Tänkte börja lacka med färgspruta

Vad vill du ha reda på?
Sprutmönster, munstycken och nålar, färger, eller vad?
Det är ju bara att börje spruta, rinner det är du för seg och för nära, blir det matt är du snål.

Rubbet :) Vad man ska ha för slippapper, om man ska slipa i nåt mönster, hur mycket man ska slipa bort av den gamla färgen, munstycken, vilken sorts färg man ska ha osv. Bara nybörjarinformation!

cRoC skrev:
Rubbet :) Vad man ska ha för slippapper, om man ska slipa i nåt mönster, hur mycket man ska slipa bort av den gamla färgen, munstycken, vilken sorts färg man ska ha osv. Bara nybörjarinformation!

prova med olika grovt papper och sen lacka på det så ser du skillnaden.

Problemer, problemer ;)
Har jobbat som lackerare/slipare på volvo, tyvärr sitter det mesta i "ryggmärgen".
Ang slipning, är ytan ok, räcker det med att matta ner den innnan du sprutar(1200 våtslip), dock måste alla ojämnheter bort, du kan inte använda färg för att fylla ojämheter.
Grundarbetet är det "viktigaste", är inte det bra kan ingen sprutare rädda resultatet.
Viskositeten på färgen beror på vad/hur du skall spruta, och personligt tycke och smak.
Och som allt annat, övning gör mestare, öva,öva...

Det är bättre/lättare att svara på en specifik fråga.

Eftersom det finns så mycket att fråga så vore det bättre om nån kunde länka till nån lackeringssida :) Har sett att det vart uppe förut, men har sökt och inte hittat :(
Läste igenom en gammal tråd och där stod det en sablarns massor detaljer, såsom att man ska ha vatten på golvet, 40 grader i rummet och sånt. Kanske är overkill men jag vill få det här bra!

http://www.se.glasurit.com
http://www.custompaint.se/

Där brukar jag kolla in när jag vill veta nya saker. Precis som Frankof sa så är underarbetet viktigast, utan det så kvittar det hur snygg lacken är.
Börja med att slipa litegrann med 500 eller 800, finare än så behöver du oftast inte använda på vanlig plåt med washprimer på. Sen får du experimentera med lufttryck, storlek på munstycke, avstånd, rörelsehastighet osv. Men fråga gärna på det stället du ska köpa sprutan på om det är ett ställe som sysslar med bil-lacker och dylikt.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back