Tänka på vid montering av framhjul?

SP3-martin

mohaaaaaaaaa
Gick med
11 Oct 2005
Hoj
Speed Triple 06a, Ducati S2R 06a, MT-01 05a, såld
Jag har fått tips på hur man får av framhjulet på min mc, men skall man tänka på nått när man skall montera tillbaka hjulet??? :3freak

mt-01martin skrev:
2264603 Jag har fått tips på hur man får av framhjulet på min mc, men skall man tänka på nått när man skall montera tillbaka hjulet??? :3freak
Eh, nej. Gör om proceduren i omvänd ordning bara - förutsatt att du tog av det på rätt sätt.

Ett tips är dock att du pressar isär bromsklossarna först. Det blir lättare att passa in bromsskivorna i oken då. Förslagsvis pressar isär du dem med en fast nyckel. Många rekomenderar en skruvmejsel, modell större, men det är min erfarenhet att det är lätt att skada klossarna med en mejsel - de har lite för skarpa kanter.

Edit: att ta av och sätta på ett framhjul är verkligen en skitenkel operation :)

Innan du drar fast bultarna, sätt snurr på hjulet och kläm till ordentligt med bromsen. Upprepa detta ett par gånger för att centrera hjulet i sidled.

NoPinky skrev:
2264618 Innan du drar fast bultarna, sätt snurr på hjulet och kläm till ordentligt med bromsen. Upprepa detta ett par gånger för att centrera hjulet i sidled.

e väll de man har distanser till..eller skulle de verkligen kunna flytta sig ändå :va

NoPinky skrev:
2264618 Innan du drar fast bultarna, sätt snurr på hjulet och kläm till ordentligt med bromsen. Upprepa detta ett par gånger för att centrera hjulet i sidled.

Framhjulet? Verkligen? Hur kan det hamna snett :va

Och tryck ihop gaffeln några ggr innan du drar överfallen.
Då minskar risken att gaffelbenen hamnar i spänn.
/u

Jag brukar rengöra distanser, axel, lager mm och fetta in med nytt fett. Kolla så att lagren rullar fint också.

.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...