Tändstift- och gaffeloljefråga

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Håller på att greja med min Kawasaki och nu har jag kommit till tändstiften och framgaffeln.

Fråga1:
Tändstiften byttes för ca 1000 mil sedan och hojen fungerar fortfarande utmärkt med dessa, i verkstadsboken rekommenderas det ett stiftbyte var 1000:de mil, så tycker ni att jag skall investera i nya stift eller kan jag köra vidare på dessa?

Fråga2:
Mitt ena gaffelben har börjat läcka (igen :gråta) så jag ser ingen annan utväg än att återgärda det (igen). Gaffeloljan är bytt i båda benen för ca 1000 mil sedan. När jag ändå fixar ny olja till det läckande benet bör jag då också byta oljan i det andra benet eller kan jag låta det vara?

Fråga3:
Gaffeloljan som rekommenderas är SAE10W20 forkoil, bör jag hålla mig till den eller kan man ta andra gaffeloljor (förutsatt att det inte är till enduro/offroadhoj)?

1. Tändstift kostar en spottsyver på e-bay eller köp av nån på forumet, så inget att tveka över.

2. Byt i båda, gaffelolja kostar också en spottstyver i samanhanget, e du säker att du har samma olja och nivå i båda

3. kan använda annan olja med, men andra densiteter och så påverkar hur den arbetar

edit: om du nyligen bytt packbox i gaffeln och det läcker igen bör du nog kolla gaffelbenet noga så det inte finns nån skada som skrapar sönder packboxen

1. Tändstift kostar en spottsyver på e-bay eller köp av nån på forumet, så inget att tveka över.

2. Byt i båda, gaffelolja kostar också en spottstyver i samanhanget, e du säker att du har samma olja och nivå i båda

3. kan använda annan olja med, men andra densiteter och så påverkar hur den arbetar

edit: om du nyligen bytt packbox i gaffeln och det läcker igen bör du nog kolla gaffelbenet noga så det inte finns nån skada som skrapar sönder packboxen

Tackar för svar.
Får bli till att köpa nya tändstift.

2. Gaffeln har antidykningssystem så den högra har lite mer olja än den vänstra. Men jag kan passa på att byta iallafall.

3. Då är frågan vilka siffror som betyder vad av 10W20?

Bytte packbox för ca 1000 mil sedan, tycker att det är kort för en packbox men jag antar att jag inte gjorde jobbet ordentligt. Har inspekterat gaffelbenet, verkar inte vara några problem på det.

Det finns något trick med ett bladmått som kan plocka bort skit ur läckande gaffeltätningar. Sök o du finner säkerligen. Kan vara så att du fått in något skit i tätningen så den inte håller tätt

10W20..10 är viskositeten när oljan är kall..dvs..hur lång tid det tar för oljan att "jobba sig ut i motorn". 20 är när den varm, dvs, om den "stannar kvar på prylarna eller rinner ner igen".

bladmåttstricket är som så att man pillar bort dammskyddet och kör upp ett bladmått mellan packbox/gaffelben och "köttar" runt. Pilla bort lera och chokladbollar eller vad som finns där uppe.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back