Tändstifts problem

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
Tjenare alla glada mc nördar :tungan
Jag har ett litet dilemma och behöver lite tipps!
Det är så att jag var ute med min cross i måndags och körde för fulla muggar och efter ett tag så tog jag en liten paus för jag blev trött i armarna, efter 5min igen skulle jag starta hojen och den vägrade starta. "Jaha, bara att leda hem skiten".
Det första jag gör när jag kommer hem är att skruva ut tändstiftet, jaha surt som fan var det och typ nästan svart (jag vet det skall vara gyllenbrun, har råkat göra en liten fet blandning).
Försökte att göra rent det genom att först torka det och blåsa av all oljan med tryckluft, sen göra rent det med lite bensin och sen ta en tändare och elda på det lite så att man förbränner upp den kvarblivna olja..

Kollar gnistan igen och den är typ obefintlig och kommer bara ibland, detta har hänt två gånger med två olika stift och samma sak !


Någon som har några tips på ett bra sätt att laga/göra rent tändsift !?

Tack på förhand och ha en glad påsk !!

Ciao !
 
Tjena haft samma problem med min borrade gixxer.käkade dyra (125kr st) stift tills mannen som förstår sig på sukor (Alviks MC på Alnö) tipsade om billiga ngk stift som heter D9EA och som används av prostocks till snöslungor.
Vet inte om du blir hjälpt av detta men annars prova att hetta upp stiftet till rött med hjälp av gaslåga.
 
Last edited:
Tjenare alla glada mc nördar :tungan
Jag har ett litet dilemma och behöver lite tipps!
Det är så att jag var ute med min cross i måndags och körde för fulla muggar och efter ett tag så tog jag en liten paus för jag blev trött i armarna, efter 5min igen skulle jag starta hojen och den vägrade starta. "Jaha, bara att leda hem skiten".
Det första jag gör när jag kommer hem är att skruva ut tändstiftet, jaha surt som fan var det och typ nästan svart (jag vet det skall vara gyllenbrun, har råkat göra en liten fet blandning).
Försökte att göra rent det genom att först torka det och blåsa av all oljan med tryckluft, sen göra rent det med lite bensin och sen ta en tändare och elda på det lite så att man förbränner upp den kvarblivna olja..

Kollar gnistan igen och den är typ obefintlig och kommer bara ibland, detta har hänt två gånger med två olika stift och samma sak !


Någon som har några tips på ett bra sätt att laga/göra rent tändsift !?

Tack på förhand och ha en glad påsk !!

Ciao !

Det är nog tändspolen som e kass
 
Det är nog tändspolen som e kass

Nej tändspolen är det inte pga att med nya tändtift så startar den alltid och jag menar alltid på första kicken, så spolen är det inte !


Tack så mycket sweden123 för tipsed, både om dom billigare stiften och att jag skulle värma upp det med gasolbrännare, har jag inte tänkt på !!

Ha en glad och trevlig påsk!!!

Tja !
 
Tjenare alla glada mc nördar :tungan
Jag har ett litet dilemma och behöver lite tipps!
Det är så att jag var ute med min cross i måndags och körde för fulla muggar och efter ett tag så tog jag en liten paus för jag blev trött i armarna, efter 5min igen skulle jag starta hojen och den vägrade starta. "Jaha, bara att leda hem skiten".
Det första jag gör när jag kommer hem är att skruva ut tändstiftet, jaha surt som fan var det och typ nästan svart (jag vet det skall vara gyllenbrun, har råkat göra en liten fet blandning).
Försökte att göra rent det genom att först torka det och blåsa av all oljan med tryckluft, sen göra rent det med lite bensin och sen ta en tändare och elda på det lite så att man förbränner upp den kvarblivna olja..

Kollar gnistan igen och den är typ obefintlig och kommer bara ibland, detta har hänt två gånger med två olika stift och samma sak !


Någon som har några tips på ett bra sätt att laga/göra rent tändsift !?

Tack på förhand och ha en glad påsk !!

Ciao !

Står inte vilken hoj det är, om det är en 2-t? Motorstorlek?
Om det är en 250 2-t ska du inte ha mer olja än ca 2% om du inte kör väldigt hårt. Men största orsaken är att du har fel bestyckat, börja med att bestycka ner den nerefrån, alltså. Lågfart och ev, nålen.
 
Nej tändspolen är det inte pga att med nya tändtift så startar den alltid och jag menar alltid på första kicken, så spolen är det inte !


Tack så mycket sweden123 för tipsed, både om dom billigare stiften och att jag skulle värma upp det med gasolbrännare, har jag inte tänkt på !!

Ha en glad och trevlig påsk!!!

Tja !

När tändspolen är kass så äter den tändstift, hade själv en hoj med det problemet.... Bytte spole och sen var det bra.
 
Jag har varit med om att packboxarna i vevhuset var kass så att det kom in växellådsolja i vevhuset och förbränningsrummet. Det gjorde att det gick åt väldigt mycket stift. Men annars är ju klassikern för fet blandning vanligaste orsaken.
 
Tjenare alla glada mc nördar :tungan
Jag har ett litet dilemma och behöver lite tipps!
Det är så att jag var ute med min cross i måndags och körde för fulla muggar och efter ett tag så tog jag en liten paus för jag blev trött i armarna, efter 5min igen skulle jag starta hojen och den vägrade starta. "Jaha, bara att leda hem skiten".
Det första jag gör när jag kommer hem är att skruva ut tändstiftet, jaha surt som fan var det och typ nästan svart (jag vet det skall vara gyllenbrun, har råkat göra en liten fet blandning).
Försökte att göra rent det genom att först torka det och blåsa av all oljan med tryckluft, sen göra rent det med lite bensin och sen ta en tändare och elda på det lite så att man förbränner upp den kvarblivna olja..

Kollar gnistan igen och den är typ obefintlig och kommer bara ibland, detta har hänt två gånger med två olika stift och samma sak !


Någon som har några tips på ett bra sätt att laga/göra rent tändsift !?

Tack på förhand och ha en glad påsk !!

Ciao !



bara vart de så nu när du var på tur..
isf är de ju inte bestyckning..
hur gick den i vintras? körde du då?
 
Tjenare alla glada mc nördar :tungan
Jag har ett litet dilemma och behöver lite tipps!
Det är så att jag var ute med min cross i måndags och körde för fulla muggar och efter ett tag så tog jag en liten paus för jag blev trött i armarna, efter 5min igen skulle jag starta hojen och den vägrade starta. "Jaha, bara att leda hem skiten".
Det första jag gör när jag kommer hem är att skruva ut tändstiftet, jaha surt som fan var det och typ nästan svart (jag vet det skall vara gyllenbrun, har råkat göra en liten fet blandning).
Försökte att göra rent det genom att först torka det och blåsa av all oljan med tryckluft, sen göra rent det med lite bensin och sen ta en tändare och elda på det lite så att man förbränner upp den kvarblivna olja..

Kollar gnistan igen och den är typ obefintlig och kommer bara ibland, detta har hänt två gånger med två olika stift och samma sak !


Någon som har några tips på ett bra sätt att laga/göra rent tändsift !?

Tack på förhand och ha en glad påsk !!

Ciao !

Prova med hårdare stift och mindre fet blandning, om det är tvåtakt du kör.
 
bara vart de så nu när du var på tur..
isf är de ju inte bestyckning..
hur gick den i vintras? körde du då?

När jag körde förra året så gick den finfint !
Har aldrig bytat stift på den förens nu...
Tror det beror på för fet bladning!!!

Prova med hårdare stift och mindre fet blandning, om det är tvåtakt du kör.

Hårdare stift blir nog lite svårt, kör på 9 nu men körde på 10 innan...


Btw. Det är en 250cc 2-takt !!
 
Last edited:
Vissa människor blästrar sina tändstift, kan vara värt ett försök. Var noga med att få bort all sand bara.
 
Hadde problem med en moppe som käkade stift den åt upp stift med värmetal på 10 på ett par tre dagar. blev ganska dyrt. men lyckades hitta ett special stift med någon annan form av elektrod och den höll i evigheter. (Hojen hadde en topp som var så pass planad att jag hadde ett komp som gjorde att en lätt person kunde stå på kicken utan att motorn gick runt :) )
 
Hadde problem med en moppe som käkade stift den åt upp stift med värmetal på 10 på ett par tre dagar. blev ganska dyrt. men lyckades hitta ett special stift med någon annan form av elektrod och den höll i evigheter. (Hojen hadde en topp som var så pass planad att jag hadde ett komp som gjorde att en lätt person kunde stå på kicken utan att motorn gick runt :) )

haha ok !
tack för tipset, skall kolla vad man kan hitta !!
 
När jag körde förra året så gick den finfint !
Har aldrig bytat stift på den förens nu...
Tror det beror på för fet bladning!!!



Hårdare stift blir nog lite svårt, kör på 9 nu men körde på 10 innan...


Btw. Det är en 250cc 2-takt !!


men har du bestyckat den sen dess då?
 
Nope det har jag inte gjort, men jag utgår ifrån att den bör fungera korrekt eftersom den fungera 100 förra säsongen !
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top