Tänkte bara dela med mig

Clipside

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2005
Hoj
KTM 640 SM -04, KTM 525 SX/SM -03
Tänkte bara dela med mig saker som kan hända som man nästintill aldrig tänker på.
Det har tagit över en vecka att smälta såpass att det går att dela med sig.

Var ute och körde, drog upp min kära cykel i en 55 km/h, ryckte till och som vanligt kom framhjulet upp, växlade upp till 3:an låg och puttra en bit och kom på tanken att se om jag bara kan ta den lite längre bak.
Det gick men cykeln kom alldeles för långt bak och jag kände hur bakskärmen åts upp av asfalten och slog över.
satte mig ner på asfalten åkte en bra bit på rumpan och hela tiden hade jag blicken fäst på hojjen som bara snurrade runt helt okontrollerat, motorn dog bara efter ett varv, och framhjulet slogs inte i fören på det andra varvet, ljudet som kom sedan var av metall, däckskrik och plast splitter.
Reste mig upp och sprang fram till hojjen och reste upp henne.
Bak å fram fälgen var totalmos, akradämparen var ihoptryckt ett par centimeter, länge leve barkbusters som skydda allt utom en bit på kopplingshandtaget, nytt framdäck och bakdäck en blinkers och 5 kilo plast, och ett nytt skinnställ.
Vill inte ens veta om skiten är ramsned, orkar inte gå och titta efter mer skador, gjorde bara en snabbtitt och ringde på bärgning, får stå över vintern tills våren kommer och förhoppningsvis har jag sparat en hel drös med pengar tills dess.

Så äckligt dumt gjort, som tur var blev ingen annan skadad, tänk om detta skulle ha hänt inne i centrum i stad och inte ute på en raksträcka ute i bushen.. fy fan man får sig en liten tankteställare när man ser en 150 kilos kloss volta fram i 80-100 km/h helt okontrollerbart..

Fy fan.. Tur att inte du blev skadad och som du sa att du inte skada nån annan. Tråkigt med hojen.

Jag skall försöka tänka på ditt inlägg nästa gång jag försöker impa på brudarna vid busshållplatsen :3freak

Tur att det gick bra med kroppen i alla fall. :tummenupp

Skönt att du verkar ha klarat dig bra. :)
Synd om hojen, låter som lite väl stora skador för en sån grej :(
Plast är billigt, hjul är dyra :brinnerup

Väldigt bra att du nämner att du fick en tankeställare :tummenupp
Hoppas fler lär av ditt misstag...

Suget efter att lära sig köra på bakhjulet kom änna av sig...

Mycket synd med hojen :(

Ja verkligen en till då får jag säga!, Jag håller med om allt i ditt inlägg. Det går ju så fort också när man precis hinner känna " nae nu jävlar går det nog åt hel**te" Och man ångrar sig ju så djup efter en sån här sak också. Värre var det ju för dig som hade sån hastighet, blev ju lite mer skader på din kära hoj då.
Och tänk er att göra en sån sak i centrum som sagt........

Clipside skrev:
Tänkte bara dela med mig saker som kan hända som man nästintill aldrig tänker på.
Det har tagit över en vecka att smälta såpass att det går att dela med sig.

Var ute och körde, drog upp min kära cykel i en 55 km/h, ryckte till och som vanligt kom framhjulet upp, växlade upp till 3:an låg och puttra en bit och kom på tanken att se om jag bara kan ta den lite längre bak.
Det gick men cykeln kom alldeles för långt bak och jag kände hur bakskärmen åts upp av asfalten och slog över.
satte mig ner på asfalten åkte en bra bit på rumpan och hela tiden hade jag blicken fäst på hojjen som bara snurrade runt helt okontrollerat, motorn dog bara efter ett varv, och framhjulet slogs inte i fören på det andra varvet, ljudet som kom sedan var av metall, däckskrik och plast splitter.
Reste mig upp och sprang fram till hojjen och reste upp henne.
Bak å fram fälgen var totalmos, akradämparen var ihoptryckt ett par centimeter, länge leve barkbusters som skydda allt utom en bit på kopplingshandtaget, nytt framdäck och bakdäck en blinkers och 5 kilo plast, och ett nytt skinnställ.
Vill inte ens veta om skiten är ramsned, orkar inte gå och titta efter mer skador, gjorde bara en snabbtitt och ringde på bärgning, får stå över vintern tills våren kommer och förhoppningsvis har jag sparat en hel drös med pengar tills dess.

Så äckligt dumt gjort, som tur var blev ingen annan skadad, tänk om detta skulle ha hänt inne i centrum i stad och inte ute på en raksträcka ute i bushen.. fy fan man får sig en liten tankteställare när man ser en 150 kilos kloss volta fram i 80-100 km/h helt okontrollerbart..

Fyfan va tråkigt.. polarn kom hem till mig i förgår och kunde knappt gå... han hade gjort liknande.. låg på 2:an, stod upp med båda fötterna på fotpinnarna gasade på lite för mycket och drog över. Han hade oturen att köra mitt inne i stan utanför en resturang med uteservering fullsatt med folk, och hade bara skinjacka, kortbyxor och jobbarskor...
Hojjen klarade sig bra gämfört mig din...´Baklykta, blinkers och framfäljen gick åt helvete.
Men därimot så mulade sönder ankeln, några jävla skrubbsår på benen och sånna fina brännsår man fick på gympan på armbågarna.
Lätt å vara efterklok, men ska man stajla så är det nog bäst att ha skyddskläder och inte köra inför allt för stor publik.

Jag har lärt mig en läxa iaf. (tobbe med för den delen =)

Last edited:
Uj låter inge kul =(

Tur att du inte gjorde illa dig då.

Hmmm slog över för några veckor sen, .. när jag läser det här så inser jag att jag hade sjukt tur med min hoj ...

Helt klart en tankeställare ...

Alltid lika tråkigt när sånt där händer. Jag mins när jag gled omkull och fick första bucklan i tanken på min DT50, då mådde jag illa i flera dagar och ändå är det inget mot vad som hände med din.

Åtgärden som alla borde ta till sig är att träna in bakhjulet med broms. Det är ettan man BÖR börja på av flera anledningar (använd kopplingen för att komma upp direkt på låga varv). Man måste använda bromsen för att hålla konstan hastighet. Man får in ballansen i sidled mycket bättre, samt slår man över så voltar inte hojen flera hundra varv och att skinnstället och föraren klarar sig bättre. Våga ha bromsen i när ni kör, bromsbellegen håller. Vid slagning i låga farter måste bromsen vara i konstant så att motorn hela tiden måste dra, för då försvinner det där rycket då man duttar på gasen. Sen är det bara att gå över till högre växlar. När bromsen sitter i ryggmärjen så bromsar man automatiskt i stället för att slå runt.

Last edited:
Bra inlägg !! Hoppas folk här på forumet får sig en tankeställare. Det finns väl ingen här som inte tycker det är kul att åka på bakhjulet men samtidigt måste man inse riskerna (även om man tycker att man själv har full kontroll) och hålla sig till typ industriområden eller iaf vägar utan annan trafik. Hur kul vore det att skicka iväg 150 kg i luften mot en 4-åring som man inte såg komma springande bakom en parkerad bil? Ni kan ju även tänka er hur pressen skulle gotta sig åt en sådan händelse och vad det skulle göra för sporten...

Stackare!!

Gjorde typ samma sak med POLARENS XT600 -95

Låg på 2.an å åkte.. oups så klicka 3:an i av misstag.. ajjj..

nya motorkåpor o lite sånt, gick ju inte så fort som för dig dom tur va!

Laga den fort å på det igen!! Misstag gör vi alla! Bara se till att åka, sånt kan sätta sig hårt annars!

supermoppe skrev:
Alltid lika tråkigt när sånt där händer. Jag mins när jag gled omkull och fick första bucklan i tanken på min DT50, då mådde jag illa i flera dagar och ändå är det inget mot vad som hände med din.

Åtgärden som alla borde ta till sig är att träna in bakhjulet med broms. Det är ettan man BÖR börja på av flera anledningar (använd kopplingen för att komma upp direkt på låga varv). Man måste använda bromsen för att hålla konstan hastighet. Man får in ballansen i sidled mycket bättre, samt slår man över så voltar inte hojen flera hundra varv och att skinnstället och föraren klarar sig bättre. Våga ha bromsen i när ni kör, bromsbellegen håller. Vid slagning i låga farter måste bromsen vara i konstant så att motorn hela tiden måste dra, för då försvinner det där rycket då man duttar på gasen. Sen är det bara att gå över till högre växlar. När bromsen sitter i ryggmärjen så bromsar man automatiskt i stället för att slå runt.

De säger emil med.. men trodde han snackade skit. =) hähä nä men skämt å sido.. e man inte så vass så ligger man gärna på "powerwheelis". Motorn ska knappt höras när man glider förbi på bakan.. Träning ger färdighet eller vafan de heter. =) over and out!

Och bra mycket värre blev det för min barndomsvän och den som man trodde eviga poolaren!!
Han tappa kontrollen och gled förbi korsningen i alldeles för hög fart in i ett träd.
Han lever inte i dag och det sitter så hårt i mig!!!
Jag måste även om jag skrivit det kanske nån gång förut i forumet få skriva av mig och berätta för de som inte vet att det faktiskt finns värre saker än krossade ben i kroppen och en mc com ser ut som ett russin!
Jag tänker på honom jämt och kan ni föreställa er hur det känns att förlora sin absolut närmaste kompis när man går gymnasiet och man har det lite trassligt ibland och nån alltid finns där, så en dag är han liksom....... skulle kunna skriva hur mycket som helst nu känner ja. Men ni förstår nog vad jag menar!

tat lugnt bara...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...