Tändstift från Amazon?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hej
någon som har (dåliga?) erfarenheter av att köpa förbrukningsdelar typ filter, tändstift, remmar från Amazon?
Tänkte göra service på hojen - NGK DCPR 8 EKC kostar över 250:- på mc-butiken, 140:- på tysk postorder och 80:- (dessutom utan frakt) på Amazon - känns nästan lurt......
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Är det Amazon som levererar eller är det någon annan som säljer via Amazons handelsplats?

Jag har hittat äkta vara av diverse produkter till vrakpriser ibland men det finns definitivt NGK-kopior i omlopp i handeln så det är svårt att säga i detta fall.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Igentligen varför byter vi stift, längsta jag körde va nästan 50,000 mil visserligen i en bil motor o att byta stift på e. Hoj som gått 2-4000mil är ju vansinnigt då EU ställer krav på att stift minst skall funka i 7000 mil ich. Ett sätt till att tjäna pengar.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
I det här fallet är det för att "nollställa" en hoj jag köpt - den saknar servicehistorik så jag tänkte göra alla byten (stift/rem/olja/filter/växellåda/slutväxel/gaffel - det är en BMW) så har jag själv något att utgå från. Känner mig tämligen säker på att de två föregående ägarna gjort vad som krävs, men slarvat med att skriva ner det.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Är det Amazon som levererar så är det i regel äkta vara, annars har du full returrätt om något är skumt. Även Autodoc kan ha riktigt bra priser på märkesstift.
Lite lustigt med Autodoc - jag kollade priset därifrån, började beställa men när jag kom till betalning så hade styckpriset höjts ganska ordentligt - fattade inget så jag öppnade en beställning till på frugans dator - jodå, lågt pris när jag la dem i varukorgen, fortsatt lågt när jag gick till varukorgen för att beställa men efter att jag skrivit in mina uppgifter så åkte priset upp. Och.... det var styckpriset, inte frakten som tillkom. Verkar vara flera internethandlare som har tricks för sig - CB-parts ger 10% till SMC-medlemmar, men när man beställer görs ett påslag på en 50-lapp, vilket inte görs om man beställer utan rabattkod - skitfult tycker jag.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Lite lustigt med Autodoc - jag kollade priset därifrån, började beställa men när jag kom till betalning så hade styckpriset höjts ganska ordentligt - fattade inget så jag öppnade en beställning till på frugans dator - jodå, lågt pris när jag la dem i varukorgen, fortsatt lågt när jag gick till varukorgen för att beställa men efter att jag skrivit in mina uppgifter så åkte priset upp. Och.... det var styckpriset, inte frakten som tillkom. Verkar vara flera internethandlare som har tricks för sig - CB-parts ger 10% till SMC-medlemmar, men när man beställer görs ett påslag på en 50-lapp, vilket inte görs om man beställer utan rabattkod - skitfult tycker jag.
Det är inte momsen som tillkommer då? Så är det på tex cmsnl, alla priser listas utan moms så tycker man ändå att det ser rimligt ut när man räknar och sen när man kommer till kassan, bam, 25% påslag. Plus att de har svindyr frakt förstås.
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Om du använder appen till autodoc blir det lägre pris (på det jag köpt hittills i alla fall )
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Om du använder appen till autodoc blir det lägre pris (på det jag köpt hittills i alla fall )
Samt att man får störst rabatt ju tidigare i veckan man handlar (min erfarenhet).
Dvs gör beställningen på måndag istället för fredag så sparar du mest slantar
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Tändstift köper man endast via någon väldigt seriös handlare numera. Jag har testat Ebay tre gånger genom åren och varit jättenöjd. Fick Denso Iridiumstift för mindre än halva priset jämfört med från svenska handlare. Jippie! Men när hojen började gå kjontigt efter några hundra mil (ca 4 år med min nuvarande körning) så kollade jag stiften, och då var det inga elektroder kvar. Det visade sig vara fejk! Plockade då ur stiften ur båda bilarna och ser samma sak där. Detta trots att jag handlat av tre olika handlare med ett par års mellanrum.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Stiften från en Amazon låter lite vanskligt tycker jag, är väl B16-B20 i dessa. Satsa istället på nåt nyare, stiften i en B23 som sitter i en740 är vanligare. Håller minst 20000 mil. Gångkulturen från en Bolinder Munktell får du på köpet.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
England har alltid varit ok att handla från, men Brexit har sabbat en hel del
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det är inte momsen som tillkommer då? Så är det på tex cmsnl, alla priser listas utan moms så tycker man ändå att det ser rimligt ut när man räknar och sen när man kommer till kassan, bam, 25% påslag. Plus att de har svindyr frakt förstås.
Försökte komma på vad ändringen berodde på men kunde inte riktigt lista ut det - möjligen att euro-kursen ändrats (priserna är angivna i SEK) men eftersom de är baserad i Tyskland så har de nog en valutaomräknare i systemet - skillnaden var ganska stor så jag tror inte det. Dock var skillnaden inte så hög som ett momspåslag varit..... skumt......
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Försökte komma på vad ändringen berodde på men kunde inte riktigt lista ut det - möjligen att euro-kursen ändrats (priserna är angivna i SEK) men eftersom de är baserad i Tyskland så har de nog en valutaomräknare i systemet - skillnaden var ganska stor så jag tror inte det. Dock var skillnaden inte så hög som ett momspåslag varit..... skumt......
Tysk moms är inte lika hög som Svensk så det kanske är det. De säljer garanterat mycket nog för att de ska betala Svensk moms men det går att fiffla med.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag köper från tyska Ebay mest om inte autodoc har det jag vill ha. Amazon undviker jag som pesten mest pga deras plats på marknaden, anställningsvillkor och liknande men varorna de säljer brukar vara kvalitetskontrollerade och de har som regel bra returvillkor. Mekonomen har annars hela NGK's och Bosch's sortiment men deras priser är ju helt bananas. 8 stift till en Audi S6:a skulle kostat 3600:-, så jag köpte dem på tradera istället för 500:-
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag köpte Denso Iridium stift från ebay England eller Tyskland för ca 2 år sedan och de va såklart inte äkta. De va skitsvårt att se på kartongerna och stften att de va fejk. Utan jämförelsebilder på nätet äkta vs fejk hade jag inte sett det. Stiften hade något trubbigare eller bredare stift vs äkta Denso. Men jag sopade i dem ändå i bilen men efter ca 2000 mil började motorn missa.
Med det sagt skulle jag inte köpa från Amazon eller ebay igen såvida de inte kan bevisa att de är äkta.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har köpt på amazon med gott resultat. Är det en säljare med bra omdömen är man safe.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top