Tändstift för 325 kr styck VAAAA???

Sensonic

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Gixxer 600
Kanske fel forum... men inte riktigt en mekfråga så..

Va inne på en lokal Mc/motor handlare o skulle ha stift till hojen idag!
Det rekomenderade stiftet från NGK han hade till en GSXR 600 kostade 325 kr st! 1300 kr för fyra tändstift... Va i h%l#e¤e liksom??? Det kan inte vara möjligt ..
Köpte orginal stift till en 6 år gammal Bmw på Bmw verkstad för ett tag sedan o gav 45 kr styck, 270 kr för 6 st liksom..

Någon som har ngt o tilläga om detta ?? Måste väll finnas till normala priser!
1300 kr för fyra stift funkar inte för en högskolestudent med CSN bidrag!

Last edited:
Honda CBR929 t.ex. (från 2000) kör med irridiumstift och dem kostade då 500kr styck.

325 kr är ju billigare men det är inte lika billigt som i usa där dem tar 150 kr för fyrpack ngk irridium. Tror det var 150 jag pröjsade.

Jag bara antar att det är irridiumstift du snackar om. Finns inte så många andra sorter än vanliga och irridium.

I sverige tar man överpriser på sånna här delar, tyvärr. Du kan ju vänta och se om du får något tips från någon om något bättre ställe i sverige.

/a

Last edited:
Det är iridium stift. Håller mycket längre.

Men köp dom vanliga NGK, brukar kosta runt 100styck..

Ja, fy fan vad dyrt!
Jag fick ge 100 spänn styck för mina stift, och tyckte det var dyrt.

Du får ju kolla upp om de stiften du fick är de som ska sitta på din hoj, eller om det finns alternativ. På min hoj ska man byta stift var 1000:e mil enligt boken, och om samma gäller för din maskin blir det ju inte billigt i längden.

Jag brukar passa på att köpa stift från louis i tyskland .Ord. pris på iridium är €16.95/st.Men de brukar ofta ha extrapris på dem €12.90/st.

www.louis.de

Sensonic skrev:
2044479 Kanske fel forum... men inte riktigt en mekfråga så..

Det rekomenderade stiftet från NGK han hade till en GSXR 600 kostade 325 kr st! 1300 kr för fyra tändstift... Va i h%l#e¤e liksom??? Det kan inte vara möjligt ..
Köpte orginal stift till en 6 år gammal Bmw på Bmw verkstad för ett tag sedan o gav 45 kr styck, 270 kr för 6 st liksom..

Hej!
Farsan skulle ha stift till sin Honda VTX 1800, de kostade 388 kr/st. Vissa typer av stift är tydligen svindyra.

inte kul med över pris

undrar vad han tar för en liter olja?köpte stift direkt fron kgk det kostade typ 65 ink moms.och dom passade rak på en tl1000r.hos en autoriserad mc verkstaden kostade dom stiften tredubbla.jag håller med att det svider i den smala plånboken man sitter på.

Måste man verkligen byta efter boken då? Så länge som keramiken rensar från koks etc, så borde det duga med att fila upp kanterna på elektroderna så att gnistegenskaperna bibehålls, jag gör så på mina fordon, och det verkar funka bra.

Crille skrev:
2044699 Vad heter tändstift på tyska???... Se så ge mig en lektion nu!!!

die Zündkerze

Crille skrev:
2044699 Vad heter tändstift på tyska???... Se så ge mig en lektion nu!!!

Zündkerzen.

Men det begriper väl alla att hojen går fan så mycket fortare, bättre och snabbare, för inte att tala om snålare, smidigare och lättare med tändstift för 300 spänn/styck?

Kan man kränga en plastbit som hjälmvisir för 600:-, då är ett sketet stift för bara hälften att betrakta som ett fynd.

Blåsta är vi allihopa när det gäller tillbehör och reservdelar! :tummenupp

Köpte iridium stift till gamla R1 00:an jag hade ,ca 750 kr för 4 stift.
Enligt leverantören var bytesintervallen vart 2400 mil.
Så det betal sig i längden ändå kanske.
Och 2400 mil är säkert inga problem för ett par hoj stift då det finns stift till bil med högre bytes intervaller.

Min Firebird V8 har också Iridiumstift original. Den har nu gått 21000 mil och originalstiften sitter fortfarande kvar i den - och funkar bra. :tomten

Sensonic skrev:
2044479 Kanske fel forum... men inte riktigt en mekfråga så..

låter konstigt, gsxr 600 årsmodell 97-06 enligt ngk rek tabell kostar 101 kr st
så över 300 låter ju lite konstigt

Vad är fördelen med iridiumstift? Längre livslängd eller bättre gnista, eller kanske både och?

Eller är det bara ännu ett sätt att lura av oss deg?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT