner jag ingen ide att drevaom.
Men jag hade testat +2 bak. Då märker du skillnad lovar jag utan att den blir hysterisk.

PS Glöm inte att anmäla er till en SMC kurs i Sommar ......
Roligare & lärorikare kan man inte få det med MC................

Jag kör med +2 kuggar bak för att få ett bättre alternativ för rätt växel på bana.

Tänk på att om man tar ett mindre drev fram så blir kedjevinkeln inte så snäll mot kedjan mot sving etc.
Men jag hade testat +2 bak. Då märker du skillnad lovar jag utan att den blir hysterisk.

Min är rätt högt drevad från fabrik känns det som, kör man lagliga 110-120 så är det precis att man kan använda högsta växeln.
Ska byta drivpaket nu om ett par veckor och provar +3 bak, hoppas på en livligare hoj som ger skenet av lite mer mos i spisen :D
Kan återkomma med resultat

Gjorde precis detta för 3 veckor sedan. Hojen blev bättre på allt.:tummenupp
Utom "cruicing" över 90-100km/h.

Som jag skrev i trådstarten så vill jag ha lite bättre acc, utan att ändra för mycket hehe.
Jo det blir så mycket banåkning som ekonomin tillåter, hade jag bara kört gata så hade jag nog inte brytt mig om det.

Vad menar du med att den inte blir snäll mot kedja/sving? Jag antar redan att grejerna slits snabbare om det var det du menade.

Ok, tack för det, då får jag lita på en redan beprövad uppsättning :)

Min tyska är jävligt knackig men det är typ som en cykeldator eller?
Det har jag också kollat runt lite på så man kan lita på hastigheten

Nja, egentligen är det en liten elektronikbox som man kopplar in på befintligt kablage från hastighetsmätaravkännaren som sitter på kåpan utanför framdrevet. Boxen kan man ställa in så den minskar antalet pulser så hastighetsmätaren och vägmätaren visar rätt. I mitt fall blev uträkningen en differens på ca -15% inklusive orginalfelvisning. Vill man köra exakt mäter man med GPS och räknar sen ut differensen procentuellt och matar in i boxen. När man väl gjort det kan man gömma/glömma boxen till man ändrar drevning igen. Sen har den en liten kul funktion att den lagrar högsta hastighet och den kan man få fram genom en knapptryckning på ett extra kablage som man kan dra fram till styret.

Blir den "jobbig" att köra motorväg med?
Ska köra en 150mil (ToR) resa hem till päronen på semestern, men det kanske man får ta, händer bara en gång om året. Annars är det mest 70 vägar i närområdet som gäller och då lär det vara lagom om man ska tro allt man läst :)

Gjorde precis detta för 3 veckor sedan. Hojen blev bättre på allt.:tummenupp
Utom "cruicing" över 90-100km/h.

17/42 är original på din hoj.
Jag kör 16/43 och är supernöjd

Då jag inte får nåt svar på det från sidan jag tänkte beställa så kanske jag kan fråga dig då :)
Behöver man ändra kedjan nånting?
Läst att original har 108 länkar, går det bra att fortsätta på det eller ska jag ta färre/flera?

Då jag inte får nåt svar på det från sidan jag tänkte beställa så kanske jag kan fråga dig då :)
Behöver man ändra kedjan nånting?
Läst att original har 108 länkar, går det bra att fortsätta på det eller ska jag ta färre/flera?

jag beställde originallängd på kedjan...tror det var 110L (108 känner jag inte igen)...och det funkar finfint med 16/43-drevning

Last edited:
Blir den "jobbig" att köra motorväg med?
Ska köra en 150mil (ToR) resa hem till päronen på semestern, men det kanske man får ta, händer bara en gång om året. Annars är det mest 70 vägar i närområdet som gäller och då lär det vara lagom om man ska tro allt man läst :)

Ja det är ju inte rolig orginal på motorväg heller. :P
Omdrevad ligger den ju på ytterligare lite högre varv. :brinnerup:huvet:hihi

Men inne i stad eller på fina 70 vägar är den mycket trevligare enligt mig.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025