Tänkmätarnas olinjäritet

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Tankmätarnas olinjäritet

Varför är tankmätare så jävla olinjära gentemot hur mkt bensin man har i tanken. Första halvan går jätte långsamt men sen swisch så är den i bott typ. Vad är tanken bakom att många bilar har sådana mätare? :mad:

Last edited:
Det tycker jag också är konstigt. Mindre bensin, mindre vikt, mindre bränsleåtgång.

Det är säkert Statoil som har ett finger med i spelet.

Gustav1 skrev:
2084992 Det tycker jag också är konstigt. Mindre bensin, mindre vikt, mindre bränsleåtgång.

Det är säkert Statoil som har ett finger med i spelet.

Shell inte på Statoil de är ganska OK

Skönt att du tar upp det, Hannes. Det har faktiskt bekymrat mig länge. Och det... menar jag verkligen.

Jag skulle vilja inflika att rödmarkeringen kan man köra hur länge som helst på, det är från halv tank till den som går undan. På min nuvarande bil tror jag i och för sig det lirar.

Markus skrev:
2085955 Jag skulle vilja inflika att rödmarkeringen kan man köra hur länge som helst på, det är från halv tank till den som går undan. På min nuvarande bil tror jag i och för sig det lirar.

Hur länge som helst?!?!? Och jag som brukar fylla på.
Det här bara måste jag testa. :3freak

Joe Schmoe skrev:
2085991 Hur länge som helst?!?!? Och jag som brukar fylla på.
Det här bara måste jag testa. :3freak

Jag har aldrig fått slut på bensin, så eventuellt kan du ta det ordagrant, ja. :mattias

allting e relativt..

men jag håller med om att de e störande att de tar slut fortare mellan halv tank å reserven

HanneZ skrev:
2084891 Varför är tankmätare så jävla olinjära gentemot hur mkt bensin man har i tanken. Första halvan går jätte långsamt men sen swisch så är den i bott typ. Vad är tanken bakom att många bilar har sådana mätare? :mad:

Vad har tänkande med tankande att göra?
Men visst är det irriterande.

Du har ju skrivit "tänktmätare". Hhahahahahaa. HanneZ är dum i huvudet.

Jag åker och tankar när man hör bränslepumpen varva upp vid inbromsningar.
Jag hade loss instreumentet för att byta tändningslås och när jag skruvade dit det råkade jag skruva in en skruv i nåt kalibreringshål för tankmätaren så nu är det slut på soppa vid kvarts tank ungefär.

sEiKo skrev:
2087001 Jag åker och tankar när man hör bränslepumpen varva upp vid inbromsningar.
Jag hade loss instreumentet för att byta tändningslås och när jag skruvade dit det råkade jag skruva in en skruv i nåt kalibreringshål för tankmätaren så nu är det slut på soppa vid kvarts tank ungefär.

:rofl

HanneZ skrev:
2084891 Varför är tankmätare så jävla olinjära gentemot hur mkt bensin man har i tanken. Första halvan går jätte långsamt men sen swisch så är den i bott typ. Vad är tanken bakom att många bilar har sådana mätare? :mad:

Tankmätaren är linjär. Du får sluta köpa krökt budgetbensin!

Coola Ola skrev:
2085041 Haha, dålig humor när den är som bäst!
Ungefär i klass med: "Det är inte lett att vara litau, men balt att vara est"

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...