Tänker ni på farorna vid sidan av vägen?

Tänker ni på räcken och träd i kurvorna?

• Antal röstningar
    0

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Är det bara jag som ibland tar det lite försiktigt i en landsvägskurva med räcken på sidorna? Det finns en återkommande tanke i mitt huvud som poppar upp ibland, tex en vänstersväng på 70-landsväg; torrt o fint, helt själv kör jag, ligger o pressar en bit över tillåten hastighet, då kommer jag att tänka på att OM Jag går på rullsten eller vad fasiken som helst, går omkull, så blir jag slarvsylta i räckena. Samma sak gäller tätt planterade träd längst med kringliga 70-vägar i skogen osv.
Farorna finns inte bara på vägen i form av andra trafikanter, utan även som fasta föremål vid sidan AV vägen. Jag vet inte vad statistiken säger, men jag är ganska säker på att räcken, stolpar och träd är de vanligaste dräparna.

Så frågan är; Tänker ni på hur det ser ut vid sidan av vägen när ni kör, eller ni vrider bara på rullen?

Bankörning är ju ett solklart alternativ om man älskar krama kurvor, snarare den ända riktiga lösningen på rädslan. Nu är jag mer av natur att leka rakt fram på bakhjulet, men visst tusan är det kul när det svänger, bara inte så kul längre när man börjar ta in faktorer som träd, räcken osv.

/Blivande bankörare.

Jag tror jag tänker för mycket när jag kör hoj vilket har fått mig att snart fatta beslutet att verkligen minska ner på gatkörningen och köra på bana istället. Tryggare, massa roliga människor och vilken satans kick man får. Det är porrigt!

Fanns det inte en tråd om detta ämnet för bara ett litet tag sedan :confused: Men det kanske var på ett annan forum...
Men iaf, jag tänker nog inte så mkt på farorna vid sidan, iaf inte mer vid nåt särkslillt tillfälle än något annat.

skoteridioten skrev:
Fanns det inte en tråd om detta ämnet för bara ett litet tag sedan :confused: Men det kanske var på ett annan forum...
Men iaf, jag tänker nog inte så mkt på farorna vid sidan, iaf inte mer vid nåt särkslillt tillfälle än något annat.

Hm, den tråden såg inte jag i så fall. :3freak

Jag tänker inte på det. Jag försöker fokusera på att hålla mig på vägen istället.

edit: Jag tänker mer på det efter åkningen.

Last edited:
Självklart tänker man på såna grejer när man kör gata!

Men när man pratar om faror på sidan av vägen tänker jag mer på djur och dyl. En kille här i Umeå körde ihjäl sig för några veckor sen efter att ha krockat med en älg vid en omkörning.. Har själv sett älgar nära vägen när jag kommit i bra fart, snacka om att man får upp pulsen då!

klart man kör lugnare om det finns träd, räcken mm än om det inte är nåt vid sidan av vägen. på nybyggda vägar gör dom ju avkörningszoner, om man skulle ha lite otur..

Själv tänker jag nog alldeles för mycket på farorna..
Kanske därför jag inte gillar för höga tempon... :rodnar

Visst tänker man på farorna men det brukar alltid sluta likadant för det.
Adrenalinet och spänningen tar övertag, viljan att kunna kontrollera det okontrollerbara. :kocko Men när det har varit nära så vill det ju gärna gå lite lugnare ett par dar, timmar kanske eller minuter. :yoparty

Jo jag måste nog säga att jag tänker lite som Kay, särskilt om man kör för fort och ser nåt t.ex ett räcke i en kurva eller dylikt. Tanken "tänk om jag skulle åka av där" poppar liksom upp i huvudet. Ännu mer nu sedan man åkt av pga vägverkets usla tjälskottslagningar....

"Tänker ni på räcken och träd i kurvorna?"
"Nej, men jag kör bana iaf."

öhhh :va :va :näsblod
ja när jag kör bana tänker jag på nåt helt annat än om det skulle finnas träd istället för sandfålla runt banan...... :död

Vi kvällsbadade för ett par dagar sen,fick bromsa för lite djur då.Kom ihåg att rådjur aldrig korsar vägar ensamma.Vid detta tilfälle (en sträcka på ca 1 mil) såg jag vid vägkanten en hjort och 2 rådjur samt en hare jag fick bromsa för.Håll farten nere i skymningen och kvällen/natten.I övrigt så kör man väl med tanken om att bli spaggeti i bakhuvudet varje gång man färdas på motorvägen.

Ska väl säga att jag OFTAST, tar det väldigt lugnt på landsväg, men att man tyvärr tappar hjärnan alltsom oftast ändå..
Sen beror det ju på vad man har för spärrar, jag kan tycka att 200+ på en 70-väg är ganska lugnt, om man inte tänker på risker för djur och annat skit.. Därav anledningen till att jag knappt kör på gata längre överhuvudtaget.

Många har synpunkter på hur räcken och avåkningszoner är utformade på banor avsedda för bland annat "Allmänhetens körningar" och då väljer att avstå från dessa körningar. Det jag har reagerat över är att man i nästa läge kan råflänga på allmänna vägar typ Häckeberga och inte bry sig om de faror som finns längs dessa sträckorna.
Många förare kör betydligt fortare på allmän väg än vad de gör på inhägnat område vilket jag finner märkligt.

Tänk på säkerheten och kör så mycket bana ni orkar och hinner med...det gör er till en bättre och säkrare förare.

Körde Slingerbulten i torsdags kväll. Stannade för att ta en snus och en snickers. Medan jag stod där klev det ut en fet älgko på ett gärde ca 200 meter från vägen. Ett gäng hojar passerade under tiden... Eftersom kon blev kvar såg jag ingen anledning att varna, men man började tänka lite på tillbakavägen... Klockan var ca 20.00, trodde faktiskt det var lite för tidigt för dem, men det finns väl individer bland älgarna också ;)

HansJ: Åkte Slingerbulten med Oljekyld i Lördags..
kl var väll vid ca 14 när oljekyld står och pekar på just ett synligt rådjur..
Så de är vakna även dagtid de små liven..

Jag tror ganska många träd är relativt mjuka att dunka in i, men annars är det väl lite otäckt.

Villee skrev:
Jag tror ganska många träd är relativt mjuka att dunka in i, men annars är det väl lite otäckt.

Bollocks... altså, är ett träd över 10cm brett så ger det inte vika för en gubbe hur fort du än kommer.
Skönt att se att iaf 70% tänker på sig själva lite när de gasar.

twinner skrev:
Kom ihåg att rådjur aldrig korsar vägar ensamma. Såg jag vid vägkanten en hjort och 2 rådjur samt en hare jag fick bromsa för.Håll farten nere i skymningen och kvällen/natten.

Hade en teori när jag körde hem från jobbet för veckan sen (med bil dock) att harar inte är så jävla dumma som alla säger.
Jag ansåg att om haren kutar lite längre till vänster om mitten och jag då lägger mig ordentligt
till höger och inte saktar ner och larvar mig (70km/h) så är harf*n inte så korkad att den bryter in framför bilen.

Har omvärderat den teorin. Haren också...

Men nog fasen är man lite eftertänksam när det börjar mörkna...
Speciellt här där det kutar omkring lodjur lite här och var, blir man ju uppkäkad
och inte ens begravd om man skulle drutta omkull. :gnissla

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard