Tänk er för en extra gång!!!!

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Skörde tider, traktorer och skördetröskor som kletar lera på favoritvägen och spiller ut säd, så tänk på vägen som var perfekt igår kan vara en ren dödsfälla idag.

Vill även passa på att varna för vägkantklippare!
Fick i alla fall upp pulsen på mig väl hastigt i helgen där den dök upp åkandes VÄLDIGT sakta på min sida bakom en krök! Det är nästan märkligt att de får jobba utan att sätta upp skyltar på mindre vägar.

raceman_peps skrev:
Vill även passa på att varna för vägkantklippare!
Fick i alla fall upp pulsen på mig väl hastigt i helgen där den dök upp åkandes VÄLDIGT sakta på min sida bakom en krök! Det är nästan märkligt att de får jobba utan att sätta upp skyltar på mindre vägar.

Likadant med de lastbilar som bär på utrustning för att bespruta vägkanten, antar att syftet är detsamma som med vägkantklippare.
Kom som tur var ikapp besprutaren innan kurvan började.

Mmm... usch för bönder!
En jävel hade tvunget tagit hela j*vla kobesättningen över vägen så den var täck med kodynga, bara att vända med hojen när man kom fram... Kändes inte så lockande att brumma igenom där :3freak

Bönder borde tänka sig för innan de börjar ta in korna för mjölkning, jag kanske vill ut och nöjesåka med hojen lite :rolleyes:

Får man inte böter om man inte gör rent hjulen på ett fordon när man ger sej ut på allmän väg? :va

Jag blir alltid lite sugen att ringa polisen när jag ser bönderna bara rulla ut på vägen med leriga hjul.

R1 wannabe skrev:
Får man inte böter om man inte gör rent hjulen på ett fordon när man ger sej ut på allmän väg? :va

Jag blir alltid lite sugen att ringa polisen när jag ser bönderna bara rulla ut på vägen med leriga hjul.
Hänger inte med, riktigt, e det olagligt?, i så fall blir jag lycklig :)

Trött skrev:
Hänger inte med, riktigt, e det olagligt?, i så fall blir jag lycklig :)

Stämmer - det är inte tillåtet. Men det är nog ett fåtal gånger det leder till åtal eller böter. Men ser ni någon som spiller diesel (som är värre), så ska man sätta dit dem efter miljöbalken - mycket värre att skräpa ner i naturen med farliga saker, än att förolycka några trafikanter.

TomK skrev:
Stämmer - det är inte tillåtet. Men det är nog ett fåtal gånger det leder till åtal eller böter. Men ser ni någon som spiller diesel (som är värre), så ska man sätta dit dem efter miljöbalken - mycket värre att skräpa ner i naturen med farliga saker, än att förolycka några trafikanter.
Ja det e;klart värre att förorena miljön :tummenupp , :rolleyes: , Hänger fortfartfarande int riktigt med? :va

R1 wannabe skrev:

Hmmm, jo, är nog förbjudet att släpa ut dynga på vägen, kanske denna, Trafikförordningen 2 kap. 1 §, 2 kap. 10 §

Rubbande av trafikanordning och hinder på väg

10 § Sådant som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken får inte kastas eller lämnas på en väg.

Den som förorsakat att något som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken finns på vägen skall omedelbart avlägsna detta. Om det inte går skall han eller hon uppmärksamma andra på förhållandet genom utmärkning eller dylikt tills han eller hon låtit undanröja faran eller olägenheten

Och kring fordon som spiller säd.... Trafikförordningen 3 kap. 80 §.

Fordons last

80 § Last får inte medföras på eller i ett fordon på sådant sätt att den kan
1. utgöra fara för person,
2. orsaka skador på egendom,
3. släpa efter eller falla av fordonet,
4. orsaka störande dammbildning eller liknande,
5. försvåra körningen av fordonet, eller
6. framkalla onödigt buller.
Lasten skall vara fastgjord om det krävs med hänsyn till lastutrymmets eller lastens beskaffenhet. Om det behövs skall lasten vara övertäckt.

Tack till VV som inom 2 arbetstimmar svarade på min fråga om det kan tänkas vara förbjudet släpa ut dynga på vägen, och hänvisade till ovanstående :tummenupp

Vad det kan tänkas vara för straff vet jag inte, men någon form böter för vårdslöshet i trafik lär det ju handla om.

/B

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...