Tändstiftspriser i Sverige = ocker?

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Jag ska byta stift i hojen & letade upp NGK CR9EIX hos kända svenska handlare. Fick haksläpp när jag såg att en känd mc-butik i Uppsala tog 249:- styck! Nästan 1000:- för fyra stycken. Duger inte så jag googlade lite och hittade en återförsäljare i England: 53:- styck. Alltså nästan 5 ggr så dyrt i Sverige. Nog för att vi har andra momssatser och säkert lägre försäljningskvantiteter men det här är bara löjligt! Dessutom köper knappast svenska butiker in de för 53:- styck, troligtvis lägre. Hur som helst beställde jag till både bil & hoj från England & hoppas att de kommer hem smärtfritt. Varför så sjukt höga priser i Sverige?

bra fråga, england köper jag allt ifrån i princip. Både till supran & Evon brukar vara minst halva priset på både orginal och eftermarknads delar sinnessjukt , dem har också moms 15 eller 20% kommer inte ihåg riktigt. Men ja tändstift i sverige är verkligen överpris.. Oftast MYCKET bättre service och leverans tid från england också brukar få sakerna hem levererade 1-2 dagar efter, Inom sverige kan det ta upp emot en vecka :)

Ja man ruttnar ju i själen vid sådana tillfällen...

Dom senaste månaderna har jag beställt massa saker från UK/US då handlare i Stockholm varken har saker i lager, har ingen aning om när dom kan tänkas komma och många saker kostar minst dubbelt så mycket.

bra fråga, england köper jag allt ifrån i princip. Både till supran & Evon brukar vara minst halva priset på både orginal och eftermarknads delar sinnessjukt , dem har också moms 15 eller 20% kommer inte ihåg riktigt. Men ja tändstift i sverige är verkligen överpris.. Oftast MYCKET bättre service och leverans tid från england också brukar få sakerna hem levererade 1-2 dagar efter, Inom sverige kan det ta upp emot en vecka :)

Kanske beror på att svenska butiker beställer från samma ställe som jag gjorde (eller motsvarande) & skickar vidare till beställaren? Dock med ett "litet" påslag.

Kan tala för bilbranschen. (Förmodligen samma) De som har agenturerna för de olika fabrikaten i tex Sverige, är de som tjänar pengarna.
Bosch har för bilar, olika typer av färgkoder (för samma stift) beroende på vilken del av världen dom ska säljas till. Det fungerar så att de stift som är för USA bara får säljas i USA, gör man annat kan man bli av med rätten att sälja (läs agenturen)
Detta gör att du som agent är ensam på din färgkodade marknad och kan ta det pris som du känner för. (Tills Ebay uppfanns) Ingen annan agentur kan konkurrera med dig som agent då Bosch inte tillåter det.

Ja man ruttnar ju i själen vid sådana tillfällen...

Dom senaste månaderna har jag beställt massa saker från UK/US då handlare i Stockholm varken har saker i lager, har ingen aning om när dom kan tänkas komma och många saker kostar minst dubbelt så mycket.

Men från US tillkommer väl oftast tull (om man har otur)? Har gjort det för mig iaf & inom EU slipper vi ju det.

Jag sålde tidigare ngk stift importerade från den amerikanska importören och sålde för 100kr/st inkl moms. Värt att notera är att man bör enbart köpa från aukt ngk säljare då där säljs ngk kopior på alibaba och dyliga kinasidor i 100pack så där finns gott om säljare på ebay som säljer dessa kopior till samma pris som original. Finns gott om aukt brittiska säljare på ebay för bra pris.

Cr9eix har jag nog några kvar om någon vill ha.

.... Värt att notera är att man bör enbart köpa från aukt ngk säljare då där säljs ngk kopior på alibaba och dyliga kinasidor i 100pack så där finns gott om säljare på ebay som säljer dessa kopior till samma pris som original. Finns gott om aukt brittiska säljare på ebay för bra pris.
Letade för skojs skull vanliga stdstift till SAABen.. BCPR8ES (alt BCPR7ES)
Bästa pris i DE-eBay var 2.65 Euro = ca 23SEK...plus frakt..
Dessa stift säljs på kända lågprissajter för 53-55 spänn... Men vadf--n? Mekonomen tar fö 58:-

Man bör allmänt vara synnerligen skeptisk till en hel del som säljs på eBay. Jag sysslade med elektronik yrkesmässigt tidigare och redan då fanns det ett visst litet inslag av "fejkade produkter", dvs produkter som tillverkats "nånstans" och som fått ett lämpligt "känt företags" logo påstämplad..
Idag är det mycket mycket värre..:huvet

Letade för skojs skull vanliga stdstift till SAABen.. BCPR8ES (alt BCPR7ES)
Bästa pris i DE-eBay var 2.65 Euro = ca 23SEK...plus frakt..
Dessa stift säljs på kända lågprissajter för 53-55 spänn... Men vadf--n? Mekonomen tar fö 58:-

Man bör allmänt vara synnerligen skeptisk till en hel del som säljs på eBay. Jag sysslade med elektronik yrkesmässigt tidigare och redan då fanns det ett visst litet inslag av "fejkade produkter", dvs produkter som tillverkats "nånstans" och som fått ett lämpligt "känt företags" logo påstämplad..
Idag är det mycket mycket värre..:huvet

Inköpspris på BPR8ES är kring 20kr när man köper i de kvantiteter jag gjort. Större handlare bör få bättre pris men att sälja dem för 23SEK med tull+moms går inte runt om man inte har en jäkla omsättning. Mekonomen har därmed ganska bra avans och man skall betänka att den växer väldigt på mer exklusiva stift där de säljs för 150-300kr/st men kostar 45kr i inköp.

Det är rimligt att undvika de absolut billigaste EBAY säljarna, där finns aukt NGK dealrs på engelska EBAY som har bra pris.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park