Tändstift för 325 kr styck VAAAA???

Steny_01 skrev:
2044527 Hej!
Farsan skulle ha stift till sin Honda VTX 1800, de kostade 388 kr/st. Vissa typer av stift är tydligen svindyra.
Haha,tur att han bara behöver 2??Eller är det inte 2st per cyl på dom eller är jag helt ute å cyklar :va

*Edit* Dubbla tändstift per cyl är det,alltså 4st hehe :tummenupp

Last edited:
Hehe... Dom dyraste stiften jag köpt hem kostade 595:- + moms i inköp... Iridiumstiften ger en bättre gnista och gör accet avsevärt bättre. 50-150 km/h minskade tiden med 0,6 s vid testkörning på en SS600.

Det finns andra stift som funkar lika bra för gatkörning, man måste inte ha Iridium (men det är ju fräckt :tummenupp )!

simon sjöström skrev:
2044569 undrar vad han tar för en liter olja?köpte stift direkt fron kgk det kostade typ 65 ink moms.och dom passade rak på en tl1000r.hos en autoriserad mc verkstaden kostade dom stiften tredubbla.jag håller med att det svider i den smala plånboken man sitter på.

Märkligt,gick inte att köpa av honom direkt.Har du har beställt via företag?
Detta svar fick jag av KGK:

Hej
Ca priset för CR9EIX är 172:- +Moms
CR9EK är 97:-+Moms
Du kan tyvärr inte köpa dom av mej .
Vänd dej till Autoexperten eller Mekonomen
Dom hjälper dej

Last edited:
CR9EIX kostar 25 $ för 4-pack från USA lägg till 5$ i frakt så har du dem hemma i svedala för under 250 kronor. Efterssom varuvärdet är lågt slipper du ju tull och moms.

Last edited:
Sensonic skrev:
2044479 Kanske fel forum... men inte riktigt en mekfråga så..

Va inne på en lokal Mc/motor handlare o skulle ha stift till hojen idag!
Det rekomenderade stiftet från NGK han hade till en GSXR 600 kostade 325 kr st! 1300 kr för fyra tändstift... Va i h%l#e¤e liksom??? Det kan inte vara möjligt ..
Köpte orginal stift till en 6 år gammal Bmw på Bmw verkstad för ett tag sedan o gav 45 kr styck, 270 kr för 6 st liksom..

Någon som har ngt o tilläga om detta ?? Måste väll finnas till normala priser!
1300 kr för fyra stift funkar inte för en högskolestudent med CSN bidrag!

Jag gav 472 kr för fyra NGK-stift på Actions sports, det tyckte jag var dyrt! Skall fan inte behöva vara dyrare till mc än till bil!!

Boris JR skrev:
2045970 CR9EIX kostar 25 $ för 4-pack från USA lägg till 5$ i frakt så har du dem hemma i svedala för under 250 kronor. Efterssom varuvärdet är lågt slipper du ju tull och moms.

Det du skrev innan du ändra på inlägget,håller jag med om till fullo :)
Det blir säkert inte bättre heller.

Kollade Touringbutiken efter stift till ZX10R, NGK CR9EIA-9 (Iridiumstift), kostade 336:-/st. Höll på att ramla ur stolen.

Köpte från USA istället, kostade $7.60/st. Det är inte ofta jag gillar shopping, men denna gången blev det så....

Leveranstiden var ca 10 dagar.

Rekommenderas!

/Stefan M

Last edited:
Haha, häng inte läpp.. mina till bilen kostade 465 kr styck, 6 cylindrar. Å va tvungen att beställa ett specialverktyg för 2000:-

:huvet

andersbrink skrev:
2044889 Min Firebird V8 har också Iridiumstift original. Den har nu gått 21000 mil och originalstiften sitter fortfarande kvar i den - och funkar bra. :tomten

21000 - Det var inte dåligt. Jag körde slut på mina i chevan (startade inte längre...) på 16000 mil, men då var det också de billigaste de hade; under $1 styck...

Buspojke skrev:
2045099 Hehe... Dom dyraste stiften jag köpt hem kostade 595:- + moms i inköp... Iridiumstiften ger en bättre gnista och gör accet avsevärt bättre. 50-150 km/h minskade tiden med 0,6 s vid testkörning på en SS600.

Det finns andra stift som funkar lika bra för gatkörning, man måste inte ha Iridium (men det är ju fräckt :tummenupp )!

Inte för jag vet hur ni mätte upp tiden, men 0.6 sek känns som skillnaden mellan ett bra kopplingsuppsläpp eller inte. :va

inte inte om jag kommer ihåg rätt nu, men jag har för mig att det kostade 2400:- att byta tändstiften på min cbr600rr.(men det är många mil kvar tills det skall göras ) :rolleyes:

Misstänker starkt att tillverkarna sparar pengar på klenare tändsystem som därmed kräver spetsiga stift
för att orka ge gnista även vid höga varvtal. Och då blir ädla metaller ett måste i stiften, iaf om dom ska hålla.
Och sen är det vi som betalar stiften vid service, inte tillverkaren.
Om exotiska stift verkligen är bättre på något låter jag vara osagt.

Sen finns det en annan aspekt oxå; om det är svårt att byta stift blir det dyrt om verkstad gör det.
Därför kan det löna sig med dyra stift som håller länge. För dom som inte servar själva, alltså...

Troligen bidrar bristen på standards till att varje motor ska ha sina specialstift och som därmed blir onödigt
dyra att tillverka och hantera.
/u

zx skrev:
2044522 Jag brukar passa på att köpa stift från louis i tyskland .Ord. pris på iridium är €16.95/st.Men de brukar ofta ha extrapris på dem €12.90/st.

www.louis.de

vad kostar det då inkl frakt till sverige??

PS: tack för tipset, betydligt billigare än i sverige ju. :Bugar

Boris JR skrev:
2045970 CR9EIX kostar 25 $ för 4-pack från USA lägg till 5$ i frakt så har du dem hemma i svedala för under 250 kronor. Efterssom varuvärdet är lågt slipper du ju tull och moms.

Måste en del säga "Svedala"? Svedala är en ort...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT