Tändstift åt helvete

Jag ville bara tillägga att det inte är helt ovanligt med för hårt dragna skruvar.
Jag köpte ny hoj ganska nyligen (servad på verkstad av tidigare ägare), inom en månad hittade jag 3 st skruvar som gick av på grund av för hårt moment när jag försökte lossa dom, som tur var inga vitala motorkomponenter (ännu)! :brinnerup

Hoppas det löser sig!

Skruv på en äldre hoj kan ju även ärja och rosta fast så att dom går av när man försöker lossa dem.

Om man kollar på bilden i lite förstoring så ser det ut som ett klassiskt utmattningsbrott.

Man drar stiftet lite för hårt och får en anvisning. Sen kör man och för varje kolvslag och/eller värmecykel utmattas det mer och mer tills det brister.

Kan ju även vara så att stiftet haft en anvisning från början. I ursprungsmaterialet eller skapad vid tillverkningen. Om man tittar på brottytorna med en lupp borde det rätt lätt gå att avgöra.

Är det bara jag som tycker att tändstiften ser ut att vara betydligt äldre en en vecka?
I första inlägget skriver TS att de var bytta för mindre än en vecka sedan.

Om du kommer åt med fingrarna kanske det går att skruva på ändan som sitter kvar, all kraft borde ha släppt när den gick av, sedan är frågan om hur mycket kraft man får med fingerspetsen...

Skulle också vara intressant med en riktig närbild på brottet, verkar finnas flera här som har erfarenhet av metallurgi och utmattningsbrott!

Se till att få övriga stift bytta också, dom kan mycket väl vara på väg åt samma håll eftersom det är samma klåpare som dragit dom.

Edit: Och tro inte att dom ser det som självklart att byta resten av stiften, dåliga verkstäder funkar inte så.

Last edited:
Tack för de nya råden!
Jag kommer förhoppningsvis inte ha några extra kostnader till följd av detta då verkstaden måste hämta upp hojen då fordonet jag tänkte dra släpet med inte gick igång. Ska prata med verkstadschefen imorgon då "han är på kurs idag åvi har inte folk nog för att hämta den nu". Jag ser väldigt mycket fram emot det samtalet.
Självklart måste dom byta resterande stift också, alla är ju åtdragna med samma överdrivna moment. men också se över momentet på chassiskruvarna (del av serviceprotokollet) som de förmodligen också dragit alldeles för hårt. Helst skulle jag efter denna erfarenhet vilja stå bakom mekanikern å se att han faktiskt kan klara av sitt jobb, men jag hoppas att chefen piskar på sina anställda i detta fall.

Ja stiftet ser sliter ut, men så gick det också ett antal mil i trasigt skick, det åldrades nog 10 år under den tiden. Se ett av de första inläggen där man ser att elektrodens kanter är skapa och inte avrundade som de ofta är på gamla stift. Ska försöka producera lite fler bilder senare.

Jag hoppas bara hojen är körklar till lördagens SMC Kurs på Arlanda. Annars får Ava kompensera ännu mer, eller ja det borde dom ju dra från mekanikerns lön i en rättvis värld!
Tack för engagemanget hörni! Jag uppdaterar imorgon efter samtalet med chefen.

Last edited:
Jag hoppas bara hojen är körklar till lördagens SMC Kurs på Arlanda. Annars får Ava kompensera ännu mer, eller ja det borde dom ju dra från mekanikerns lön i en rättvis värld!
Tack för engagemanget hörni! Jag uppdaterar imorgon efter samtalet med chefen.

Låna en hoj av AVA till kursen :D med samma självrisker etc som din om du mot förmodan kraschar :fakta

Denna kan ju vara intressant också:
http://www.avamc.se/fordon/4822-fpo360.html

Finns ju i röd/vit också:
http://www.avamc.se/fordon/4753-omo406.html

Fast jag tror inte du kan välja vilken färg du vill men det kvittar ju :banana

Haha nu ska vi inte bli övermodiga här!
Hade just ett kort samtal med Chefen, visade sig vara samma snubbe jag pratade med i måndags så han kom ihåg mig. Inga konstigheter att komma och plocka upp hojen idag, han skulle höra av sig senare när dom tittat på den. Det går åt rätt håll iaf :glömdet olidlig spänning.

Definitionen av hur hårt draget något är kan ju naturligtvis skifta men ett stift ska i regel dras med ett milt moment.

11 futtiga NM står det i bibeln för min modell. Hittade just listan på skruvar å muttrar som servicepunkten "åtdragning chassi skurvar och muttrar" syftar på. Det va ett par stycken! Jag undrar varför japanerna slösade tid lägga tid på att specificera dessa moment när en bonnmeck från svedala uppenbartligen vet mer än dom som satte ihop delarna från början. "NM inte spelar någon roll. Hårdast vinner."

11 futtiga NM står det i bibeln för min modell. Hittade just listan på skruvar å muttrar som servicepunkten "åtdragning chassi skurvar och muttrar" syftar på. Det va ett par stycken! Jag undrar varför japanerna slösade tid lägga tid på att specificera dessa moment när en bonnmeck från svedala uppenbartligen vet mer än dom som satte ihop delarna från början. "NM inte spelar någon roll. Hårdast vinner."

Har själv 12N-m på stiftens åtdragningsmoment på Blackbirden.Inga större krafter med andra ord.

Har själv 12N-m på stiftens åtdragningsmoment på Blackbirden.Inga större krafter med andra ord.

Ingenting man ska behöva lägga hela sin kroppsvikt på för att få upp alltså. Rätt långt ifrån som mina stift var dragna nu. Mkt märkligt.

Har dom inte tittat på den ännu?

Det har dom, jag har bara varit upptagen att koma på soffan efter dagen på Arlanda =)
Intressant var att trots att jag gjorde det klart för flera olika personer, vid olika tidpunkter att hojen behövdes till helgen så hörde jag inget från dom på fredagen. Så jag åkte dit en timme innan stängning och kollade läget. Visade sig att dom just höll på å skruva i nya stift. bra timing. hade dock gått åt helvete om jag inte åkt dit då jag inte hade kunnat hämta ut den innan stängning. så jag vet inte hur dom tänkte där.. men felet åtgärdat, hojen gick som satan på ATT och AVA har sett de sista av min plånbok :glömdet

Det har dom, jag har bara varit upptagen att koma på soffan efter dagen på Arlanda =)
Intressant var att trots att jag gjorde det klart för flera olika personer, vid olika tidpunkter att hojen behövdes till helgen så hörde jag inget från dom på fredagen. Så jag åkte dit en timme innan stängning och kollade läget. Visade sig att dom just höll på å skruva i nya stift. bra timing. hade dock gått åt helvete om jag inte åkt dit då jag inte hade kunnat hämta ut den innan stängning. så jag vet inte hur dom tänkte där.. men felet åtgärdat, hojen gick som satan på ATT och AVA har sett de sista av min plånbok :glömdet

Hmm.. Intressant uppträdande.
Inga dåliga bortförklaringar eller bra ursäktande förklaringar?
Kanske trots allt bjöds på några dåliga ursäkter?
Förklarade kanske dåligt med bad om ursäkt på ett bra sätt?
Sa de nånting om nånting??

Hmm.. Intressant uppträdande.
Inga dåliga bortförklaringar eller bra ursäktande förklaringar?
Kanske trots allt bjöds på några dåliga ursäkter?
Förklarade kanske dåligt med bad om ursäkt på ett bra sätt?
Sa de nånting om nånting??

När jag föreslog att dom skulle byta dom andra stiften också om dom dragits lika hårt blev dom bara förvånade å sa ngt i stil med "nä inte den här mekanikern, han är en av de mest noggranna i verkstan". A...ha. berättade om att dom kunde kolla själva hur hårt dom resterande stiften satt, samt att ett av dom ska sitta lösare då jag skruvat loss det själv, med stor möda. det gjorde dom, bytte resterande stift också med motiveringen att dom satt lite hårt men mest för att försäkra sig om att de inte var dåliga stift. ingenting jag identifierade som en ursäkt uppfattades under tiden jag hade med dom att göra.
jajaja... galenskapen fortsätter.

När jag föreslog att dom skulle byta dom andra stiften också om dom dragits lika hårt blev dom bara förvånade å sa ngt i stil med "nä inte den här mekanikern, han är en av de mest noggranna i verkstan". A...ha. berättade om att dom kunde kolla själva hur hårt dom resterande stiften satt, samt att ett av dom ska sitta lösare då jag skruvat loss det själv, med stor möda. det gjorde dom, bytte resterande stift också med motiveringen att dom satt lite hårt men mest för att försäkra sig om att de inte var dåliga stift. ingenting jag identifierade som en ursäkt uppfattades under tiden jag hade med dom att göra.
jajaja... galenskapen fortsätter.

Om deras mest noggranna mek har dragit sönder tändstiften vill jag fan inte veta vad de har för stolpskott i övrigt. :gnissla Eller ja, jag vill väl veta, men inte låta dem röra min hoj.:crash

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025