Tändstift CR8E vs CR9E

ravve

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Landskrona
Hoj
Kawasaki ZX-10 -88
Upptäckte idag efter köp av ny motorcykel att det sitter "fel" stift i den.

Original är NGK CR9E och det sitter nu Denso U24ESR-N som motsvarar NGK CR8E.
Stiften ser ju identiska ut men nåt måste ju skilja, någon som vet vad?

När jag körde hem motorcykeln från köpet så var det förvånansvärt hög bränsleförbrukning.
Kan dessa fel stift vara en felkälla som påverkar bränsleförbrukningen?
Märkte också att de satt löst iskruvade, jag kunde precis skruva loss dom med endast stiftnyckeln och handkraft. Kan detta ha påverkat?
 
Det som skiljer dina stift från "original" är värmetalet. Du har stift i hojen som är ett steg "varmare/mjukare" än standardstiftet vilka då lämpar sig för lugn körning. Alltså kan du istället sätta i ett kallare stift (CR10E i ditt fall) om du vill ägna dig åt hård körning.

Värmetal har alltså med stiftets arbetstemperatur att göra. Mjuka/varma stift leder inte bort värme lika bra som ett kallt/hårt stift.

Huruvida värmetalet påverkar bränsleförbrukningen vågar jag inte uttala mig om, att dåligt iskruvade stift gör det är däremot ganska givet.
 
Det som skiljer dina stift från "original" är värmetalet. Du har stift i hojen som är ett steg "varmare/mjukare" än standardstiftet vilka då lämpar sig för lugn körning. Alltså kan du istället sätta i ett kallare stift (CR10E i ditt fall) om du vill ägna dig åt hård körning.

Värmetal har alltså med stiftets arbetstemperatur att göra. Mjuka/varma stift leder inte bort värme lika bra som ett kallt/hårt stift.

Huruvida värmetalet påverkar bränsleförbrukningen vågar jag inte uttala mig om, att dåligt iskruvade stift gör det är däremot ganska givet.

Ok, det har jag hört talas om innan men visste inte att det var just de som skiljer dessa stift åt. Den mjukare modellen passar nog mig alldeles utmärkt tills nästa byte, jag är inte så erfaren och kör inte så häftigt. Kan inte tänka mig att den mjukare modellen drar mer soppa.

Du får gärna förklara varför det är givet att ett inte så hårt iskruvat stift ökar bränsleförbrukningen. Kan det läcka kompression eller? De va ju inte så att det låg och skramla nere i brunnen men jag kunde som sagt skruva ur dom för hand utan verktyg till stiftnyckeln.
 
Sitter inte stiftet i ordentligt (ska dras "lagom" hårt som alla vet...) så finns risk att bränsle/luftblandningen pyser ut den vägen och då stiger förbrukningen. Du nyttjar i det läget tillfört bränsle väldigt dåligt. Det var närmast det jag avsåg med mitt svar.

Som du sa så fick du ju använda stiftnyckel för att lossa dom så jag tror inte att läckage är orsaken till ditt problem. Ser dina begagnade stift bra ut i färg och skick så dra i dem ordentligt - för använda stift med bricka betyder det handkraft ända in och sen stiftnyckel ca 30 grader.
 
Sitter inte stiftet i ordentligt (ska dras "lagom" hårt som alla vet...) så finns risk att bränsle/luftblandningen pyser ut den vägen och då stiger förbrukningen. Du nyttjar i det läget tillfört bränsle väldigt dåligt. Det var närmast det jag avsåg med mitt svar.

Som du sa så fick du ju använda stiftnyckel för att lossa dom så jag tror inte att läckage är orsaken till ditt problem. Ser dina begagnade stift bra ut i färg och skick så dra i dem ordentligt - för använda stift med bricka betyder det handkraft ända in och sen stiftnyckel ca 30 grader.

Ja jag haf av dom nu och de såg fina ut på elektroden. Borstade av dom lite och torkade gängorna, smorde med aluminiumfett och drog i dom med stiftnyckeln lite lagom hårt.

Får hoppas att de, nytt KN luftfilter och olja/filterbyte kanske kan påverka förbrukningen något. Annars får man väl gå på förgasarna...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top