Tändstift av guld!

köpte 4 nya stift idag, 478:- gick det på :näsblod

Tänkte byta idag, men de gamla stiften är inte speciellt slitna (man ser bara en smärre rundning av elektroden).

Är det bättre att vänta och sätta i stiften till våren istället?
 
Dez skrev:
... inte speciellt slitna (man ser bara en smärre rundning av elektroden). ...
Det är rundningen som är slitaget.

Så här fungerar det:
Gnistan hoppar lättare från ett skarpt hörn (fråga mig inte varför) än från en rundad yta. Alltså finns större risk för misständningar med dina stift. Å andra sidan så lär du ju märka om den missar.
Med tiden blir hörnen runda på stiften (även kanterna på mittelektroden), detta pga elektronvandring mellan elektroderna.


Sen kan man alltid fila elektroderna så att man får dessa vassa hörn igen. På så sätt kan man åka på stiften nästan lika länge till. Dock osäker på vissa stift, de som har elektroder av flera material kanske man ska undvika att fila eftersom man kanske filar igenom något material?
OBS, om ni väljer att fila elektroder så SKA ni se till att de är helt rena från spån efteråt! :fatta! Och att de har rätt elektrodavstånd. Och givetvis hjälper inte filning om det finns andra fel på stiftet.
 
andersbrink skrev:
...finns ingen anledning att byta stift annat än om sidoelektroden är avbränd, trubbig eller om hojen misständer. "Bara för att det går att byta"... så behöver man ju inte göra det, köp en back pilsner istället. :D

Jag håller med dig i sak Anders (speciellt eftersom öl är väldigt gott), men .....
menar du att ett stift aldrig gett upp för dig utan att sidoelektroden varit avbränd?

:fyllisar
 
Att stiftet slaggat igen pga av för fet blandning har väl alla råkat ut för nån gång, men det är ju bara att bränna av kolet med en gasolbrännare, dvs så att isolator och gängor blir körsbärsröda, så funkar de igen. Men då är man ju själv vållande och inte stiftets fel. En enda gång har jag varit med om ett fabrikationsfel då keramiken inte suttit fast utan pyste ut kompressionen. Lät väldans mysko, men motorn gick trots det på alla fyra!

Määt skrev:
Jag håller med dig i sak Anders (speciellt eftersom öl är väldigt gott), men .....
menar du att ett stift aldrig gett upp för dig utan att sidoelektroden varit avbränd?

:fyllisar
 
NGK CR9EIA är beteckningen (ej 100% säker) och rek pris från duells är 336:-/styck

Nu i -04:an har de bytt tillbaka till CR9E stift så det borde ju funka i -02:an oxå vad jag har förstått det som så är ju mått, gänga och värmetal detsamma bara matrialet i elektoden som skiljer.
 
Last edited:
Era stift är ju inte dyra, ett orginalstift till min cross korstar 830 kr, då kan man snacka dyra stift.
 
anledning till att de funkar sämre när de blivet rundade är att spänning smetas ut jämt på stiftet. För att få en gnisturladdning underlättar det nån form av spets, tex hörnen på tändstift. Samma fenomen som gör att blixten slår ner i master och höga träd (en blixt går som sagt normalt ifrån marken och upp om ni inte kände till det)
 
12,95 Euro st hos www.louis.de art nr 10035107 + 21 Euro i frakt = 72,80 euro
med dagens forex kurs = 655 SEK. Använd med fördel något liknande FSPB's E-kort.
 
Inte för att det spelar nån större roll här, men både form (vilket flera redan skrivit),
avstånd (och tryck och temperatur) avgör hur lätt gnistan hoppar, dvs. fältstyrkan V/m. Och den blir större för kantiga/spetsiga former. För att klara
sig med klena tändsystem vill man därför ha spetsiga stift. Och för att dom ska
hålla tillräckligt länge måste man ta till exotiska o dyra metaller, dvs. dyra stift.
Kanske varit billigare för ägaren m bättre tändsystem i stället...

F.ö. är tändpulsen negativ, dvs. mittelektroden går negativ och släpper ifrån
sig elektroner i urladdningen.

I tändsystem där samma spole driver två stift byter man polaritet mellan tändpulserna
så att (dom elektriskt seriekopplade) stiften slits jämnt. Det stift som tänder vid 'fel' öd
körs baklänges då. Eftersom trycket är lågt och stiftet hett just då så är det rätt lätt att få det att tända iaf. Men lite högre tändspänning kanske behövs iaf.
/u
 
Brännström skrev:
Jag hoppas inte att du köper sånna när du ska byta :fatta!
:tungan

Nej, det har du rätt i :tungan . Jag köper skräpstift istället som håller 100 h, det räcker för mig för det är ändå så enkelt att byta på en cross
 
Vad bör man göra då man har en stånka med dubbla stift? Byta ett i taget? Byta båda ofta? Aldrig byta? :näsblod
Jag brukar byta då det känns rätt!
 
ska va en cylit..bli billigast så :rofl
 
ozeo skrev:
ska va en cylit..bli billigast så :rofl
Du kosta på xren ett denzo typ eridium kostr runt 400 spänn!!
Kan bara rekomendera, fungerar stenbra på en bigborad encyllar! Det stiftet kan ta mer felbestyckning utan att stupa/kräkas o dyligt som är lätt på 1 cyllade med 600cc-. Med turbo märker jag stor skillnad med det stiftet. :tummenupp
 
Till Honda Blackbird kostade stiften förut 370 kr/st. Nu var dom sänkt till 170 kr/st. Billigt....
Till Honda VTX kostar stiften 470 kr/st. Det sitter två i varje cylle=4 *470 kr varje 1200 mil. Billigt...
Sen har Honda varit så fiffig att dom har fått NGK att göra eller märka stiften på ett speciellt sätt och bara sälja dessa till Hondas reservdelsmaffia som sen kan langa ut dessa till ett pris som är väldigt gynnsamt för onda. Förlåt, Honda.
Till blackbirden kallades dom för CR9 EVXH eller nåt.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top