Tänk att köpa en Aprilia SXV 550

j-larsson

Ny medlem
Gick med
8 May 2014
Hoj
Sökande
Har nu bestämt mig för att köpa en motard som får köras på landsväg och fastnat för Aprilia SXV 550. Har läst att serviceintervallerna är mycket bättre än vad det är på t.ex: Ktm 450 och 525, Husaberg 570 m.m. Undrar nu då om någon här har erfarenhet av en sådan hoj? Hur är den att köra och så vidare och om det är svårt att underhålla den. Har inga problem att mecka själv så det behöver ni inte snacka om! :)

Finns det några speciella fel man skall leta efter när man köper en begagnad och är det stor skillnad på de olika årsmodellerna? Skall tillägga att jag är väldigt grön på denna fronten när det gäller landsvägshojar ;)

Last edited:
Mycket bättre? :hihi Tillåt mig tvivla lite... Betänk att du har dubbelt av allt i motorn, så ett kolvbyte...blir två, etc.

Motarder på gata = serviceintensivt, vill du minska det -> tjockmotard a'la KTM 625, 640, 660 och 690.

Mycket bättre? :hihi Tillåt mig tvivla lite... Betänk att du har dubbelt av allt i motorn, så ett kolvbyte...blir två, etc.

Det förstår jag mig helt på men det jag menade var att det inte behövdes byta olja, kolv, justera ventiler m.m efter lika få timmar.

Motarder på gata = serviceintensivt, vill du minska det -> tjockmotard a'la KTM 625, 640, 660 och 690.

Har jag redan kollat upp men inte intresserad av det just nu. Som jag sa har jag inga problem med att mecka, vill bara veta mer om hojen. Om det är något att ha :)

Last edited:
SXV är nog bland det roligaste som går att köra på gata. Motorn rent maskinellt upplever jag som väldigt driftsäker i det hojsegmentet. Däremot får man räkna med skumma elfel och lite småpyssel. Tps-givaren, oljeteycksgivaren, startmotor med drev, tätning mellan insug/trottelhus, batteri är saker som brukar strula. Oftast inte så dyrt men kanske mer olägligt...

SXV är nog bland det roligaste som går att köra på gata. Motorn rent maskinellt upplever jag som väldigt driftsäker i det hojsegmentet. Däremot får man räkna med skumma elfel och lite småpyssel. Tps-givaren, oljeteycksgivaren, startmotor med drev, tätning mellan insug/trottelhus, batteri är saker som brukar strula. Oftast inte så dyrt men kanske mer olägligt...

Är detta problem som ofta förekommer eller bara händer någon gång? Har man då åtgärdat ett av dessa fel, förekommer det då igen? måste man då byta dessa saker men jämna mellanrum? :)

Det är en raceklar motard... Över 80hk.
Ju mer hk du krämar ut per kubik desto större är risken för ras.

Är man bara införståd med vad man köper så är sxv;n helt jävla underbar... Jag köpte en z1000 istället då jag vet med mig att jag inte har tid å ork att skruva.

Jag har även fått höra att dessa "tjockmotarder" är sega och inte så rappa i motorn? :)

Som referens kan nämnas att polarens husa 650 me akra lämnade ca 58-59hk... Har även testkört en 690 enduro å i förhållande te en 640 känns den riktigt smutt... Funderar faktiskt på å byta ut husan mot en 690 smc själv...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT