Tänkte bygga en is-hoj

tvärkört

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Cbr 900 Turbo
Hej tänkte bygga en "is-hoj" och vänder mig till er lärda, vad för sporthoj i 20 000kr klassen är driftsäkrast i allmänhet? Hade tänkt att antingen köpa en crashade modernare hoj eller typ en zx-9r som gått 5000mil lite beroende på hur skadorna på den chrashade hojen ser ut. Tanken är i alla fall att köpa en sporthoj, rycka av allt krimskrams så som kåpor etc och bygga ett par is-däck och ha kul i vinter till en sånn billig peng som möjligt.

Föresten är det någon som har något oreggat/skrotat eller varför inte en banhoj, som är sälj sugen så hör av er.

Mvh Tvärkört
 
R1 projekt till salu på blocket för 19500:- nu såg jag precis ljusgrön med röd framskärm, verkade som ett vettigt objekt att utgåifrån!
 
Har varit i kontakt med den gubben förut, lite hemlighetsfull tycker jag.

Oki

Jag språkade rätt mycket med honom på Anderstorp för många år sen om detta.
Och han berättade rätt mycket hur han gjorde med aluprofiler och dyligt för att dela ut krafterna vid en vurpa.
Berättade även hur han svarvade egna dubb och såna saker.
Men nu är det ca 15 år sen och många öl och helrör wirre senare och kommer knappt ihåg något!!!
 
R1 projekt till salu på blocket för 19500:- nu såg jag precis ljusgrön med röd framskärm, verkade som ett vettigt objekt att utgåifrån!



Hittar ingen sådan när jag söker på "r1" på blocket?

Oki

Jag språkade rätt mycket med honom på Anderstorp för många år sen om detta.
Och han berättade rätt mycket hur han gjorde med aluprofiler och dyligt för att dela ut krafterna vid en vurpa.
Berättade även hur han svarvade egna dubb och såna saker.
Men nu är det ca 15 år sen och många öl och helrör wirre senare och kommer knappt ihåg något!!!


Så kan det gå, jag försökte prata med honom ang isdäcken när det var på tapeten förra vintern. Han tvär vägra

Kan tilläga att jag provkörde en zx9r -94 med 5000mil på nacken i dag, sket knäck! Aldrig kört en väghoj förut och när man tyckte de gick lite fort så kolla jag på mätarn o vipps 230kmh, Blev helt såld, dock ingen affär än.
Får den för 15, är det rätt kurs?
 
Last edited:
Jag var lite inne på att bygga en grusbus/ishoj av ett gammalt vrak i en annan tråd.
En gammelGixxer (de riktigt tidiga årsmodellerna) nämndes bland annat då den hade 18" hjul fram/bak = enklare att få tag på roliga däck.

Annars ifall du funderar på att dubba däcken själv så tycker jag du skall köra på en GSX-R750 av 96-97 års modell. Går att få loss för små pengar numera.

Fast vill du vara värst på isen är väl denna ganska ok:
http://www.blocket.se/vasternorrland/Speedwy_cykel_35854638.htm?ca=11&w=3
 
Last edited:
Kolla med MangeH här på forumet, han har labbat en del med spikdäck.

Du hittar väl knappast en som är billigare, är den komplett och kanske besiktningsbar så är det väl ok pris. Svaga punkter är växellådan och topplock som spricker, eller att toppackningen pajar. Lådan ska inte ha frilägen mellan växlarna och växlarna ska gå i utan problem. En del klonk är dock normalt.
 
Jag var lite inne på att bygga en grusbus/ishoj av ett gammalt vrak i en annan tråd.
En gammelGixxer (de riktigt tidiga årsmodellerna) nämndes bland annat då den hade 18" hjul fram/bak = enklare att få tag på roliga däck.

Annars ifall du funderar på att dubba däcken själv så tycker jag du skall köra på en GSX-R750 av 96-97 års modell. Går att få loss för små pengar numera.

Fast vill du vara värst på isen är väl denna ganska ok:
http://www.blocket.se/vasternorrland/Speedwy_cykel_35854638.htm?ca=11&w=3


Kanske skulle kolla närmare på en sådan, ang speedway hojen så är den säkert snabbare runt en bana, men jag har kört endel crosshoj med finndubb innan och är sugen på ett mindre projekt nu och något som är lite mer otippat och "galet" om man säger. Så kawan är inget att ha eller?
 
Kolla med MangeH här på forumet, han har labbat en del med spikdäck.

Du hittar väl knappast en som är billigare, är den komplett och kanske besiktningsbar så är det väl ok pris. Svaga punkter är växellådan och topplock som spricker, eller att toppackningen pajar. Lådan ska inte ha frilägen mellan växlarna och växlarna ska gå i utan problem. En del klonk är dock normalt.

Tack för tipset!
Den är besiktad dock avställd, har kollat kylarvätskan efter olja men såg inga konstigheter. Det enda som är lite fishy är att ägaren bara har ägt den 100mil och inte har en blek om när den var servad sist. Står verkligen i valet och kvalet ang de här.
Vore ju grymt tråkigt om den havererar efter 10mil då är det ju 15 lök i sjön. Och det tillåter inte ekonomin just nu.

http://www.blocket.se/varmland/Kawazaki_zx_9r_ninja_900_35358505.htm?ca=7&w=1&last=1
 
Tack för tipset!
Den är besiktad dock avställd, har kollat kylarvätskan efter olja men såg inga konstigheter. Det enda som är lite fishy är att ägaren bara har ägt den 100mil och inte har en blek om när den var servad sist. Står verkligen i valet och kvalet ang de här.
Vore ju grymt tråkigt om den havererar efter 10mil då är det ju 15 lök i sjön. Och det tillåter inte ekonomin just nu.

http://www.blocket.se/varmland/Kawazaki_zx_9r_ninja_900_35358505.htm?ca=7&w=1&last=1

Går hojen bra och utan missljud så är det väl lugnt. Om toppen kommer spricka vet man ju inte på vilken man än köper. Vad servicen beträffar så är det bara att göra ett oljebyte plus filter. Om du är noga byter du stift och kollar ventilspelet, på den där behöver man inte lyfta kamaxlarna vid justering trots att det är schimsade ventiler. Jag hade en som gått dryga sextusen när jag sålde den till en kompis, när han sålde den i sin tur hade den gått nämare åttatusen, mig veterligen med orginaltopp.

Kör hårt!

Skulle det gå åt skogen på isen så ligger det en driva bra-att-ha grejer och skräpar i garaget, clipon och sånt jox.
 
Last edited:
Går hojen bra och utan missljud så är det väl lugnt. Om toppen kommer spricka vet man ju inte på vilken man än köper. Vad servicen beträffar så är det bara att göra ett oljebyte plus filter. Om du är noga kollar du ventilspelet, på den där behöver man inte lyfta kamaxlarna vid justering trots att det är schimsade ventiler. Jag hade en som gått dryga sextusen när jag sålde den till en kompis, när han sålde den i sin tur hade den gått nämare åttatusen, mig veterligen med orginaltopp.

Kör hårt!

Skulle det gå åt skogen på isen så ligger det en driva bra-att-ha grejer och skräpar i garaget, clipon och sånt jox.

Med risk för att vara dryg... en fråga till, När man drog på så kändes det som att effektkurvan var linjär till precis lite innan det där magiska öset kommer, då den kändes lite som att den fick för mycket soppa och inte riktigt orka svälja det innan det sköv på som bara faan. Är detta normalt på gamla förknasar hojar? Hoppas du förstår vad jag menar.
 
Med risk för att vara dryg... en fråga till, När man drog på så kändes det som att effektkurvan var linjär till precis lite innan det där magiska öset kommer, då den kändes lite som att den fick för mycket soppa och inte riktigt orka svälja det innan det sköv på som bara faan. Är detta normalt på gamla förknasar hojar? Hoppas du förstår vad jag menar.

En genomgång av förgasarna brukar lösa såna problem, eventuellt behövs en förgasarsynkning.
Den jag hade var dynojettad och hade ett helsystem monterat, med en ganska häftig vridmomentspuckel runt åttatusen.
 
http://www.iceroadracing.net/

Han kommer inte berätta något... Jag vet vad han använder för koncept ungefär. Det går ju att bygga isdäck på ganska många sätt. De isdäck man gör på rena sporthojdäck med slipade m6 funkar ju bara på ren is. Inte massa snö på för då släpper det fort. Jag har gjort isdäck i ett par vintrar och provat lite olika. Nu i vintras körde jag med en gsxr 1000 på speed weekend i orsa och kom upp i strax under 200 kmh. Hade gått att köra fortare om inte min styrdämpare var kass. Riktigt roligt! Funderar på att bygga på grovmönstrade däck i vinter med lite finare dubb, så kan man köra i lite snö också. Sålde ett gäng uppsättningar isdäck förra året och kommer göra det i år också.
 
En genomgång av förgasarna brukar lösa såna problem, eventuellt behövs en förgasarsynkning.
Den jag hade var dynojettad och hade ett helsystem monterat, med en ganska häftig vridmomentspuckel runt åttatusen.

Det känns som det blir affär i morgon:yoparty

Och mc-kort till sommarn
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top