Tänk att få köra bana i city

Det handlar om verkningsgrad. Om vi elda upp oljan för att göra el skulle vi ändå komma längre per liter. En bensinmotor toppar väl kanske 28 % en diesel aningen bättre. Men i en vanlig jävla oljepanna kan man ha 40 % eller mer. Verkningsgrad min vän!

Samtidigt kommer 95% av befolkningen slita all el nattetid :gnissla

Inte så sant som man kan tro.
Dessutom spelar det ingen roll hur lite de låter, allt som hörs hos närmsta granne kommer att generera gap, skrik och klagomål.

http://www.youtube.com/watch?v=foRIB9h8T20

Men det är ballt! :D

Någon som provat elsporthoj på bana?

Ser jäkelusiskt svårt ut iom inga växlar och tokvarv :gnissla

Last edited:
Det handlar om verkningsgrad. Om vi elda upp oljan för att göra el skulle vi ändå komma längre per liter. En bensinmotor toppar väl kanske 28 % en diesel aningen bättre. Men i en vanlig jävla oljepanna kan man ha 40 % eller mer. Verkningsgrad min vän!

Du glömde några steg, distrubitionsförlustena samt att batterierna blir varma vid laddning och efektuttag (batteriförluster). I bil fallet får man inte glömma att vi behöver förbänningsmotorns överskottsvärme för att värma upp bilen under halva året i Sverige. Till och med detta börjar att bli problem med dom nya små högeffektiva dieselmotorerna.

För att vara lite seriös så tror jag att eldrivna motorcyklar kommer att komma mer och mer allt eftersom att räckvidden blir längre (samtidigt som bensin/bensindrivna fordon lär straffbeskattas).

De lär inte helt ersätta bensindrivna hojar under vår livstid, men allt eftersom de blir bättre och yngre generationer växer upp så tror jag att de tar över mer och mer.

Tror att många av oss som nu säger att vi aldrig kommer att skaffa en eldriven mc av olika anledningar om ett tiotal år kommer att susa runt där på våra eldriva hojar ändå.

Det är alltid lätt att hitta argument för varför man aldrig skulle kunna tänka sig en eldriven.. men en vacker dag så kommer fördelarna troligtvis överväga nackdelarna..

Folk är rädda för förändring och skeptiska till det nya, så har det alltid varit.
När säkerhetsbältet introducerades i slutet av 50-talet så varnades det, framförallt i USA, över att det var livsfarligt att använda dem.. men se vart vi är idag..

Elmotorer har ca 98% verkningsgrad, men jag förstår vad du menar. Moderna dieselrovor torde ligga strax under 40%. Man får väl ha en vindsnurra på hjälmen...

känns lite
1181242156268.jpg

men visst, det borde finnas större möjligheter att anlägga banor för elmotorcykar än bensin :tummenupp
hur går det för el-kråssarna som va popurlära några år sen, tävlas det något?

Elhojar

känns lite
1181242156268.jpg

men visst, det borde finnas större möjligheter att anlägga banor för elmotorcykar än bensin :tummenupp
hur går det för el-kråssarna som va popurlära några år sen, tävlas det något?
Om jag får gissa vem som av dom stora drakarna som blir först med kommersiella el-mc så tror jag BMW eller KTM.
BMW har ju redan presenterat en el-scooter tillsamans med dotterbolaget Mini,

om man fick in ear lurar att ha i öronen med olika alternativ av motorljud som var kopplade till hojen så ljudet går efter gasrullen så vore det nice. känslan blir lite mer nära en riktig hoj och de runt omkring skulle inte störa sig lika mycket.

men fan va sjuk världen håller på att bli, snart får man böter för man nyser eller hostar ute för grannen eller andra på gatan hört en.

elhojar

Om jag får gissa vem som av dom stora drakarna som blir först med kommersiella el-mc så tror jag BMW eller KTM.
BMW har ju redan presenterat en el-scooter tillsamans med dotterbolaget Mini,

Här är BMW´s nya Scooter,den stod på parad i BMW monter i Köln tillsamans med BMW´s nya förvärv Husqvarna.
BMW har förresten investerat 100miljoner Euro i Italien sedan dom tog över så det är ingen lek.

http://www.youtube.com/watch?v=8TKgPcBKXgU&feature=related

Titta på den fräcka lösningen av Iphone 1.20 in i filmem-

finns väl nåt ställe på sveavägen (sthlm) som säljer elscotrar. och tex http://www.myeco.se/
vet ej hur man får köra dessa på allmän väg...
sporthojar får vi nog vänta mer än 3 år på. skulle kunna tänka mig att åka och köpa mjölk med en scooter.

Okej, 130 km alltså... Om jag ska hälsa på farsan så måste jag stanna i skogen 6 km innan jag är framme och ladda skiten en halv dag... Nä tack, då glider jag hellre in i byjäveln i åtta gånger hastighetsbegränsningen med en ljudvolym som till och med Barbro på ICA kan höra.

Ja visst 13 mil är ju inte direkt någon långfärd men så marknadsförs den ju som en "urban cruiser" också. Alltså är det inte tänkt att ta några långfärder med utan köra inne i stan. Och då får man väl ändå säga att det är helt okej räckvidd. Räcker för mej till och från jobbet flera dagar iaf...och då kan man ju alltid passa på att ladda den på jobbet :P

13mil, då är man ju 7mil kort från en vanlig onsdagsrunda...

Sen kan man också fråga sig hur miljövänligt det är med elfordon.
Om många går över till elfordon, hur klarar vi energibehovet som kommer med det? Vi använder ju redan smutsig el i Sverige för att klara behovet.
Hur hanterar vi batterierna som måste tas om hand om på ett miljövänligt sätt? Det är något som är ett problem redan idag.

Sen nästa aspekt, 13mil är en bra sträcka för tekniken idag, men vem vill ha en aktionsradie på 13mil för att sedan ladda fordonet i en dag?

Nej, personligen så tror jag inte på elfordonen på annat än scootrar på ett bra tag än.

Det enda balla med elhojar är att begreppet "åka överladdat" fortfarande kommer vara hardcore

Plus att Leila K:s Electric får en ny typ av innebörd :yoparty:

Leila K skrev:
"Come electric power
Shoot it up, shoot it up
Drop the vibe that
Noone can stop now
Living the troika
Looking for the lights
Now live your life right now
In dynamite-a"

Leila K skrev:
"Out of control
When I turn my power on
I will go electric
Electric
Electric
Out of control
If I let the power go
People get electric
Electric
Electric
Electric
Electric
"

[YOUTUBE-ID]ZEgbW1FxR78[/YOUTUBE-ID]

:yoparty

Vi är snart där,elhojen kommer.Inte bara negativt,tänk att få köra bana lagligt mitt i city.Förmodligen är det snart färdigkört på bana med bensinhojar och lösningen är runt hörnet.

Brommo är Amerikansk och kostar ca.60.000 SEK.Går 130km.på en laddning och nyladdas på några timmar.Inte så pissigt eller hur.

http://www.youtube.com/watch?v=jMIRhNir4FY

Vad tror ni,är framtiden här.
Gamle RR-räven Peter Lindén blev förresten nyligen sexa i VM för RR-elhojar som gick nyligen.

En sanning med modifikation.
Teamet Morris Motorcycles har haft Annie Seel som förare fram till nu, Peter Lindén (ingen skugga på honom) hoppade in på Brands Hatch.

Vi är ett gäng dårar som kastat in lite pengar i det här projektet :D
Mer info på teamets site och Annies blog.

/erik

Last edited:
klarar din CBR äns det? :P

Kände på mig att den skulle komma:P. På mätaren faktiskt. Sen när jag väl kan köra mellan hade jag ju inte direkt nöjt mig med 130:banana

Been there,Done that.Jag vet precis hur det känner det,även jag har legat platt på tanken på min 125.a och pressat upp den i nedförs-backen på Lundamotorvägen i svindlande 145 km.Du kan förmodligen knappt vänta förrän du får sätta fingrarna i en R6 från 98.
Och du skulle förmodligen rata fyra uppfläka fjortisar om du fick chansen att köra ett varv på Anderstorp med RSV Mille.
Var lugn,din tid kommer.Bensinhojar kommer att finnas länge än.
Men,elhojar kommer brett och toppfart är inte allt.
Det är inte störrelsen utan görrelsen som ger resultat.

Att jag tycker att 130 är för lite har inte något med att göra att jag kör 125a. Undra hur roligt det är att köra låt oss säga 400 mil med en toppfart på hela 130 km/h. Men det finns väll ingen här inne på Sh som har kört över 110. och en R6 från 98 hur kom du fram till det?:S

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...