Tändstift för 460:- ..........styck!

Om du min herre står i valet och kvalet att välja ny MC, vilken väljer du då: Den som har ett års garanti som du kan serva vart som helst eller den som har 5 år som du måste serva hos märkesverkstad. Anledningen till att de hojar med garantier är "låsta" till märkesverkstäder är för att det kostar att vara märkesverkstad och därmed så får importören in pengar så länge hojen servas hos verkstaden.

Jag pratade med en kille från stockholm som hade betalat 2000 kronor för en rutinservice. Då kan jag förstå att man inte går till märkesverkstaden, men är den lika dyr och vet vad den gör, varför då intelåta dom serva den och "få" dom extra årens garanti?

Jag kanske har gått på myter, men du verkar vara övermisstänksam och inte fatta att importören / verkstäderna / tillverkarna vill tjäna pengar, inget annat. Om man väljer att inte serva hos märkesverkstaden så slipper man de förlängda garantierna... svårt... nä!

//jaG

gthyni skrev:
Mr Zeb verkar ha gått på alla myter som handlare
och importörer sprider.

- Specialverktygen finns att köpa, ofta finns det
piratverktyg oxo lr så kan man går bättre grejer
själv om man är duktig och har en verkstad.

- Varför ska verkstaden ha något för att du ev
pajar motorn? Garantin betalas av Suzuki och
verkstaden får t.o.m. betalt för att göra garanti-
jobbet.

- Hur vet du att märkesverkstaden kan? Alla som
äger BMW-bilar i Umeå vet att Ersboda bilservice
gör bättre jobb än Lindholms och till halva priset.
Gissa vilken som är märkesverkstad...

Zeb_Macahan skrev:
Jag kanske har gått på myter, men du verkar vara övermisstänksam och inte fatta att importören / verkstäderna / tillverkarna vill tjäna pengar, inget annat.

Det fattar jag mycket väl,
frågan är varför jag ska låta de pengarna komma
ur min ficka då värdet ofta är tveksamt.

Sen är det en diskussionsfråga om garantin
gäller eller inte om man inte servat på
märkesverkstad men ändå sköts med
motsvarande regelbundenhet och kunskap.
I princip skulle de också kunna
hävda att garantin är ogiltig om du gjort
förändringar t.ex monterat slip-ons.
Tror inte att någon seriös importör skulle
hävda det om felet inte direkt kan bero på
denna förändring - t.ex. brända ventiler eller
andra överhettingsproblem pga att blandningen
blivit för mager.

Garanti kostnaden är inbakad i priset och jag skulle järna köpa en ny hoj utan garanti men då kanske 25000kr billigare, dvs det borde vara mer kundanpassat hur du vill köpa din hoj.

Betala fullt pris och du har garanti, hojen måste servas enl leverantörens anvisningar.
Betala tex 25000kr mindre och du har ingen garanti och får göra servicen själv om du vill.

Vad tycker ni om ovanstående?

Gixxer Rolle skrev:
Garanti kostnaden är inbakad i priset och jag skulle järna köpa en ny hoj utan garanti men då kanske 25000kr billigare, dvs det borde vara mer kundanpassat hur du vill köpa din hoj.

Betala fullt pris och du har garanti, hojen måste servas enl leverantörens anvisningar.
Betala tex 25000kr mindre och du har ingen garanti och får göra servicen själv om du vill.

Vad tycker ni om ovanstående?

25000?! Hur stor försäljningsfaktor (marginal) tror du märkeshandlarna har?

gthyni skrev:
>> Han tog väl betalt efter tycke!

det är bl.a. pga såna affärsmetoder och
slarvigt jobb som jag sällan lämnar ifrån
mig jobb på mina fordon. Iaf inte så länge
jag klarar dem själv.

WORD! :fakta

Att betala 350 kronor i arbetskostnad för att få en koll på hojen tycker jag inte är farligt var 600e mil....

menmen, du gör som du vill och jag har kvar mina utvidgade produktåtaganden....

//jaG

gthyni skrev:
Det fattar jag mycket väl,
frågan är varför jag ska låta de pengarna komma
ur min ficka då värdet ofta är tveksamt.

Sen är det en diskussionsfråga om garantin
gäller eller inte om man inte servat på
märkesverkstad men ändå sköts med
motsvarande regelbundenhet och kunskap.
I princip skulle de också kunna
hävda att garantin är ogiltig om du gjort
förändringar t.ex monterat slip-ons.
Tror inte att någon seriös importör skulle
hävda det om felet inte direkt kan bero på
denna förändring - t.ex. brända ventiler eller
andra överhettingsproblem pga att blandningen
blivit för mager.

Hondas 5årsgaranti gäller inte hela hojen, i princip bara motorn, tror jag.
2års-garantin är lagstadgad, kräver INTE aukt.verkstad-service.
Det går säkert lättare o fortare att få nåt fixat på garantin om serviceboken är full, men med verkstadshandbok o anteckningar om egen service o sparade kvitton o annat som gör det troligt att hojen är skött ordentligt lär det funka vettigt iaf m Honda.
Vill man vara så säker som möjligt på garantin så är det aukt.verkstad som gäller, annars kan man räkna efter o göra en bedömning/gissning om det är rimligt att betala x kr/mil i service. Och om 2ahandsvärdet blir sämre får man väl väga in det oxå.
Förutsatt att man KAN sköta den ordentligt förstås.....
/u

Gixxer Rolle skrev:

Om vi kan spara 1 krona på en bilmotor vi levererar så är det en stor besparing.

25000:- är otroligt mycket pengar, jag skulle vara förvånad om garantikostnaden utslagen per hoj är mer än max några hundralappar. Dessutom skulle de bli av med businessen med originalreservdelar & utbildning av servicefolk etc etc.

Jag håller dock med de flesta talarna innan; serva själv. För du blir i princip bara blåst hela tiden. Det är väldigt få verkstäder jag har blivit imponerad av (se bara Bike's verkstadstest för något år sedan, ett av Bike's bästa bidrag till hojvärlden btw).

Det är allmänt känt att många hojbutiker (som också har verkstäder) är väldigt arroganta mot sina kunder, och slafsiga och okunniga i allmänhet. Varför skulle inte den attityden återspeglas i kvaliteten på servicejobbet?

Låter kanske lite dystert/bittert/bedrövat, men jag upplever verkligen att deras primära bas för inkomst är att blåsa kunder.

EDIT: Och du, om jag vore dig så skulle jag kolla upp exakt vilka stift det var de hade satt dit och kolla vad de verkligen kostar. Jag har svårt att tänka mig att de skulle kosta 460:- styck (kan ju göra det, men jag skulle kolla ändå).

/J

Last edited:
Jag bara drog till med 25000kr, jag vet inte hur många procent av hojpriset som är "garanti pengar" men jag vet från dom projekten som jag jobbar med så kan "garanti pengen" vara upp till 10% av fordonets kostnad, och kostar ett fordon 5milj st och jag beställer 180st så är "garanti pengen" en ganska stor utgift.

Last edited:
valmers skrev:
25000?! Hur stor försäljningsfaktor (marginal) tror du märkeshandlarna har?
Garantikostnaderna ligger i de flesta branscher på importörerna, inte på märkeshandlarna.
Någon skrev om 2 års garanti. Det har man _inte_. Man har två års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen vilket inte är det samma som garanti ävenom skillnaden är rätt liten. Utan att snöa in på detaljer så kan man väl nämna att en garanti är smidigare för kunden.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman