Tänk efter före...

DOE och TAC har gjort massor av filmer om trafiksäkerhet på olika teman.
Men de som sprids handlar nästan uteslutande om hastighet.
Jag vet inte om det är politiker som försöker få medhåll för hastighetssänkningar eller folk som kör sakta men dåligt som sprider dem.
Men någon jävla konspiration är det.

Naturligtvis skulle de flesta olyckorna kunna undvikas eller mildras genom lägre hastighet.
Men är det det vi vill?

Det pågår just nu en debatt i mina hemtrakter om huruvida hastighetsgränsen skall höjas från 110 till 120 km/h på en motorvägssträcka som byggts om.
Jag ser det som självklart.
Men det är betydligt fler än man tror som vill behålla 110, eller sänka, för trafiksäkerhetens skull.
De är dessutom närmast rabiata.
Jag brukar undvika motorvägen och köra "gamla Riksettan" i stället.
Den känns relativt smal och krokig med många påfarter.
Där var hastighetsgränsen 130 km/h fram till 1970.
130 är ganska fort rakt fram i en bil byggd innan 1970.

Jag har sett en hel del av dem, de bästa och mest relevanta enligt mig är de som handlar om distracted driving och ouppmärksamhet.

Jag håller med dig, och det är ju lite det jag menar. Det pågår en hetsjakt mot hastighet och i huvudet på de som bedriver den är hastighetssänkningar lösningen på alla problem och det enda som har en chans att förverkliga nollvisionen. Jag anser att det är ett korkat och trångsynt synsätt och att man borde trycka på andra saker, bland annat att folk ska ägna sin uppmärksamhet åt körningen, vägen och omgivningen och se sig för innan man kör ut i trafik.
 
Sluta nu. Poängen är levererad men filmen var rutten då den visar en människa som inte kan greppa rådande omständigheter.

Visst körde killen i bilen (enligt filmen) för fort men det ser man väl då man ska svänga ut? Kan man inte det utan genomför en utfart baserat på vad som står på en skylt är det samma sak som att gnälla på en gps när man gör ner i en sjö.

Har folk självbevarelsedrift eller är alla hjärndöda polyper?

Vet ju inte hur du tolkar filmen men jag personligen relaterar till de där gångerna man passerat point of no return, man kan inte undvika olyckan trots att miljoner tankar hinner passera genom huvudet.

Tack och lov har jag än så länge bara skadat mig själv och materiella ting.
 
Fast den där var ju å andra sidan inte så lite fult gjord, ingen hojåkare synbar i början men när de "klipper tillbaka" försöker de låtsas som att man borde ha märkt honom "för han var ju där"... Tyckte den korsningen såg ut att ha ganska god sikt, även om en hoj är mindre och generellt kör fortare borde man nog kunna upptäcka honom om man inte är helt blind (eller om reklambyrån klippt bort honom). Förstår för övrigt inte riktigt om du vill trycka på min poäng, att man ska se sig för innan man kör ut istället för att beskylla den som kör in i sidan på en när den personen har förkörsrätt (även om han kanske inte riktigt håller hastigheten), eller om du försöker säga emot mig genom att visa att vi är de som skadas av andras dumhet? :va

Men poängen är ju att visa att du "ser" bara det du tittar efter. Det är ingen nyhet att hjärnan sållar bort ovidkommande information som inte behövs. Och bakom ratten är en motorcykel inget hot, därför "ser" du inte den men däremot bilen, bussen, lastbilen som du tittar efter.

Dessutom fungerar hjärnan så att ett större objekt känns närmare än ett litet vid samma avstånd. Motorcykeln känns därför längre bort än vad den är och då måste man lära hjärnan att så inte är fallet. Är du erfaren motorcyklist vet du detta och hamnar sällan i de otrevliga situationerna som många nybörjare hamnar i...

Slutsatsen är TÄNK motorcykel och sök efter motorcyklar så "ser" du!
 
Men poängen är ju att visa att du "ser" bara det du tittar efter. Det är ingen nyhet att hjärnan sållar bort ovidkommande information som inte behövs. Och bakom ratten är en motorcykel inget hot, därför "ser" du inte den men däremot bilen, bussen, lastbilen som du tittar efter.

Dessutom fungerar hjärnan så att ett större objekt känns närmare än ett litet vid samma avstånd. Motorcykeln känns därför längre bort än vad den är och då måste man lära hjärnan att så inte är fallet. Är du erfaren motorcyklist vet du detta och hamnar sällan i de otrevliga situationerna som många nybörjare hamnar i...

Slutsatsen är TÄNK motorcykel och sök efter motorcyklar så "ser" du!

Nej, tänk fordon! Och du ser du alla fordon, om du nu verkligen tittar.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top