Tändstiftsproblem

Brandelius

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
Yamaha Yz 250
:huvet Tjenare!!Har ett problem med min Yamaha Yz 250-96.Har funkat kanon sen jag köppte den men nu när snön har kommit så har den börgat äta tändstifft?????När jag har köppt ett nytt stifft så funkar den ett tag men sen dör den bara?!?!
Å det har inte varit kallt när jag har kört,runt nollan!
Hoppas det är någon som kan ge mej lite tipps!!!

Ger du den fetare blandning när det är kallt? För jag tolkar "snö" som att du menar när det är kallt, eller menar du att den inte käkar stift när det bara är kallt? iaf, när det är kallare så har luften hög densitet och motorn får i sig mer syre, mer syre tunnar ut blandningen och detta måste kompenseras för.

Bengan skrev:
Ger du den fetare blandning när det är kallt? För jag tolkar "snö" som att du menar när det är kallt, eller menar du att den inte käkar stift när det bara är kallt? iaf, när det är kallare så har luften hög densitet och motorn får i sig mer syre, mer syre tunnar ut blandningen och detta måste kompenseras för.
Har kört med samma blandning hela tiden!Men jag har kört när det har varit minus gradér men ingen snö,då har det funkat bra!

Brandelius skrev:
Har kört med samma blandning hela tiden!Men jag har kört när det har varit minus gradér men ingen snö,då har det funkat bra!
Har du kollat luftfiltret? Du har problem när det är snö säger du,
Kan filtret vara blött eller snö i luftburken?
Den flödar inte över när du kör? Rengör flottörhuset, kan vara vatten där
Om den fungerat förut så finns det ingen anledning att ändra
på förgasarinställningen.

Om stiftet är svart så måste det nog vara som ovanstående talare säger. Eller vad säger du anders? :tummenupp

BMW R90s skrev:
Har du kollat luftfiltret? Du har problem när det är snö säger du,
Kan filtret vara blött eller snö i luftburken?
Den flödar inte över när du kör? Rengör flottörhuset, kan vara vatten där
Om den fungerat förut så finns det ingen anledning att ändra
på förgasarinställningen.
Tack för tippsen allihopa!!

Har du ett svart o kladdigt stift så ska du nog ställa ner nålen ett snäpp eller kanske gå ner i storlek på huvudmunstycket.
Jag antar att du inte ligger o varvar fullt när stiftet pajar, utan att du ligger och gasar lite halvt...eller ?

Har haft problemet med en av mina crossar med...en CR250, stiftet kläggade igen när man inte höll varvet högt.
Flyttade ner nålen ett snäpp el två och problemet var borta :)

Tycker defenetivt att du ska testa att flytta ner nålen om det inte är på maxvarv stiftet lägger av.

Eftersom det funkade felfritt förut är det nog ingen inställning, snarare något som skett!

Blåryker den mer än vanligt. P-boxen kanske är dålig så att du får in växellådsolja som släcker stiftet.

Jag tror att du startar hojen i garaget nån enstaka minut för att sen slå av den eller så fegar du väldeliga med gasen nu när det är så pass kallt och halt. Då beckar tändstiftet ihop på nolltid. Man måste ut och köra den ordentligt varm för att bränna bort sotet som bildas vid kallstarter/fegkörning med choke.

Men, det kan ju även vara en packbox i vevhuset som har gått som gör att den drar in olja från växellådan.

Dvs, du fegkör alldeles för mycket! :D

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...