Tänka på vid påsättning av framhjul

vikto000

El Locko!
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
GS 500E
Vad skall man tänka på när man sätter dit ett framhjul på motorcyckeln? För efter att ha fått framhjuls punka förra måndagen när jag var ute och övningskörde, så har jag fått hjulet idag. Och min fråga är, om man skall "smörja" in allt, vad som kan gå fel och säkert lite mer som jag inte kommer på nu.

PS. Satte inte detta i meckarforumet pga. Att det tar tid att få svar där, skall åka iväg om en timme.

//Stenberg

vikto000 skrev:
2125462 Vad skall man tänka på när man sätter dit ett framhjul på motorcyckeln? För efter att ha fått framhjuls punka förra måndagen när jag var ute och övningskörde, så har jag fått hjulet idag. Och min fråga är, om man skall "smörja" in allt, vad som kan gå fel och säkert lite mer som jag inte kommer på nu.

PS. Satte inte detta i meckarforumet pga. Att det tar tid att få svar där, skall åka iväg om en timme.

//Stenberg

Du bör inte kränga på däcket själv om du inte har riktiga maskiner för det, sen måste det balanseras.

SirBarret skrev:
2125471 Du bör inte kränga på däcket själv om du inte har riktiga maskiner för det, sen måste det balanseras.

allt det är gjort på en MC fima. Det jag undrar över är om det är något speciellt so mman skall tänka på när man monterar på framhjulet. Sorry för dålig fomulering förrut.

//Stenberg

Jag brukar bara skruva dit fälgen. Man får ta det lite försiktigt med bromsbeläggen, vara lite noga och tänka igenom vad man gör så man inte glömmer nåt.

vikto000 skrev:
2125462 Vad skall man tänka på när man sätter dit ett framhjul på motorcyckeln? För efter att ha fått framhjuls punka förra måndagen när jag var ute och övningskörde, så har jag fått hjulet idag. Och min fråga är, om man skall "smörja" in allt, vad som kan gå fel och säkert lite mer som jag inte kommer på nu.

//Stenberg

Sätt dit det i "omvänd" ordning, glöm inga skruvar muttrar etc, dra åt rätt, har du ingen momentnyckel så dra lite på känsla, inte för hårt inte för löst.
Kolla så hjulet rullar fint o lätt så det inte kärvar någonstans, kolla så bromsen tar fint!

använd kondom.... :banana :banana

sporTlovEr skrev:
2125484 Sätt dit det i "omvänd" ordning, glöm inga skruvar muttrar etc, dra åt rätt, har du ingen momentnyckel så dra lite på känsla, inte för hårt inte för löst.
Kolla så hjulet rullar fint o lätt så det inte kärvar någonstans, kolla så bromsen tar fint!

Tack för tipsen, Sportlover och Robban W. :) :fyllisar

Är det inte självklart att man skall använda kondom? :näsblod :7peta

x_dream skrev:
2125491 använd kondom.... :banana :banana

Ah - du hann före...
Kände mig lite barnslig såhär på blanka förmidagen jag med! :)

I övrigt: Du får tillräckligt bra balans genom att balansera hjulet statiskt själv.
Låt det frirotera och klistra dit vikter kl 12 på fälgen, d.v.s högst upp (tyngsta delen av hjulet hamnar otroligt nog längst ned, kl6! :))

Fortsätt tills inte alltid samma ställe på hjulet stannar längst ned.
Ja du hajar principen?

Helst ska man ha en speciell gaffelhållare med kullager som man sätter upp hjulet i för att få det så friktionsfritt som möjligt, men får du undan bromsbeläggen och låter hjulet hänga i framgafeln blir det oftast tillräckligt bra. Se bara till att hjulet roterar så fritt det bara kan.

Klistervikter får du av närmsta gummigubbe, eller så vill han ha en Selma för et par kartor.

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back