Tändstift-ska de se ut så här

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
bytte stift på en yamaha fzs600 idag, så här ser de gamla ut. Bra eller dåligt.
Tidigare gick hojen ojämt och som jag upplevde lite ryckigt. Får de hur det blir med nya
Image1460043201.074060.jpg
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Nej, dom ska inte se ut så. Dom ser annars ut också som om dom suttit på sen hojens begynnelse. Det är väl NGK CR9E stift o hojen är väl från cirka 2000.
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Rätt, en 2002 dock
Men tror de byttes på senaste servicen för ca ett år sedan, 4000 milaservicen med ventilkoll.
Men cykeln har varit i backen, tippades i låg fart, och efter det var den svårstartad direkt efter.
Kan det påverka?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Rätt, en 2002 dock
Men tror de byttes på senaste servicen för ca ett år sedan, 4000 milaservicen med ventilkoll.
Men cykeln har varit i backen, tippades i låg fart, och efter det var den svårstartad direkt efter.
Kan det påverka?

Om den servicen gjordes på en verkstad så kan du ju för skojs skull knalla in med de där stiften och fråga om hur länge de trott suttit i hojen, eftersom att du misstänker att en verkstad hoppat över att göra stiftbytet. Säg inte att verkstaden du misstänker är den du frågar på bara. :hihi

Men, stiftet i min gamla qvarna-enduro såg fräschare ut än de där, och det var gammalt och slitet och har fått levt ett hårt liv. Så dina stift har nog som sagt inte blivit bytta i närtid.
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Ska kolla med som om det gjordes eller om dom tagit betalt för det.

Men om stiften var fräscha då om man därför inte bytte dom, kan dom blivit så här svarta då hojen tippade och efter det var väldigt svårstartad, låg som sagt ner en stund och misstänker att den typ "dränktes" i bensin
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
En rätt bra översiktsplan på hur stiften ofta kan se ut när något i motorn inte lirar optimalt :tummenupp

Screenshot_2016-04-08-09-01-46.jpg
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vad tar ni det på, bara att de är svarta? Eller är det nåt mer

Kol 14-metoden.
...och det finns material att använda sig av. :näsblod

Det är en kass bild att uttala sig om tvärsäkert, men inbrända missfärgningar i porslinsisolatorn, ärgad sockel, rostiga(?) packningar - det ser inte så kul ut.
Av de olika långa strumporna i gänggången så undrar jag ens om dom varit korrekt idragna...?
 

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Tre av stiften är oljiga hela vägen upp till packningen men det fjärde är torrt, hur kommer det sig?
 

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Umeå
Hoj
Obefintlig
Ajaj, inte alls en vacker syn. Som tidigare nämnt så tvivlar jag starkt på att dessa byttes på den senaste servicen.

Du frågade vad det innebär. Helt enkelt att hojen inte tänder som den ska, och alltså en effektförlust. Stiften ser tämligen torra ut, vilket skulle innebära för mycket bränsle för den gnista du har (det kan vara resultatet utav dina över tid igensotade stift, eller för dålig gnista från början). Ser det likadant ut efter en tids körning så får du ta en titt på bränsleblandningen, eller möjligen köpa varmare stift (en högre siffra).
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tre av stiften är oljiga hela vägen upp till packningen men det fjärde är torrt, hur kommer det sig?

Hojen har varit omkull och om motorn gick då så trycktes det ut olja i vevhusventilationen. Den får inte sedan 80-talet gå rakt ut i luften utan ska in i luftburken för att förbrännas. Det kom ut tillräckligt med olja för att kladda ner tre stift men inte det fjärde. Men inte så mycket så att vevstaken kröktes. (Olja är inte komprimerbart till skillnad från bränsleluftblandningen. )

En teori... :)




Bränsleluftblandningen. Sug på det ordet alla särskrivare! :D
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Om stiften är slitna eller inte är lite svårt att se på dessa bilder, de andra teorierna om vitrost, olja, sot och annat stämmer säkert fast mest det på på att det är 9or och sitter i en välkyld vattenkyld motor. Stiften klarar full kastrull i 10 minuter och efter de kommer de med stor sannolikhet se finfina ut, kanske till och med en minuts hårdkörning med direkt avstängning utan tomgångskörning eller annan fisåkning skulle räcka.
Om du inte kör så hårt med cykeln normalt exempelvis i stan så kanske 8or eller 7or skulle funka då de kommer hålla rätt arbetstemperatur större del av all åkning.
Hur kördes cykeln innan stiften togs ut är nog mest intressant och om alla ser ganska lika ut bör det inte vara ett problem med dina gamla pluggar.

Niorna kommer sig av att motorn bänkkörs på max under en längre stund, fullvarv och full belastning och gärna i ett simulerat varmt klimat. Exempelvis att du vill sätta nytt pers på sträckan Nyköping Södertälje en riktigt varm julidag, du slår i sexan efter ett par sekunder, vrider fullt och släpper inte förra du ser järnvägsstationen i Pershagen, då behövs niorna och då detta faktiskt är en situation som faktiskt händer i vissa motorcyklars livscykel så behövs de, billigare än hålbrända kolvar. För normalt bruk räcker 7or.

Grus i gängan har förövrigt lite med om stiften är nya eller inte.
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Om stiften är slitna är, som nån tidigare sa, lite svårt att se på bilden...

Det ser ju dock ut som att motorn går fett.
Men det kan ju också vara så, med tanke på att nyckeltaget ser så korroderat ut, att dräneringshålet från "tändstiftsbrunnen" är tätt, var på det blir vatten stående runt tändstiftet.
Denna motor har väl inte tändspolarna direkt ovanpå tändstiften (har tätning till tändstiftsbrunnen) , utan traditionella tändstiftshattar (mer öppen konstruktion). Om jag inte är ute å cyklar....
Gnistan vill gärna tendera att "läcka ut" via tändstiftshatten innan den når elektroden på tändstiftet när det står vatten i tändstiftsbrunnen...
Det resulterar i ryckig gång (misständningar) som ser ut som att motorn går fett när man kollar på stiften...
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top