Tändstift nr 2 sotigt

suzukigsx

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2010
Hoj
1981 suzuki gsx 1100
jag har en Suzuki gsx 1100-81 den startar bra och går fint när jag drar på. men när jag ska köra jämt så går den ojämt och blöddrar. tändstift nr 2 blir sotigt. snälla kan någon hjälpa mig:huvet:huvet

Personligen hade jag börjat med komptest då det går fort och lätt. Senare gått över och kollat över förgasare. I värsta fall bytt plats på en förgasare och sett om problemet byter cylinder. Om detta inte säger något hade jag bytt plats med någon tändspole.

Jag är hobbymek och har ingen erfarenhet av 1100 så någon mer erfaren får gärna komma med andra förslag.

Som sagt, gör ett kompressionstest på cylindern. Ser allt där någorlunda ut så är det förmodligen förgasarproblem.

Köpte på mig en gammal Kawasaki Z1000 för ett tag sedan och den lider av samma symptom och då är det en av förgasarna som såsar bensin. Så mest troligt är det ett förgasarrelaterat problem.

Plocka av förgasarna och blås gärna rent munstycken med tryckluft. Kan vara skit i någon av nålventilerna som gör att den inte stänger ordentligt och att den på så sätt ger cylindern för mycket bränsle.

Provat att synka förgasarna?

Ja, gäller det vid litet gaspådrag och tomgång så är ju detta värt att kolla. Bra tips.

Jag har dock inte sett något så osynkat att jag sett skillnad på stiften.
Däremot har gummiplutt till vacuumuttag saknats eller sprucket så det fått tillräckligt med påverkan.

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard