Tändstift och Förgasare

Kimmse

Noll Koll
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
CBR929RR FireBlade -00
tjena alla mc åkare!!! :hej
jag har ett problem med min yz det är förresten en 125, den bränner tändstift efter tändstift, vet någon vad jag borde göra eller vilket stift jag borde byta till???
sen tror jag den får för fet blandning men jag blandar 5 L med 1 dl olja. men vet någon hur man ändrar nålen i förgasaren alltså hur den ska vara inställd lite mer exakt???

Tack på förhand :bow

Last edited:
Om du har rätt tändstift enligt tillverkarens rekommendationer ska du inte byta stift om du inte är tvärhundra på anledningen till varför du ska byta stiften.

Sänk trottelnålen för att klena ut blandningen vid låg och mellanfart. Trottelnålen har ingen inverkan vid full gas.
Se även över flottörhöjden. En för hög nivå gör att den går fett på varvtal straxt över tomgång.

Eftersom man i cross nästan aldrig använder lågfartsmunstycket förstår jag inte varför han ska ändra på det..

Kimmse skrev:
tjena alla mc åkare!!! :hej
jag har ett problem med min yz det är förresten en 125, den bränner tändstift efter tändstift, vet någon vad jag borde göra eller vilket stift jag borde byta till???
sen tror jag den får för fet blandning men jag blandar 5 L med 1 dl olja. men vet någon hur man ändrar nålen i förgasaren alltså hur den ska vara inställd lite mer exakt???

Tack på förhand :bow
Hmm 1 dl på 5 L låter lite... Det ska vara 1,5 dl per 5 L om jag inte missminer mig!!!!

Huh? Lågfartsmunstycke? Vem skrev nåt om det? Anledningen till att ett tändstift sotar ihop är oftast inte tändstiftet, speciellt inte om man kör med det av tillverkaren rekommenderade värmetalet. Då finns det bara två orsaker kvar, för låg kompression pga av slitna kolvringar etc eller en för rik bränsleblandning. Bränsleblandningen kan ändras pga igensatt luftfilter, sliten emulsionstub, fel bestyckning etc etc.

Jag tror knappast den sotar ihop på fullgas, även om motorn går ohemult fett så brukar en motor kunna bränna bort det mesta med alla spjäll öppna. Så... det finns
lixom inte så många alternativ kvar att välja på, dvs vad som gör att stiftet sotar.

Kimmse, du kan återuppliva tändstiften genom att värma upp isolatorn och tändstiftsfoten till att bli körsbärsröda med gasol/gassvets, då bränns sotet
bort och stiftet blir som nytt igen.

cRoC skrev:
Eftersom man i cross nästan aldrig använder lågfartsmunstycket förstår jag inte varför han ska ändra på det..

cRoC skrev:
MMm.. Så kör på 1,5 dl / 5 L istället.. Undrar varför kolvringarna var slitna :)

kolvringarna är inte slitna har precis bytt dom eller ja för två veckor sedan o dom e fortfarande fina precis som de gamla var.
men ska köra på 1.5 dl istället. och ändra nålen.
tack ändå

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...