Tändstift, tändspole, förgasare eller ventiler?

Henraisse

Medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Ekerö
Hoj
Yamaha YZF-R6 -02
Har efter knappt 2000 mils körande med R6:an börjat uppleva att den blivit något... kinkig. Den startar inte alltid lika lätt som förr (förut behövde man inte ens använda choken), och ibland dör den på tomgången när den är kall(utan choke).
Har även upplevt att den ibland tappat på vissa av cylindrarna på lägre varv, även när motorn är varm.

Kort och gott, den verkar inte gå lika bra som förr. Jag minns tillbaka till 125:an, som kunde ha liknande karaktär när tändspolen var dålig(spottade och gick dåligt innan den blivit varm), men vet också att tändstiften kan bli kassa efter ett tag. Jag har varken justerat förgasare eller ventiler under den tid jag haft den, och jag tvivlar på att den "hederliga" firman jag köpte den av för 4 år sen faktiskt hade tittat på nåt sånt innan de sålde den, och med 12 år på nacken så är jag osäker om någon, nånsin har gett hojen denna kärlek den nu verkar behöva. :krama

Kommer åka till garage och mäta ventilspelet idag och ev. justera förgasare, men då det är ett relativt vanligt problem som folk antagligen har förhållandevis ofta, så lägger jag upp frågan här:


Om man dömer utefter symptomen, hur skiljer man på om det är tändstift, tändspole, förgasare eller ventiler som behöver översyn? Utförliga svar för allmänheten uppskattas! :)
 
Låter som om "STOR SERVICE" är av nöden..
Vad som är gjort under dessa 2K-mil vore intressant att få veta?
Tändstiftsbyte? Eller inget alls..?

En 12 år gammal hoj brukar gilla mängder av kärlek och omsorg - inte bara "åka"...
 
Låter som om "STOR SERVICE" är av nöden..
Vad som är gjort under dessa 2K-mil vore intressant att få veta?
Tändstiftsbyte? Eller inget alls..?

En 12 år gammal hoj brukar gilla mängder av kärlek och omsorg - inte bara "åka"...

har hunnit byta stator, regulator, kåpor, tank, styre, styrkrona, styrlager, frambroms, bromsskivor, sadel, batteri, reglage, har bytt olja 1-2 gånger per säsong, har bytt kylvätska, har bytt det som krävts efter att något gått sönder eller blivit utslitet, men då den inte krånglat med tändningen förrän nu har jag inte sett något skäl till att pillra med det i onödan. Det som anleder service nu är att jag sett att den blivit SÄMRE, men inte dålig (bortsett från när den tappade lite smått på ett par cylindrar), så det är först nu det blivit aktuellt.

Alltså, har inte pillrat på något nämnt i titeln.
 
Last edited:
Två troliga orsaker, tändstift och förgasarmunstycken. Trottelnålar och emulsionsrör slits med tiden (speciellt om det sitter Dynojet el motsvarande i den), vilket gör att den går för fett i mellanregistret och stiften sotar.
 
Har du inte bytt tändstift på 2000 mil så är det nog dags. Luftfilter har du inte skrivit att du bytt, så har du inte gjort det så gör det.
 
Det är nästan omöjligt att ställa diagnos så här eftersom flera saker kan ge upphov till liknande symptom. Exempel ur verkligheten för min del har varit:
#Gick dåligt, hackade, dog under 3000 varv, gick bra över = visade sig vara brott mitt i en tändkabel
#Gick tokfett, luktade bensin, halvtaskig gasrespons under 7000 varv = soppakran trasig, bensin rann ner i vacuumslangen in i förgasaren
#Lite mysko startproblem och hackande vid lågvarv men hyfsad vid gas = ett av tändstiften kasst

Så vad jag vill säga med detta är att lika gärna som att det tex kan vara dags att ställa ventiler, synka/rengöra förgasare etc samt tipsen som står ovan ang nålar, luftfilter etc, så kan felet vara något annat, lite mer oväntat. Bara att serva på och leta!:)
 
Det är nästan omöjligt att ställa diagnos så här eftersom flera saker kan ge upphov till liknande symptom. Exempel ur verkligheten för min del har varit:
#Gick dåligt, hackade, dog under 3000 varv, gick bra över = visade sig vara brott mitt i en tändkabel
#Gick tokfett, luktade bensin, halvtaskig gasrespons under 7000 varv = soppakran trasig, bensin rann ner i vacuumslangen in i förgasaren
#Lite mysko startproblem och hackande vid lågvarv men hyfsad vid gas = ett av tändstiften kasst

Så vad jag vill säga med detta är att lika gärna som att det tex kan vara dags att ställa ventiler, synka/rengöra förgasare etc samt tipsen som står ovan ang nålar, luftfilter etc, så kan felet vara något annat, lite mer oväntat. Bara att serva på och leta!:)

Kort sagt så börjar man felsöka de billigare och lätta prylarna först, och arbetar sig uppåt tills felet är hittat och åtgärdat. :)
 
10559546_10151907023873078_687444963_o.jpg

Håller på o riva ner han nu för o kika på ventilerna (och tändstiften!).

Känns som att det är mer spöken i hojar än i hus? Får hoppas på att det är nåt knasigt tändstift bara :)
 
Henraisse;6055793 Håller på o riva ner han nu för o kika på ventilerna (och tändstiften!). Känns som att det är mer spöken i hojar än i hus? Får hoppas på att det är nåt knasigt tändstift bara :)[/QUOTE skrev:
- - - Updated - - -

Håller på o riva ner han nu för o kika på ventilerna (och tändstiften!).

Känns som att det är mer spöken i hojar än i hus? Får hoppas på att det är nåt knasigt tändstift bara :)
Tagit komp prov?
Innan???
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top