Tänker du taktikrösta?

Kommer du att taktikrösta?

• Antal röstningar
    0

Uppohoppa

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2007
Hoj
Suzuki
Jag tror att det i år finns mer utrymme än i tidigare val att taktikrösta. Och mer än tidigare kan det på något sätt löna sig att taktikrösta oavsett blocktillhörighet.

Så oavsett om du redan har eller ska rösta, kommer du att taktikrösta?

Du får nog precisera lite vad du menar med "taktikrösta", ge några exmpel.

Någon kanske har som taktik att rösta på Moderaterna för att h*n hoppas på att Alliansen ska ta hem det.

Någon annan taktikröstar på KD för att dom vill att Alliansen ska ta hem det men vill samtidigt inte att Moderaterna sk bli för stora i vissa frågor OSV.

Det finns ju lika många taktiker som röstare.

Du får nog precisera lite vad du menar med "taktikrösta", ge några exmpel.

Någon kanske har som taktik att rösta på Moderaterna för att h*n hoppas på att Alliansen ska ta hem det.

Någon annan taktikröstar på KD för att dom vill att Alliansen ska ta hem det men vill samtidigt inte att Moderaterna sk bli för stora i vissa frågor OSV.

Det finns ju lika många taktiker som röstare.

Med taktikrösta menas att du, av taktiska skäl, röstar på ett annat parti än det parti du tycker är bäst.

Några exempel:
Du har Moderaterna som ditt bästa parti men röstar på kristdemokraterna för att säkerställa att kd kommer in i riksdagen för att alliansen ska få majoritet.

Du har Miljöpartiet som ditt bästa parti men röstar på Sverigedemokraterna för att du tycker att loppet, enligt opinionsmätningarna är kört för de röd-gröna, och du vill inte att alliansen ska få egen majoritet.

Du har Piratpartiet som ditt bästa parti men eftersom de inte bedöms ha någon chans att komma in röstar du på något annat parti.

Du har Socialdemokraterna som ditt bästa parti men eftersom allt pekar på att alliansen blir stöst röstar du på moderaterna för att stänga ute Sverigdemokraterna.

Du har Centern som ditt bästa parti men tycker att de svikit sina miljöideal och vill läxa upp dem och röstar därför på Miljöpartiet.

Nej, jag tänker inte taktikrösta. Varför skulle man göra det? :va

Med taktikrösta menas att du, av taktiska skäl, röstar på ett annat parti än det parti du tycker är bäst.

Några exempel:

Jo JAG vet vad taktikrösta innebär, jag tänkte närmast på att pollen blir värdelös utan några exempel, jag gav ett, du gav några fler.

Nu ska jag iväg och rösta, jag tar motorcykeln till vallokalen, det är tradition för mig, och i dag får jag underbart väder dessutom!

Jag ska taktikrösta på Mona eftersom hon röker gula blend, då måste hon vara intresserad av att sänka tobaksskatten så då blir även mitt snus billigare. Chipp!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park