Tändstifts problem

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Blade
Skulle byta stift idag och upptäckte att det andra stiftet jag lossade va fuktigt upp på gängorna. Skruvade dit det nya och märkte ganska snabbt att det gick trögt som satan när jag gängat ner typ 2/3. Det är inte uppslitet i gängorna (tror jag inte) och det finns absolut inga gängrester på stiftet när jag gängat upp det igen. Varför kärvar det när gängorna är fina???
Kan det vara så att den förra som bytte stift inte fick dit det riktigt och nu har det bildats sot och slagg i gängorna??
Hur fixar jag detta lättast och bäst??
Just nu satte jag dit stiftet med 3st extra stiftbrickor på så nu är det tätt.
Kan jag köra så tills det är dags för ventiljustering, (om ca 1200 mil) och då kolla upp det riktigt eller vad ska jag göra???

Prova med lite olja på gängan så går det nog. Det är nog bara sot eller ärg i topplocksgängan.

Har kört med kopparpasta upp och ner upp och ner *75 ungefär. Kom lite längre ner men det skall ner en bit till. jag vet ju inte hur mycket jag kan ta i. Kommer ju bara åt med orginal verktyget och det får man ju inte så där mycket kraft med precis. Men men 5-56 är ju faktiskt bra för det mesta. Eller jag har ju faktiskt gått upp en nivå till WD-40. (gratis från jobbet)

Är jag :kocko om jag sprayar med wd-40 några gånger och sen ta en tandborste och pillar lite med. Eller kan det va så stora saker som lossnar så det kan gå illa i lilla maskinen.

zilver skrev:
Är jag :kocko om jag sprayar med wd-40 några gånger och sen ta en tandborste och pillar lite med. Eller kan det va så stora saker som lossnar så det kan gå illa i lilla maskinen.
Neeh.. tandborste...men snurra tandborsten upp ur gängorna. Inte för att det så stor betydelse upp eller ner med skiten men det känns mer morailskt korrekt i jultid. Tror knappast smutsen som far ner i cyllen tar skada. Det blåser nog ut genom avgasventilen inom loppet av 1 sekund. Skulle jag tro iaf. men jag kan ju ha helt fel. God fortsättning!

Forstätter det att kärva efter sån rengöring så tror jag du har snedgängat och sånt är mindre lajbans.

Problemet är löst nu boys. Jag bytte hoj. eller??
Nej men jag tog en fyra fem Harboe Guld och sen sprutade jag wd-40 och körde lite med en tandborste som jag kretade till lite med en kniv. Och vipps så gick hela stiftet ner och bottnade som det skulle. (det gick segt en gång först men när jag skruvade upp stiftet en gång sen gick det fin fint)

Ha det bra nu resten av julen. För det ska jag ha.... :tomten

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing