Tänk vad ovetandes man är som barn...

När jag var liten valp så var vi mycket i Klövsjö o åkte skidor. På liftkorten på den tiden så stod det B för barn, H för herr osv.

I liftkön så började jag tydligen fundera då 2 pensionärer stod bredvid. Jag frågar då min mor:
-På mitt liftkort står det B, på ditt står det D men på deras då, (menar pensionärsdamerna) står det GK för gammla kärr.... (inser min blunder men rättar mig) Damer då?

Damerna hörde det här o skrattade gott. Så den har jag fått höra några ggr efter det.

Jag gick till talpedagog när jag var i förskolan. Det var väl dåtidens grej som alla skulle göra...
Jag fick läxor med mig hem som jag skulle träna på att säga. Mamma tyckte att det här skiter vi i, och slängde bort läxan.

Nästa gång hon skulle hämta mig så ville talpedagogen ha ett litet samtal då jag hade sagt att vi skulle skita i henne. :)

Flög ni hit? Flykthistorier brukar vara väldigt intressant.

Uff, påminner mig om en riktig blåsning det där. I Norge där jag kommer ifrån så kallar vi en sån där hålsåg till borrmaskin för "stålfräs". Så jag tyckte inte alls det var så konstigt när kompisen skickade mig till platschefen för att hämta hans "ståfräs".........

Eftersom jag inte känner personen ifråga, så vet jag inte om han är tysk doktor.
Synapser utvecklas efter behov.

Här i Japan förklaras det enkelt med att de inte har vare sig R eller L i sitt alfabet. Däremot kan de lära sig om man jobbar lite med dem.
Andra delar av Asien är jag inte så insatt i.

Eftersom jag inte känner personen ifråga, så vet jag inte om han är tysk doktor.
Synapser utvecklas efter behov.
Det verkar vara en dålig bok, de borde byta ut den!
Synaps är bara "kopplingen" mellan två neuron och där händer inte mycket annat än att en signal skickas vidare, de uppstår inte där.
Dessutom, och viktigare för frågan, är att synapser och neuroner inte utvecklas efter behov utan degenererar vid "icke-behov". Med andra ord: Barn föds med förmåga/neuroner till alla mänskliga ljud men relativt snart kommer de neuroner som inte aktiveras att förtvina. Nyfödda barn har alltså ett överskott på neuroner och synapser som sedan försvinner efterhand.

Med den lilla kunskap jag har om språkutveckling misstänker jag att du har helt rätt i sak men boken har gett dig fel info om detaljerna.

När jag bodde i Norge ställde uttrycken "Jag är hemma och småpular", "Jag ska träffa min tös" och "Får jag bjuda på fika" till det.
Pula betyder knulla, tös ska tydligen på någon dialekt motsvara hora och fika är att ge någon en örfil. Första gångerna noterade jag mest hur tyst det blev i telefonen.

Här i Japan förklaras det enkelt med att de inte har vare sig R eller L i sitt alfabet. Däremot kan de lära sig om man jobbar lite med dem.

R Har de väl ändå? Eller var har Ra, Ri, Ru, Re och Ro blivit av?:va Japanerna tycker jag brukar kunna vara hyfsade på både R och L, men det är ofta an tingen eller. De som säger R petar in det på samma plats som de som säger L petar in det. Finns också de som använder båda och uttalar lite "så som de finner bekvämt", men rent betydelsemässigt finns ingen skillnad. Båda går bra. Väl?

I Kina har de nog L: ”Mela liiis?” :)

R Har de väl ändå? Eller var har Ra, Ri, Ru, Re och Ro blivit av?:va Japanerna tycker jag brukar kunna vara hyfsade på både R och L, men det är ofta an tingen eller. De som säger R petar in det på samma plats som de som säger L petar in det. Finns också de som använder båda och uttalar lite "så som de finner bekvämt", men rent betydelsemässigt finns ingen skillnad. Båda går bra. Väl?

Hahaha - vad trött man är ibland. Du har givetvis helt rätt. ら、り、る、れ、ろ。
Att utskilja R och L är som sagt det stora problemet, men även vuxna kan lära sig uttala dessa ordentligt.

Bu ska jag sova en dag eller två..

Du som bor i Japan måste kunna berätta om en hel del roliga historier.
Har det varit helt friktionsfritt att integrera dig själv i det japanska samhället?

Precis. Yamaha R1, Suzuki GSXR, Ninja ZXR osv.

Du som bor i Japan måste kunna berätta om en hel del roliga historier.
Har det varit helt friktionsfritt att integrera dig själv i det japanska samhället?

Nä, jag är ju inte libanes, så jag gled in på en räkmacka.

Jag hade två libaneser i min klass i grundskolan, den ena hette Susanne och den andre hette George och var skitsnygg. Alla tjejer inklusive jag dånade när han gled in genom dörren första gången. Viss avundsjuka när han hamnade på stolen bredvid *mig* som rodnade och tappade talförmågan flera månader framåt. :kär

Jag hade två libaneser i min klass i grundskolan, den ena hette Susanne och den andre hette George och var skitsnygg. Alla tjejer inklusive jag dånade när han gled in genom dörren första gången. Viss avundsjuka när han hamnade på stolen bredvid *mig* som rodnade och tappade talförmågan flera månader framåt. :kär

Om det varit en ungrare så hade inte orgasmen klingat av ännu:fakta

När jag skulle spela Laserdome första gången delades vi in i lag och instruerades att plocka poäng genom att "ta över" andra lagens baser. Detta skulle ske genom att "skjuta på saftblandaren med det lagets färg". Tyckte det var lite märkligt, men sprang ändå runt under hela spelet och letade förgäves efter dessa saftblandare.
Kände mej lite dum när jag senare fick förklarat för mej att saftblandare inte alltid avser just en riktig saftblandare, utan är slang för roterande varningsljus...

När jag var ännu mindre lurades jag i att det var farligt att svälja tuggummi, eftersom det kunde ramla ner i blindtarmen och orsaka infektion. Nuförtiden sväljer jag alltid mina tuggummin!

Det verkar vara en dålig bok, de borde byta ut den!
Synaps är bara "kopplingen" mellan två neuron och där händer inte mycket annat än att en signal skickas vidare, de uppstår inte där.
Dessutom, och viktigare för frågan, är att synapser och neuroner inte utvecklas efter behov utan degenererar vid "icke-behov". Med andra ord: Barn föds med förmåga/neuroner till alla mänskliga ljud men relativt snart kommer de neuroner som inte aktiveras att förtvina. Nyfödda barn har alltså ett överskott på neuroner och synapser som sedan försvinner efterhand.

Med den lilla kunskap jag har om språkutveckling misstänker jag att du har helt rätt i sak men boken har gett dig fel info om detaljerna.

Det verkar skilja en del där beroende på hur gammal bok man läser.
Den jag läste är gammal (kursliteratur i början av åttiotalet).
Senare kom man fram till just det du skriver.
Men ytterligare senare (sent nittiotal) kom man fram till att nya synapser skapas vid behov (dock bara upp till vuxen ålder).
Ganska ovidkommande.
Men:
Du borde veta att synapserna har oerhört stor betydelse för hjärnans funktion.
Även om det "bara är en koppling".
Det jag tycker är roligt är att man bevisligen kan sakna förmåga att höra skillnaden mellan r och l.
Liksom västerlänningar verkar sakna förmåga att skilja mellan andra ljud som ja naturligtvis inte ens kan beskriva.

En annan språklig konstighet är finnars svårighet att lära sig engelska.
Finskugriska språk är ju visserligen annorlunda.
Men även finlandssvenskar, som pratar svenska som modersmål har skitsvårt.

fick han borra?

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...