Tändstift kvar i toppen

rebuilder

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2008
Hoj
1989 yamaha fzr 600
hej!

är ny på forumet.
har precis köpt en gamal fzr 600 som jag tänkte bygga om.
skulle börja att byta stiften men dom sitter nästan fast och går inte att skruva ut varpå det fjärde och sista stiftet går av så endast gängorna sitter kvar:mad:
har provat med svinpitt men fungerade ej.
finns det någon som kan hjälpa en med helicoil eller dyl. till överenskommliga priser i stockholm.
vad tror ni om att fylla hålet med alutite och sen gänga om det?

Prova med att knacka ner en torx som är lite större än hålet. Funkade när jag fick ett stift som gick av.

Prova med en riktig utdragare som faktist påminner om torqs dom är ju vass i kanterna och konisk. Värm först med gasol och dränk in hålet med rostlösare som då kokar in, repetera flera ggr, får gärna stå över natten med rostlösare. Och när du väl provar dra lös så värm med gasol så mycket du törs!! Och skulle det inte gå,,, Då får du nog ta lös toppen och borra så stort du kan utan att sabba gängorna och sedan slipa med dremmel så nära det går utan att förstöra gängorna i toppen. Med lite flyt kan du då pilla ur stiftets gänga bit för bit .

tackar för tipsen.
har provat att värmt men funkade inte.
har borrat så nära det går och tar det där ifrån.
verkar som om man kan sätta i en hylsa som heter timesert utan att ta av toppen, skall kolla hur det funkar.
den som hade mc innan måste dragit stiftet omlott i gängan trodde en mc meck jag pratade med och som sagt gick inte stiftet att rubba innan det gick av.

Är du verkligen helt säker på att absolut inga spånor ramlar ner i cylindern när du borrar?
Jag skulle nog lyfta toppen istället för att chansa.

tror inte det skall vara några problem.
kolven står högt och så suger jag ut spånen med en lite slang som är kopplad till dammsugaren.
men märker jag att det verkar bli problem så tar jag av toppen.
fick köpa mc:n till billigt pris och tänkte bygga om den lite så jag vill hålla budgeten nere då det är mitt första bygge.
funkar det bra så byter jag upp mej till en fzr 1000 som var meningen först.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D