Tändstift svarta, vad betyder det?

ski_extreme

Hojlös
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Inte nu :-(
Tjena, bytte tändstift nyss, dom gammla tändstiften var svarta av sot, vad innebär detta, är det för dålig förbränning eller vad är det, har för mig att tändstiften skall vara "ljusbruna" vid korrekt inställning....

Dock så kan jag ju nämna att motorn har bluddrat och det var därför jag bytte, så det kan ju vara ett resultat av det....

Bluddrat + svarta stift = för fet blandning?

Känns mest troligt. Du kör med DynoJet & pipa, har du ställt in förknasarna i bänk efter det, eller hur har du gjort?

/J

Den som hade cykeln innan mig har ställt in den med bromsbänk, i vilket fall har jag kurvan där ifrån. men den kanske behöver ställas om igen.

Bromsbänken ställer bara in storleken på huvudmunstycket. Tomgång, lågfart och mellanfart får du ställa in själv.

För cruising i 70 km/h vid 2500 varv (vilken växeln det nu blir)... Sänk trottelnålarna steg för steg tills den börjar bråka igen (nyser och puffar istället för att bluddra), sen höj nålarna ett snäpp eller två. Göres med väl uppvärmd motor. Det ger dig bästa bränsleekonomi. Räcker inte trottelnålarna till, montera ett snäpp mindre lågfartsmunstycken och börja om med trottelnålsinställningen (från fet till klen).

HUr ställer jag in trottelnålarna??

Kan typ ingenting om förgasare förutom var tomgångsskruven sitter.. En utförlig beskrivning behövs alltså för att jag skall klara av att ställa in dom själv....

Trottlarna sitter under de fyra förgasarlocken (uppe på toppen av förgasaren). Väldigt enkla att nå när bensintanken väl är avtagen. När du har kommit så pass långt är det näst intill självklart hur man gör. Det är iaf väldigt enkelt.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back