Tänk vad ovetandes man är som barn...

Attitude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Hoj
2008, Suzuki Intruder C1800
Jag tänker mycket tillbaka på min barndom och på hur lite saker man vet när man kommer till ett nytt land.

Jag tänkte dela med mig lite av pinsamma/rolig/tråkiga saker som skedde som kan ibland vara värt att tänka på. Orsaken till denna tråd är på grund av de stölder som skett av MCs och där det många gånger visar sig vara invandrare.

Min ena historia går 10+ år tillbaka i tiden när jag fick låna en kompis moppe och körde runt. han hade precis köpt den och var sjukt stolt över den. Jag åker till lokala kiosken och köper lite godis, kommer ut och får ta emot en pappa och son som hoppar på mig och skriker och hotar mig, samt kallar mig svartskalle och annat. Mopeden var köpt "lagligt" (med kvitto och allt) men säljaren hade alltså gjort falska kvitton. På den tiden fanns god tro och ingenting hände. Men jag fick ändå ett "tjuvrykte" av grabben på skolan.

En annan gång så var jag och mina vänner förbi ett ställe i Lycksele där jag växte upp.. Mina vänner sa "Efter klockan 18 får man gå in och ta choklad etc gratis.. Men det måste vara efter klockan 6).. Jag var ung, 8-10 år någonting och trodde dem men jag tyckte det var pinsamt att ta gratis grejer när jag kan be mina föräldrar köpa mig en chokladkaka. Nu i vuxen ålder har jag förstått att de försökte få mig att sno.. Jag litade dock på dem.

En annan gång står det en annons i tidningen "alla barn som kommer till djurparken får vara med i vår fina fiskedamma och fiska fram finfina priser"....
Datumet till ära åker hela familjen dit och pappa har köpt mig ett splitternytt kastspö som jag var så stolt över.. Hur dum tror ni att vi kände oss när vi var de enda med ett fiskespö? :P

När jag gick i 1:an (lågstadiet) så var jag och besökte en vän. Han i sin tur hade en vän som också var där.. vännen var mörkhyad. Det var första gången jag hade sett en mörkhyad person på nära håll och jag frågade honom om han var smutsig och varför han inte tvättar sig...

En dag spelade jag fotboll med några vänner inne i en gympasal, halkade då det var en blöt fläck vid kanten och bröt fyra av mina fingrar. Min pappa tar mig i illfart till akuten och skriker "min son behöver röntgas".. Men han kunde inte säga röntgas.. Så han sa "Min son behöver runkas!!"..
Jag tror jag skrattade så hårt att smärtan totalt försvann från fingrarna den dagen.

Några "vänner" i klassen talade om för mig att i sverige äter man inte fil med socker och flingor (i Libanon äter man inte fil alls för den delen).. Här äter man det med salt.. så varje gång jag skulle äta fil/flingor (alltid hos mina vänner då mina föräldrar inte köpte sånt) så fick jag salt till.. De lurade mig rätt rejält.. idag är jag 28 år gammal och ÄLSKAR fil, salt och flingor :)

I Lycksele ägde min morbror en restaurang som serverade kinamat samt alacarte/pizzeria. Min morbror var sjukt mån om att kunderna ska få det de vill ha. En dag kommer det in en bonne och säger "jag vill ha mediumstext oxfilemedaljong med stekta pären". Jag svarar att vi inte har päron och han säger det står ju klart och tydligt att ni har!!.. Så jag går in till morbror och säger som det är. Jag får då springa in på ICA och köpa 2 st päron.. Vi steker dem och han får sin djävla oxfile med päron.. Först blev han riktigt arg och frågade va fan jag höll på med.. Sen förstod någon i sällskapet att "pären" inte riktigt tillhör det vardagliga språk jag använder.. Pären va visst potatis :)

En annan gång kommer en kund och har beställt pizza och ville ha en "pöss".. Jag blev förnärmad och förbannad och sa att sånt delar jag inte ut till killar. Killen blir minst lika förbannad och vi börjar att tjafsa. "Jag kan betala för den djävla pössen! Ge mig en nu!".. Jag ser att en kollega garvar ihjäl sig åt oss och så kommer han artigt fram och förklarar "Romeo tror du säger att du vill ha en puss... ".. snubben ville visst ha en påse :P

Det är rätt komiskt hur lite saker vi visste när vi kom från vårt land, tänkte bara dela med mig lite av dessa grejer.. Man ska inte tro att folk är korkade hela tiden så fort de gör någonting som inte stämmer överens med hur allt är i Sverige. Mina föräldrar saknade helt utbildning när vi flydde till Sverige, så det var rätt svårt för dem att veta något i ett nytt land vilket ledde till att vi missförstod det mesta rätt ordentligt. Man behöver alltså inte vara korkad eller ovillig att lära sig hur saker och ting fungerar. Det är bara det att vissa saker är så annorlunda och det är inte så lätt att "bara veta".

Uppdaterar tråden med lite annat "roligt" som jag kommer på.. :)

Last edited:
Du har haft exact samma, eller likartade, upplevelser som alla andra i hela världen.
Men i ditt fall beror det på att du är libanes?

Intressant tråd. Jag har bott utomlands ett par gånger, bl.a. i Spanien, visserligen i vuxen ålder. I början var min spanska rätt kass, och folk verkade seriöst tro att jag var riktigt dum i huvudet som inte fattade vad folk sa förrän efter typ tredje gången. Jag tyckte förstås att det var de som korkade som inte fattade bara för att jag betonade orden lite fel. Har märkt att jag är likadan mot icke-svenskar som har svårt med språket. Lätt att döma folk alltså.

Du har haft exact samma, eller likartade, upplevelser som alla andra i hela världen.
Men i ditt fall beror det på att du är libanes?

I mitt fall beror det på att jag var från ett annat land.. :) Tycker själv det är rätt roligt att se hur fel det kan bli :)

Jag var 15år och hade en brud som jag då var tillsammans med hem, iranier är allmänt gästvänliga och vill alltid bjuda gästerna på tilltugg och dryck så morsan ville vara snäll och frågade inför hela familjen om hon ville ha en balle.....den söta svenska tjejen rodnade och visste inte vad hon skulle svara, min och syskonens pollett föll ner och vi började asgarva.

Balle kallas en tunnbröd men fetaost, gurka och tomat. Förklarade detta för tjejen och vi alla garvade åt detta så vi hade kramp i magen.

Morsan får en att garva varje gång man träffar henne. Ord som uttalas fel ger en goda skratt.

Yoga= Ljuga
juice= ljus
mm.

Rätt kul när hon säger att hon ska iväg och ljuga haha

Rolig tråd att läsa och tror det kan komma många rolga historier här!:banana

Jag undrar dock hur TS kopplar stölder av mc:s med missförstånd :P ?

Hade en lite språkförbistring förra dagen, och då har jag ändå bott här i över 20år.

Frugan pratade om ett trepack äpple-ljus, stearin ljus formade som äpplen, som skulle ges bort som en symbolisk gest, jag hörde "äpple juice" och såg ut som ett frågetäcken och tyckte väl att det var lite väl symboliskt att ge bort 3x2dl äpple-mer.
Juice uttalas som ljus på norska, ljus heter lys, förvirring var, om inte total så lite smårolig.

Härligt att vissa förstod trådens innebörd och inte tog det på annat sätt :) Tycker det är rätt roliga saker som sker :) Detta med ljus har jag inte riktigt förstått att de inte kan uttala.. Har ni tänkt på att många invandrare säger "bolisen" och intepolisen? Eller "abelsin" ? Vi har nämligen inte P i vårt språk (eller hade.. nu är man ju moderniserat).. Jag heter t.ex "Romeo Patrick" (Dubbelnamn).. I Libanon säger alla "Romeo Battriiik"

I mitt fall beror det på att jag var från ett annat land.. :) Tycker själv det är rätt roligt att se hur fel det kan bli :)

Du åkte runt på en stulen moped eftersom du är från Libanon?
Du blev lurad av andra ungar för att du är från Libanon?
Ni brydde er inte om att kolla vad en fiskedamm är eftersom ni är från Libanon?
Du trodde att negrer var skitiga eftersom du är från Libanon?
Dina vänner lurade dig igen, eftersom du är från Libanon?
Ni missuppfattade två dialektala uttryck och ifrågasatte inte betydelsen eftersom ni är från Libanon?

Jag tycker att tråden i sig är helt OK.
Det är mycket som man missuppfattat eller klantat till i ungdommen.
Det är kul att läsa.
Men att inbilla sig att det beror på att man kommer från ett annat land (till på köpet ett civiliserat land) tillför inte ett skvatt.
Tycker jag.

Härligt att vissa förstod trådens innebörd och inte tog det på annat sätt :) Tycker det är rätt roliga saker som sker :) Detta med ljus har jag inte riktigt förstått att de inte kan uttala.. Har ni tänkt på att många invandrare säger "bolisen" och intepolisen? Eller "abelsin" ? Vi har nämligen inte P i vårt språk (eller hade.. nu är man ju moderniserat).. Jag heter t.ex "Romeo Patrick" (Dubbelnamn).. I Libanon säger alla "Romeo Battriiik"

Hur det är med "P" vet jag inte, men asiater (alltså kineser, vietnameser, koreaner och liknande) har ju skitsvårt för "R".
Enligt en bok om nervsystemet jag läste för ett tag sedan (kursliteratur inom sjukvården så den är hyfsat pålitlig) så är det en synaps som saknas/inte är utvecklad i hjärnan som gör att de inte uppfattar skillnaden mellan "R" och "L".
Låter otroligt.
Men de som försökt lära sig thailändska eller vietnamesiska blir utskrattade eftersom de tycker att de upprepar perfekt, men det finns något ljud som vi (västerlänningar) inte uppfattar.
Jag vet att det är så.
Men det är fanimej omöjligt att acceptera.

Sluta gaffla nu. TS bjuder på några trevliga anekdoter från sin barndom. Kan tänka mig att det inte alls är speciellt lätt att smälta in i ett nytt samhälle även om man försökte.

Tror du att du skulle få allt rätt om du flyttade till exempelvis Libanon?

Du åkte runt på en stulen moped eftersom du är från Libanon?
Du blev lurad av andra ungar för att du är från Libanon?
Ni brydde er inte om att kolla vad en fiskedamm är eftersom ni är från Libanon?
Du trodde att negrer var skitiga eftersom du är från Libanon?
Dina vänner lurade dig igen, eftersom du är från Libanon?
Ni missuppfattade två dialektala uttryck och ifrågasatte inte betydelsen eftersom ni är från Libanon?

Jag tycker att tråden i sig är helt OK.
Det är mycket som man missuppfattat eller klantat till i ungdommen.
Det är kul att läsa.
Men att inbilla sig att det beror på att man kommer från ett annat land (till på köpet ett civiliserat land) tillför inte ett skvatt.
Tycker jag.

Är boken du syftar på skriven av en tysk doktor någon gång mellan 1939-1945?

Hur kan då adopterade barn från asien lära sig säga 'rätt'?
Eller är det så att den synapsen som åtsyftas inte utvecklas då 'R' inte finns i de asiatiska språken?

Eller är det så att den synapsen som åtsyftas inte utvecklas då 'R' inte finns i de asiatiska språken?

Vi har förlorat vår förmåga att lära in tal vid runt tioårsåldern, så det sista stämmer bäst.

Eftersom jag inte känner personen ifråga, så vet jag inte om han är tysk doktor.
Synapser utvecklas efter behov.

Ah, minns när jag pluggade i Uppsala. Hade en iranier till bords som hade lite problem med språket, jag hjälpte honom och såg förbi det som de andra i klassen hängde upp sig på: att han inte är svensk. Vi hade skitkul ihop under studietiden och kulturintresserad som jag är så passade jag på att fråga hur seder och bruk är i Iran.
Han behövde en ny bil så vi for på lunchen och kikade. Han såg en Supra och trots att jag var med sa de att han kan ju kolla lite närmare. Snart kom han in igen och ville provköra den när de upplyser att det är kundbilar som ska servas. Kunde de inte ha sagt det först!?

Jag bodde som barn i Finland, flyttade hit -73 och fick lära mig svenska igen. Jag kunde svenska men jag bröt som tusan och för det blev jag kallad jävla finnpajsare och jag skulle dra hem till Finland igen etc. Men sett till mitt släktträd är jag så nordisk jag bara kan bli ända sedan år 1480. :)

Scribbled from my iPhone using Tapatalk.

Brorsan och jag hade lärt känna ett par killar från Turkiet. Den ene beklagde sig över att hans läderboots blev smutsiga efter en tid. Brorsan sa hur han skulle putsa dem: släng in dem i tvättmaskin!
Så killen gjorde så och det fick JAG minsann veta hur fel det blev, hahaha. Så visst tror jag folk passar på men kanske mer åt det humoristiska hållet.
Flyttade själv som ung till USA med min skolengelska vilken jag snabbt ändrade till flytande am engelska. Efter 3 mån trodde de att jag bott där i flera år. Visst blir man utsatt för skämt i sitt nya hemland. Fast jag flyttade hem och här blev jag kvar.

Scribbled from my iPhone using Tapatalk.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti