Tändstift byte Yamaha R1-04

Vid vilket miltal ska de bytas? Tänkte på att Yamaha väl inte ens har ventilkontroll förrän 4000 mil.
 
Neutral skrev:
Vid vilket miltal ska de bytas? Tänkte på att Yamaha väl inte ens har ventilkontroll förrän 4000 mil.

Hört talas om 2000mil men är inte helt hundra på det! Brukar alltid serva och gå igenom hojen innan sommaren!
 
Tändstift är en av de saker som man inte behöver byta innan man får problem med att de är slitna vilket troligen inträffar lååångt efter det att manualen rekomenderar byte. Moderna iridiumstift (de där svindyra) går lätt 12000 mil i bilar och ungefär hälften så långt på motorcyklar, att byta innan dess är bortkastade pengar för du får inte bättre gnista.
 
Fotrally skrev:
Stor skillnad mot dom äldre R1:orna?[/QUOTE

Nja!! Har aldrig skruvat i dom äldre. Allt är så jä....kompakt
Man måste ta bort kylaren. Om inte gör som jag gjorde och tog bort tanken och gick den vägen. Gick jätte bra. Men man måste vara försiktig när man drar fast tändstiften så man inte sabbar gängan! På gammel gixxern drog man 10nm. När det känns som man har dragit för lite, så är det bra.
Någon annan som har bytt tändstift, Hur gick ni tillväga?

R1 racer skrev:
Iridium stift,byte 2400 mil på hoj enligt en leverantör men visst dom säger säkert olika med vem man pratar med.

Sitter inte iridium originalt! I min satt det NGK CR9EK

Fotrally skrev:
Stor skillnad mot dom äldre R1:orna?

Nja!! Har aldrig skruvat i dom äldre. Allt är så jä....kompakt
Man måste ta bort kylaren. Om inte gör som jag gjorde och tog bort tanken och gick den vägen. Gick jätte bra. Men man måste vara försiktig när man drar fast tändstiften så man inte sabbar gängan! På gammel gixxern drog man 10nm. När det känns som man har dragit för lite, så är det bra.
Någon annan som har bytt tändstift, Hur gick ni tillväga?
 
Draco Dorminens skrev:
Nja!! Har aldrig skruvat i dom äldre. Allt är så jä....kompakt
Man måste ta bort kylaren. Om inte gör som jag gjorde och tog bort tanken och gick den vägen. Gick jätte bra. Men man måste vara försiktig när man drar fast tändstiften så man inte sabbar gängan! På gammel gixxern drog man 10nm. När det känns som man har dragit för lite, så är det bra.
Någon annan som har bytt tändstift, Hur gick ni tillväga?

Jag kollade tändstiften på min tidigare i veckan och då gjorde jag iaf som dig vinklade upp tanken, sen tog jag bort luftburken och tändspolarna.

Skitsmidigt.. tog en kvart. Att ta lös kylaren måste juh vara en helt idiotisk ide iaf!
 
Fotrally skrev:
Jag kollade tändstiften på min tidigare i veckan och då gjorde jag iaf som dig vinklade upp tanken, sen tog jag bort luftburken och tändspolarna.

Skitsmidigt.. tog en kvart. Att ta lös kylaren måste juh vara en helt idiotisk ide iaf!

Kollade du på länken! står att man ska införskaffa sig plåster innan man börjar :skrämd
 
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top