Tänk om detta hänt dig på MC. Idioter!

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=479276

Hur tänker man när man slänger ner en sten med 40cm diameter (om det nu stämmer borde det innebära minst 80kg) ner på random bil som kommer i relativt hög fart? Blir så j-a arg!

Nu är ju inte detta nåt nytt fenomen även om jag inte hört talas om en lika stor sten nån gång. Jag kör den här vägen mån-fre och vet exakt vilken viadukt de stod på, den ligger rätt off och det tillsammans med att de måste ha baxat stenen en bra bit gör ju det hela till ett väldigt överlagt dåd.

Hur f-n tänker man då? Hade samma personer gått fram till samma barnfamilj och försökt skjuta huvudet av dem med en hagelbrakare? Någon slags förmåga att tänka på konsekvenserna måste de ju trots allt ha. Och konsekvenserna hade ju precis lika gärna kunnat vara desamma. Det var ju knappast heller några småungar eftersom det var rätt sent på kvällen och stenen som sagt måste ha vägt en hel del.

Tänk om stenen landat på dig som mc-förare? Tack o gonatt! Nu är detta visserligen en skitväg för mc-åka med vajerräcken och annat skit, men ändå.

Nån som råkat ut för nåt liknande? Med bil eller mc.

Last edited:
Finns tillfällen när det spänts upp vajer över en väg [1] eller i ett par fall i Uppsala där man spände nylonlina el.dyl. tvärs över en cykelväg (kan sluta illa det med). Tanken på det fanns när man åkte moppe i mörkret, hemåt på småstigar...

[1] Medvetet. Men så har det också förekommit ovarsamhet när man arbetat med traktor t.ex. och haft vajer gåendes tvärs över vägen utan att stannat trafiken eller varnat. En f.d. kollega berättade om sin tid som väktare och hur han var först på plats vid en olycka där en vajer klippt taket på en bil och de i bilen avlidit pga att - tja, de klippts de med... :död

Småsten och tegelstenar har det väl dock kastats förut - och det kan vara lika farligt det med om det träffar illa.

På genomfartsleden där jag bor (70 sträcka) var det några små skitungar som stod och kastade ner stenar och pinnar mot bilar från en gångbro för massa år sedan :gnissla :huvet Jag var mindre då, så jag hade inte körkort, och det var inga stora stenbumlingar, men ändå! Det gick liksom inte att komma åt dom på något vis, för man måste åka runt en rejäl sväng för att komma upp på bron..
Jag vet inte vad som hände med grabbarna sen, men förhoppningsvis kom dom på bättre tankar!

Råkat ut för samma typ av smäll

Ett isflak lossnade från en lastbil vid omkörning. Krossade både motorhuv och vindruta. Suttit på en hoj så hade det varit kört...

Ett isflak lossnade från en lastbil vid omkörning. Krossade både motorhuv och vindruta. Suttit på en hoj så hade det varit kört...

Det där är livsfarligt. Får åka på sommaren bara då. Fan också, nu påmindes jag av stenskotten jag fick i min månadsgamla vindruta igår. Suck..

'Med lastbil går det bäst!'

Det är lastbilschaffisens skyldighet att se till att där inte ligger is (eller en massa vatten för den delen) uppe på kapellet, som kan trilla av och träffa folk/saker. Hoppas han tog sitt ansvar.

Det är lastbilschaffisens skyldighet att se till att där inte ligger is (eller en massa vatten för den delen) uppe på kapellet, som kan trilla av och träffa folk/saker. Hoppas han tog sitt ansvar.

Mm och de gör det nästan aldrig. De glider bara in och drar på trailern som stått under en snöig natt och kör. Har sett det många gånger med egna ögon.

Vänta nu, det här är samma lastbilschaffisar som inte har tid att kolla om släpet är säkrat. Skulle de då bemöda sig med att apa sig upp på ett tak? :rofl

Mm och de gör det nästan aldrig. De glider bara in och drar på trailern som stått under en snöig natt och kör. Har sett det många gånger med egna ögon.

Jag vet, men det är ändå han som får skiten om det händer nåt! :)

Utanför Västerås var det en MC som gick omkull pga. nedkastad sten på E18, på natten dessutom, och vajerväg. Vet inte hur det gick för killen. Detta var förra sommaren har jag för mig.

Det gjorde han faktiskt. Han var riktigt chockad och lärde sig förhoppningsvis sig en liten läxa. (bilen såg fördjävlig ut)

Nu blev det "bara" materiella skador, men en annan vinkel på isflaken så hade det möjligtvis blivit en Badger mindre...

Last edited:
Det gjorde han faktiskt. Han var riktigt chockad och lärde sig förhoppningsvis sig en liten läxa. (bilen såg fördjävlig ut)

Nu blev det "bara" materiella skador, men en annan vinkel på isflaken så hade det möjligtvis blivit en Badger mindre...

Får man fråga vad du höll för avstånd, bara av ren nyfikenhet?

Jag och en kusin kastade snöbollar på några bilar när jag var liten och det höll jag på att få riktigt mycket stryk för. Men det var ju bara bra, för jag lärde mig den hårda vägen och kommer lära min ungar att det blir en sjujävla hurring om de kastar något på trafikanterna.
Jag jagade några snorungar som kastade skit uppe från en bro här i stan för några år sedan, som tur var så fick jag inte fatt på dem. Då hade jag i min tur lärt dem vad jag blev lärd :hihi

att småkids kastar skit på bilar från broar är tyvärr inget nytt, tur attd et gick bra för folket i bilen iaf.

Nyårsafton hade man brottom och körde i sina 240+ till festen. Där ligger ett isblock och jag hinner bara tänka: shit, nu kommer det smälla rejält.
Men jag hann väja undan och slickade mitträcket och upp på banan igen med hjärtat i halsgropen :)

Varför får man aldrig tag i de som kastar stenar från broar, repar ens bil/mc o de som hittar på annat jävelskap?
Fan!

Får man fråga vad du höll för avstånd, bara av ren nyfikenhet?

Jag och en kusin kastade snöbollar på några bilar när jag var liten och det höll jag på att få riktigt mycket stryk för. Men det var ju bara bra, för jag lärde mig den hårda vägen och kommer lära min ungar att det blir en sjujävla hurring om de kastar något på trafikanterna.
Jag jagade några snorungar som kastade skit uppe från en bro här i stan för några år sedan, som tur var så fick jag inte fatt på dem. Då hade jag i min tur lärt dem vad jag blev lärd :hihi

Gav ett par alkoholiserad tonåringar en riktigt motionsrunda i slutet av förra sommaren. De roade sig med att stå och släppa ner öl-loskor från cykelbron vid statoil:fyllisar. Såg detta och begav mig upp på bron med hojen för tala dem till rätta :mattias

Men när de började springa så insåg jag att deras lekförslag var mycket roligare. Åkte efter dem och varvade lite extra upp för backen till Aspis. Där en utav dem stupade och började spy i ett dike, den andra sprang och gömde sig i en närliggande buske.

Det levde man gott på ett par dagar. :D

När jag bestyckade och ställde förgasaren på min gamla cross så rullade jag ut den i ett industriområde för att kunna testa utan att störa så mycket.
Jag åkte då i mina mekkläder, dvs ingen hjälm eller skydd.

Körde EN repa fram och vände på en vändplats för att åka tillbaka och skruva lite.
Nästa vända så märker jag att det smäller till i framskärmen på hojen och runt mig på marken. Då står det ett gäng vuxna människor (?) och kastar stenar - stora stenar på mig från deras fikaplats på "taket" och skriker och skäller.

Visst att man inte får köra på gata, men här försöker man störa så lite som möjligt.

Fan vet vad som hade hänt om man fått en i skallen.

När jag bestyckade och ställde förgasaren på min gamla cross så rullade jag ut den i ett industriområde för att kunna testa utan att störa så mycket.
Jag åkte då i mina mekkläder, dvs ingen hjälm eller skydd.

Körde EN repa fram och vände på en vändplats för att åka tillbaka och skruva lite.
Nästa vända så märker jag att det smäller till i framskärmen på hojen och runt mig på marken. Då står det ett gäng vuxna människor (?) och kastar stenar - stora stenar på mig från deras fikaplats på "taket" och skriker och skäller.

Visst att man inte får köra på gata, men här försöker man störa så lite som möjligt.

Fan vet vad som hade hänt om man fått en i skallen.

Vuxna människor behöver inte nödvändigtvis inneha hjärnor.
Vi var ett gäng som kom körande på en kringelväg på landet en gång. I vanlig ordning saktade vi ner lite vid gårdar och hus. Vid den ena gården var där dock en tanta som nog inte tyckte vi hade rätt att leva, för hon kastade ut fotbollar, hinkar och spadar framför oss. Vill inte veta vad som hade hänt om någon av oss kört på de där sakerna.
På ett annat ställe sprang en annan tanta ut mitt ibland oss och ställde sig helt sonika mitt i vägen. Hon sprang rakt fram mot mig och försökte hugga tag i min arm. Hon kom så nära att hon blev träffad av min backspegel. Nu höll vi bara 50, och den touchade bara lite lätt, så det var inge större skada skedd. Men när vi kommer i 50 på en 70-sträcka förstår jag inte vad man har att klaga på. :rolleyes:

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti