Tänk att få köra bana i city

Att jag tycker att 130 är för lite har inte något med att göra att jag kör 125a. Undra hur roligt det är att köra låt oss säga 400 mil med en toppfart på hela 130 km/h. Men det finns väll ingen här inne på Sh som har kört över 110

Känns som att missförståndet har gått lite långt nu...

130km var alltså så långt den kommer och inte så snabbt den kan köra. Det var bara >60mph (över 100km/h med andra ord).

Så med bensindrivna hojar kör du året runt för att kunna utnyttja hela garantitiden? :va

Nä men om du tänker efter lite så är det "1 säsongs" garanti då, medans yamaha, suzuki, Honda tex lämnar "5 säsonger" garanti.

Sen ska det bli intressant o veta vad ett nytt batteri kostar till en sån här hoj, batteribyte på en Prius vid 5000mil kostar typ 50 lök :)

Du glömde några steg, distrubitionsförlustena samt att batterierna blir varma vid laddning och efektuttag (batteriförluster). I bil fallet får man inte glömma att vi behöver förbänningsmotorns överskottsvärme för att värma upp bilen under halva året i Sverige. Till och med detta börjar att bli problem med dom nya små högeffektiva dieselmotorerna.

Men distributionen av fossila drivmedel har förstås inga förluster, eller hur var det nu?

En kupévärmare klarar sig förmodligen med ca 1-2kW, och delvis kan man få detta från kylning av batterierna som också genererar en del värme vid användning, som du själv säger.

Det handlar om verkningsgrad. Om vi elda upp oljan för att göra el skulle vi ändå komma längre per liter. En bensinmotor toppar väl kanske 28 % en diesel aningen bättre. Men i en vanlig jävla oljepanna kan man ha 40 % eller mer. Verkningsgrad min vän!

Well, värmen ska bli el också. Eller är det olja -> el 40%?

Men distributionen av fossila drivmedel har förstås inga förluster, eller hur var det nu?

En kupévärmare klarar sig förmodligen med ca 1-2kW, och delvis kan man få detta från kylning av batterierna som också genererar en del värme vid användning, som du själv säger.

Hur Sveriges energiförsörjning ser ut och vad vi gör är så marginellt att man ur ett klimatperspektiv bör se på det globala planet och då sker elproduktionen främst med fossila bränslen (ffa. kol) som insatsenergi. Fördelen med el blir dock att man reducerar antalet utsläppskällor vilket möjliggör effektivare anläggningar med bättre rening.
För pendling tycker jag denna hojen verkar riktigt trevlig, dock tror jag den har mkt lättare att hitta en marknad i större städer på kontinenten. Jag ser inte något problem i att man ev behöver ladda var/varannan natt, det gör man ju redan med mobilen.

Sen ska det bli intressant o veta vad ett nytt batteri kostar till en sån här hoj, batteribyte på en Prius vid 5000mil kostar typ 50 lök :)

KTMs endurosar skulle ju kosta $2500 för ett batteribyte, och detta rekommenderades varannat år, så ungefär 10.000sek/år i fast driftkostnad.

On T: Det skulle kanske gå att få tillstånd att köra elrace i stan, problemet är att det kan bli svårt att få ihop ekonomin som krävs för att ordna en tillfällig bana med tillräcklig säkerhet och kvalitet, roadracing är ju ingen publiksport i Sverige tyvärr. När väl elracingen har etablerat sig så kanske det blir ekonomi i att bygga banor nära städer och då blir det lättare att dra publik. Jag gissar att det tar ett tag...

Ni som nojjar över det tråkiga i ljudlöshet och avsaknad av växlar kan lugna er: En schysst elhoj är tokkul att köra, vår Mavizen gör 180km/h och den är rätt trött jämfört med tex Munch TTE-1. Alla som hittils provkört har fått ett fånigt leende och tyckt det är buskul, ingen är oroad för en framtid utan bensinhojar.

Elmotorer har ca 98% verkningsgrad, men jag förstår vad du menar. Moderna dieselrovor torde ligga strax under 40%. Man får väl ha en vindsnurra på hjälmen...

Vad spelar det för roll om man har 98 % i motorn om man tappar 7% i kraftnätet, 20 % när man tillverkar elen, 45% i batterierna, 5 % i motorstyrningen osv

det är ju hela kedjan som är intressant.

På bensin ska man ju fundera på hur mycket man tappar på transport + raffinering.

Elhoj

Kände på mig att den skulle komma:P. På mätaren faktiskt. Sen när jag väl kan köra mellan hade jag ju inte direkt nöjt mig med 130:banana

Att jag tycker att 130 är för lite har inte något med att göra att jag kör 125a. Undra hur roligt det är att köra låt oss säga 400 mil med en toppfart på hela 130 km/h. Men det finns väll ingen här inne på Sh som har kört över 110. och en R6 från 98 hur kom du fram till det?:S

Du är en av få som kör 125cc så du förtjänar utan tvekan svar.
Det där med R6 var bara en dålig gissning,du kanske gillar motarder eller har kanske ekonomi att köpa en sprillans ny 1000cc när det är dags,vad vet jag.
Oavsett,lycka till.:):):)

Vad spelar det för roll om man har 98 % i motorn om man tappar 7% i kraftnätet, 20 % när man tillverkar elen, 45% i batterierna, 5 % i motorstyrningen osv

45% förlust i batterierna? det är inte sant. Vad har du fått den siffran ifrån? den är ju helt orimlig. Blir upprörd över att du sprider lögner.

Batterierna knappt ljumna. Förlusterna kan omöjligt vara i närheten av din siffra. Jag gissar på i snitt 5% förluster i batteriet, vilket vem som helst kan bekräfta rimligheten på genom att läsa ett datablad på ett modernt litiumbatteri. Men det kommer så klart inte du göra, även om jag så ledde dig till informationen med ett lockande spår av ångande bensin...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT